تحقق شعار سال در گرو احصا و رفع مسائل دست و پاگیر حوزه تولید است


تحقق شعار سال در گرو احصا و رفع مسائل دست و پاگیر حوزه تولید است

زنجان – ایرنا- استاندار زنجان با بیان اینکه دستگاه های اجرایی باید به صورت عملیاتی در راستای شعار سال گام بردارند، گفت: تحقق شعار سال در گرو احصا، رصد و رفع مسائل دست و پاگیر حوزه تولید است.

فتح الله حقیقی شامگاه چهارشنبه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: تحقق شعار سال باید به گونه‌ای با برنامه و طراحی باشد که در صورت تصویب به دنبال ضمانت اجرایی آن نباشیم و هر دستگاهی که مسئولیت اجرا دارد در جهت عملیاتی کردن آن گام بردارد.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال ایجاد توان رقابت در تولید هستیم باید جلوی قاچاق گرفته شود، اظهار داشت: واردات مواد اولیه مرغوب خواسته به حق بخش خصوصی است چرا که مواد اولیه مرغوب موجب ایجاد رقابت می شود.

استاندار زنجان با اشاره به پیک جدید کرونا در سطح کشور و دنیا، گفت: فعالان صنعت نساجی کشور در حوزه کرونا خوش درخشیدند و اگر صادرات در این حوزه کاهش داشته با این حال فعالان این بخش قوت قلبی برای کشور بودند.

حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ادامه رایزنی های دیپلماتیک با کشورهای بنگلادش و ترکمنستان جهت مراودات تجاری و سرمایه گذاری با استان، خاطرنشان کرد: در این زمینه سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید از توان همدیگر استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از اصناف استان زنجان در همراهی با ستاد کرونا، خاطرنشان کرد: علیرغم میل باطنی مجبور به تعطیلی ها برای مهار این ویروس شده ایم و امیدواریم با رعایت کامل همه پروتکلها در روزهای پیش‌رو، شاهد کاهش پیک بیماری و گشایش ها در کسب و کارها باشیم.

با افتتاح پروژه های جدید شمار شاغلان صنعت نساجی استان ۲ برابر می شود

رییس اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه به برنامه‌های اتاق در رابطه با تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: نظرات بخش خصوصی پس از جمع بندی در رابطه با موانع تحقق شعار سال به سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین دادستانی ارائه شده است.

علی یگانه فرد با بیان اینکه متاسفانه شیوع ویروس کرونا مانع از اعزام و پذیرش هیات های تجاری در ایران و همچنین کشورهای دیگر شده است، خاطر نشان کرد: برنامه اعزام و پذیرش هیات ها از سوی اتاق بازرگانی زنجان آماده به سازمان صمت ارائه شده و امیدواریم پس از تصویب ذیل نقشه راه تجارت خارجی جنبه عملیاتی به خود گیرد.

وی با اشاره به استقرار رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای چین، ارمنستان، عمان، آذربایجان و روسیه و همچنین فراهم شدن مقدمات حضور در کشورهای ترکیه پاکستان و هند، گفت: امیدواریم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هماهنگی‌های لازم را در این زمینه صورت بدهد.

رییس اتاق بازرگانی زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت صنعت نساجی در استان اشاره کرد و گفت: در صنعت نساجی استان ۸۱ واحد با بیش از ۵ هزار نفر شاغل فعالیت دارند که با افتتاح ۶ واحد جدید میزان شاغلان در این بخش بالغ بر ۱۰ هزار و ۹۴۵ نفر خواهد شد.

یگانه فرد با بیان اینکه میزان صادرات بخش نساجی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش داشت و در واردات مواد اولیه و صادرات نیز با مشکلاتی مواجه بودیم، گفت: سرمایه‌گذاران بنگلادشی آمادگی خود را جهت حضور و سرمایه‌گذاری در بخش نساجی استان اعلام کرده اند که امید است با رفع موانع در این بخش شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در استان باشیم.

وی افزود: سهم صنعت نساجی در اقتصاد استان برابر با ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی استان بر اساس آمار سازمان اقتصاد و دارایی در سال ۱۳۹۹ است.

یگانه فرد اظهار داشت: در استان زنجان زنجیره تولید صنعت نساجی تا تولید پارچه که شامل ریسندگی، رنگرزی و بافندگی است وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار گمرک زنجان آمار صادرات و واردات صنعت نساجی استان در سال های ۹۸ و ۹۹ با کاهش روبرو بوده است، افزود: عمده مقاصد صادراتی محصولات تولیدی صنایع نساجی استان کشورهای افغانستان، هند، عراق، پاکستان، سوریه، ترکمنستان و ترکیه است.

رییس اتاق بازرگانی زنجان گفت: قاچاق کالا و ورود بی‌رویه کالاهای خارجی به مناطق آزاد و ویژه، فعال نبودن تشکل ها و انجمن تخصصی صنایع نساجی و پوشاک در استان، محدودیت واردات مواد اولیه، کیفیت پایین مواد اولیه با مشکل نژاد پنبه و تولید سنتی، سختگیری در بازرسی و شاخص‌های ارزیابی سختی کار در حوزه صنعت نساجی، تخصیص دیرهنگام ارز به واحدها جهت واردات مواد اولیه و مشکلات ثبت سفارش و تعلل در فرآیندهای سرمایه‌گذاری کشور جهت احداث واحدهای تولیدی پوشاک و همچنین اقدام دولت ترکمنستان در محدود نمودن تجارت خارجی و صادرات محصولات از جمله بسته شدن مرز ریلی ورود کالا از برخی کشورهای آسیای مرکزی از طریق ترکمنستان از جمله مشکلات صنعت نساجی استان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش اسرائیل