صادرات فرآورده‌های خام دامی از استان مرکزی 100 درصد افزایش یافت


صادرات فرآورده‌های خام دامی از استان مرکزی 100 درصد افزایش یافت

اراک - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: صادرات فرآورده‌های خام دام و طیور این استان در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید 100 درصد افزایش یافت.

دکتر«محسن شانقی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یک میلیون و ۱۳۶ هزار و ۷۴ قطعه انواع ماهیان زینتی پارسال با نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد که این شاخص در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۲۳۳ هزار و ۴۵ قطعه بوده‌ است.

وی ادامه داد: حجم صادرات تخم مرغ خوراکی این استان نیز پارسال با نظارت دامپزشکی ۵۳۰ هزار و ۳۵۸ کیلوگرم بود درحالیکه این شاخص در سال ۹۲ حدود ۹۳ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم ثبت شده بود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی صادرات گوشت مرغ منجمد از این استان در سال گذشته را سه میلیون و ۱۹۱ هزار و ۳۳۰ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: صادارت این محصول در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۳۳۲ هزار و ۴۰ کیلوگرم بوده‌ است.

دکتر شانقی، از کاهش ۴۲ درصدی مبتلایان انسانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام در استان مرکزی خبرداد و افزود: ۴۲۰ نفر پارسال در این استان به بیماری تب مالت مبتلا شدند در حالیکه شمار مبتلایان این بیماری در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۷۳۲ نفر بود.

وی ادامه داد: انجام اقدامات پیشگیرانه، بهداشتی، مقابله‌ای و انجام واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف دام و مشترک بین انسان و دام از جمله مهمترین عوامل کاهش بیماری‌های مشترک انسان و دام در این استان بوده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی شمار کانون‌های بیماری دام، طیور، آبزیان و زنبود عسل درسال برای این استان یک‌هزار و ۱۱۸ واحد عنوان کرد و گفت: این شاخص در پایش اماری پایان سال ۹۹ با کاهش ۷۰ درصدی ب همراه شده و حدود ۳۰۰ کانون است.

دکتر شانقی از افزایش ۵۱ درصدی نظارت‌های بهداشتی و شرعی واحدهای تولیدی و ارتقای کیفیت و سلامت فرآورده های خام دامی خبرداد و گفت: ۶۴ هزار و ۴۹۰ تن گوشت قرمز و سفید پارسال در استان مرکزی با نظارت این اداره کل در کشتارگاه‌های استان استحصال شد که این میزان در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۴۵ هزار و ۵۱ تن بوده‌است.

وی بهبود توان تشخیصی آزمایشگاه‌های دامپزشکی و بخش خصوصی استان مرکزی و تجهیز و بروز رسانی این واحدها را از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در این مدت عنوان کرد و افزود: ۱۷۰ واحد بخش خصوصی اکنون در استان فعال است که این واحدها در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۱۲۴ واحد بوده‌ است.

وی ادامه داد: توسعه بخش خصوصی و ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه های دامپزشکی استان مرکزی نیز در هشت سال اخیر رشد ۳۷ درصدی را تجربه کرده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل