تفاهم‌نامه سازمان امور عشایر و استانداری خراسان‌جنوبی مبادله شد


تفاهم‌نامه سازمان امور عشایر و استانداری خراسان‌جنوبی مبادله شد

بیرجند - ایرنا - سازمان امور عشایر ایران و استانداری خراسان جنوبی با هدف ارتقای اقتصادی و افزایش اشتغال در مناطق عشایری این استان، تفاهم‌نامه همکاری امضا و مبادله کردند.

به گزارش روز پنجشنبه استانداری خراسان جنوبی این تفاهم‌نامه در نشست شورای عشایری و توسعه روستایی استان به ریاست استاندار مبادله شد.

براساس این تفاهم‌نامه ۱۶ میلیارد تومان برای کمک به حوزه عشایر استان و ارتقای اقتصادی جامعه عشایری اختصاص یافت.

در متن این تفاهم‌نامه آمده است: در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر ارزشمندی عشایر در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از برجسته‌ترین اقشار کشور که هم در کار سازندگی و هم در کار دفاع از کشور سهیم هستند، همچنین دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله توسعه جامعه عشایری ایران در افق ۱۴۰۴ به عنوان راهکاری برای ارتقای اقتصادی و ضرورت ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال در مناطق عشایری خراسان جنوبی و به منظور بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های داخلی برای پیشبرد و توسعه پایدار استان، تفاهم‌نامه دوجانبه فی‌مابین استانداری خراسان جنوبی و سازمان امور عشایر ایران به شرح ذیل در ۲ ماده و ۳ نسخه امضا و مبادله شد.

تعهدات استانداری خراسان جنوبی در این تفاهم‌نامه شامل هماهنگی در راستای تسهیل امور مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه، هماهنگی سازمان‌ها و ارگان‌های تابعه استان برای ارائه مجوزها و خدمات مورد نیاز در زمینه موضوع تفاهم‌نامه، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات توسعه اشتغال پایدار برای توسعه فعالیت‌های عشایری و تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های لازم به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی سال ۱۴۰۰ است.

سازمان امور عشایر ایران نیز تامین اعتبار مورد نیاز برای مرمت ایل راه‌های عشایری و آبرسانی سیار در سال ۱۴۰۰ حداقل به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بلندمدت در راستای حمایت از اشتغال پایدار جامعه عشایری به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بلندمدت به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای طرح تولید لانولین از پشم گوسفند را تعهد کرده است.

این تفاهم‌نامه به امضای "شاهپور علایی مقدم" رییس سازمان امور عشایر ایران و "حمید ملانوری" استاندار خراسان جنوبی رسید.

کاهش شدید بارندگی در سال آبی جاری، اشتغال و معیشت جامعه عشایری خراسان جنوبی را که در زمینه دامداری و کشاورزی فعالیت دارند، تحت تاثیر قرار داده است، از این رو توجه به جامعه عشایری در اولویت مدیریت استان قرار گرفته تا با برنامه‌ریزی مناسب بخشی از دغدغه جامعه عشایری در این شرایط خشکسالی کاهش یابد.

۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر معادل ۸۱ هزار نفر در خراسان جنوبی به عنوان چهارمین استان عشایری کشور زندگی می‌کنند و ۸۰ درصد این جمعیت در مناطق مرزی استان شامل شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مستقر هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403