سرانه تولید پسماند هر شهروند استان مرکزی روزانه 600 گرم است


سرانه تولید پسماند هر شهروند استان مرکزی روزانه 600 گرم است

اراک - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سرانه تولید پسماند هر شهروند این استان روزانه 600 گرم است که مدیریت و بازیافت این مواد زاید جامد به‌عنوان یک سرمایه باید بیش از پیش مدنظر باشد.

«رضا میرزایی» روز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی زمین پاک (دوم اردیبهشت‌ماه) در گفت و گو با ایرنا، افزود: تولید پسماند عادی روزانه در این استان به ۹۰۰ تن و پسماند عفونی هفت تن می‌رسد.

وی بیان کرد: تمامی مطب‌ها ملزم به تحویل پسماند خود به بیمارستان‌ها به‌منظور بی‌خطرسازی (اتوکلاو)هستند و شرکتی در اراک برای اقدامات بی‌خطرسازی پسماند عفونی انتخاب شده و با نصب دستگاه در محل دفن ، پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ روز آینده کار خود را آغاز کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح، امکان بی‌خطرسازی تمامی پسماندهای عفونی کلانشهر اراک وجود دارد و معضلات بهداشتی و دغدغه‌ها در این زمینه رفع می‌شوند.

میرزایی عنوان کرد: دوم اردیبهشت ماه روز زمین پاک نامگذاری شده که شعار امسال «احیای دوباره زمین همراه با افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار» است و این شعار بیانگر توجه به احیای مجدد زمینو تلاش برای کاهش خسارت به منابع پایه خاک و آب و احیای این ثروت خدادادی است که باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

وی اظهار داشت: تخریب فزآینده محیط زیست و مقابله با آثـار و پیـامدهای مـنفی آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در آستانه هزاره سوم مطرح شده و بیشتر جوامع در صدد هستند تا راهکارهایی برای کاهش یا رفع ایـن خـسارت‌ها ارایه کنند و بخش مهمی از گفت‌وگوها و مذاکره ها را میان دولت‌ها تشکیل می‌دهـد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: روز جهانی زمین پاک در سراسر دنیا به‌عنوان نمادی از ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از محیط زیست است و باید از این فرصت به عنوان تلنگریدر مشارکت جمعی برای حفظ و حراست از زمین بهره جست.
میرزایی بیان کرد: چالش‌ها فراوان و فرصت‌هابرای جبران آسیب‌های زیستی زمین محدود است و به همین دلیل شعار امسال روز زمین پاک، احیای دوباره زمین همراه با افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار انتخاب شده است.
وی افزود: توسعه پایدار تنها بر جنبه زیست ‌محیطی تمرکز ندارد بلکه به جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه هم توجه می‌کند و یکی از الزامات توسعه پایدار این است که محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان میراث جمعی بشریت به‌گونه‌ای محافظت شود که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای نسل حاضر، ظرفیت پاسخ‌دهی به نیازهای نسل‌های آینده را نیز داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و اصولی برای نحوه بهره‌برداری از منابع طبیعی زمین، مهم‌ترین هدف توسعه پایدار و تضمین کننده بقای جوامع انسانی بخصوص نسل‌های آینده در زیست بوم‌هاست.
وی گفت: امسال به‌دلیل شرایط موج چهارم کرونا امکان برگزاری همایش و جشنواره‌های ویژه زمین پاک به صورت حضوری وجود ندارد و آیین‌هایی به صورت مجازی پیش‌بینی شده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

۱۱ منطقه تحت حفاظت محیط زیست در استان مرکزی وجود دارد و این استان در قلب ایران دارای ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۶۵ گونه پستاندار، ۲۲۲ گونه پرنده، ۵۵ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست، ۱۷گونه ماهی بومی و یک‌هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی شناخته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403