بازار سرمایه گرفتار باتلاق برخورد‌های سلیقه‌ای سازمان بورس


کارشناس بازار سرمایه گفت: رفتار سلیقه‌ای ناظر بورس در بستن نماد تعدادی از شرکت‌ها منجر به متضرر شدن و ترس سهامداران حقیقی می‌شود.


در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
بازار سرمایه گرفتار باتلاق برخورد‌های سلیقه‌ای سازمان بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: رفتار سلیقه‌ای ناظر بورس در بستن نماد تعدادی از شرکت‌ها منجر به متضرر شدن و ترس سهامداران حقیقی می‌شود.

علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به این موضوع که سازمان بورس، به طور سختگیرانه‌ای کد‌های معاملاتی را می‌بندد و از طرف دیگر تقاضا را تحریک می‌کند و با این حال به دنبال بازگشت پول به بازار و افزایش تقاضا در بازار سرمایه است، اظهار کرد: همان گونه که می‌دانید در بازار سرمایه به عنوان یکی از بازار‌های مهم مالی، عرضه و تقاضا نقش اصلی را بازی می‌کند و همین عرضه و تقاضاست که تعیین می‌کند که برای نمادی صف خرید و برای نماد دیگری، صف فروش تشکیل شود.

او بیان کرد: وارد کردن تعداد سفارش‌های خرید و یا فروش به دفعات زیاد نمی‌تواند نقش تعیین کنند‌ه‌ای در جابه‌جایی قیمت با ارزش ذاتی آن ایجاد کند. اخیراً شاهد رفتار سلیقه‌ای ناظر بورس در بستن نماد تعدادی از شرکت‌ها هستیم که به ظن ناظر دست‌کاری در معاملات است که این اقدام منجر به، متضرر شدن و ترس سهامداران حقیقی و نیز اشخاصی که در طی چند ماه گذشته اقدام به اخذ کد بورسی کرده‌اند، می‌شود.

بیشتر بخوانید

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا این برخورد‌های سلیقه‌ای باعث فرار معامله گران بزرگ می‌شود؟ تصریح کرد: این اقدام ناظر بورس به نوعی، خطا و اشتباهی بزرگی است که سبب کاهش اعتماد به بازار سرمایه، فرار سرمایه‌ها و نیز عدم تزریق منابع جدید به بازار در بلندمدت خواهد شد.

او بیان کرد: همچنین قوانینی از این دست که یک شبه و خلق الساعه تهیه می‌شوند، غالباً به زیان بازار بوده است، متاسفانه هیچگونه نظری از سهامداران حقیقی و فعالان بازار سرمایه و حتی از کانون نهاد‌های بازار سرمایه نیز اخذ نمی‌کنند و در صورت اعتراض سهامداران، پاسخی در خور به آن‌ها داده نمی‌شود.

قدرتی در خصوص اینکه، این برخورد‌های سلیقه‌ای چه عواقبی دارد؟، تشریح کرد: اقدام به بستن کد‌های معاملاتی و جلوگیری از فروش و نیز وارد کردن سفارش‌ها به دفعات مکرر نه تنها باعث خروج سرمایه گذاران از بورس و فرابورس می‌شود، بلکه باعث قفل شدن نماد‌های معاملاتی و نیز کاهش نقدشوندگی سهام پذیرفته شده در بازار خواهد شد.

او بیان کرد: با توجه به اینکه شاهد رونق بازار ارز‌های دیجیتال و ورود بخشی از نقدینگی کشور به این بازار‌های نوظهور هستیم، مسدودسازی کد‌های معاملاتی، ضربه مهلکی بر پیکره نیمه جان بازار سرمایه خواهد بود و قوانینی از این دست در بازار‌های بورس دنیا و نیز بازار رمز ارز‌ها وجود ندارد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین تهیه و اجرای دستورالعمل‌ها و قوانینی که هیچ گونه توجیه عملی و تجربی با خود به همراه ندارند و به نتایج آن اندیشیده نشده است قطعاً، باعث خروج سرمایه از بازار می‌شود.

او گفت: از طرف دیگر شاهد آن هستیم که در برخی از نماد‌ها که صف خرید و یا صف فروش برای آن‌ها تشکیل می‌شود، اولین سفارش‌ها که به سفارش‌های سرخط مشهور هستند با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و غالباً در سامانه درج و ثبت نمی‌شود که متولی بازار باید تمهیداتی را در این خصوص اتخاذ کند.

قدرتی بیان کرد: بنابراین به عنوان یک فعال بازار سرمایه معتقد هستم، حذف و یا انصراف از سفارش‌ها وارد شده به سامانه معاملاتی، اخلالی را در سامانه معاملات وارد نمی‌کند و در صورت وقوع اخلال ناشی از اشکالات زیر ساخت‌های سامانه است و نهاد ناظر بایستی نسبت به متوقف کردن این نوع برخورد، اقدام کند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: توصیه می‌شود، از اجرای قوانینی که کارشناسی شده نیستند، به شدت اجتناب شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر