مرز پیشین و ریمدان بستری برای افزایش سطح مبادلات تجاری با پاکستان است


مرز پیشین و ریمدان بستری برای افزایش سطح مبادلات تجاری با پاکستان است

زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از پنج میلیارد دلار تفاهم انجام شده میان ایران و پاکستان برای سطح مبادلات اقتصادی یک میلیارد و 200 میلیون دلار پارسال محقق شده که با راه‌اندازی مرز رسمی ریمدان چابهار و هم‌اینک پیشین راسک بستری برای رسیدن به سقف مورد نظر مبادله تجاری فراهم خواهد شد.

احمدعلی موهبتی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به مطالعات سند آمایش که در سال ۹۸ انجام شد و به تصویب دفتر آمایش کشور رسید مهمترین مزیت سیستان و بلوچستان تجارت و ترانزیت بوده و مهمترین ابزار تجارت و ترانزیت نیز دسترسی به بازارهای هدف است که یکی از اصلیترین نقاط کانونی و موثر در ترانزیت مجموعه بندر شهید بهشتی چابهار خواهد بود.

وی افزود: بنابراین بندر شهید بهشتی باید یک پشتیبانی و عقب داشته باشد که شامل راه‌آهن و بزرگ‌راه و سایر امکانات زیرساختی است در این راستا با توجه به اقدامات خوبی که در نگاه مسوولان کشوری به سیستان و بلوچستان وجود دارد از جمله نگاه رهبر معظم انقلاب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و روسای سه قوه در حوزه بزرگراه‌های این استان و همچنین راه‌آهن پروژه‌های بسیاری در استان شروع شده و جهش اعتباری بسیار خوبی شکل گرفته است.

استاندار سیستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۳۵ کیلومتر بزرگراه در این استان افتتاح شد و هدف‌گذاری بیش از ۲۰۰ کیلومتر برای امسال نیز انجام شده و در مسیر زابل ۱۱ کیلومتر به بهره‌برداری رسید که تا قبل از پایان دولت پنج کیلومتر دیگر نیز آماده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در قطعه چهارم بزرگراه در مسیر زابل ۱۷ کیلومتر پیمانکار مشغول به کار شده است و پنج کیلومتر قبل از پایان دولت تحویل داده می‌شود افزود: در ادامه ۲ قطعه ۲۵ کیلومتری قطعه سه و ۲ بوده که از پاسگاه تاسوکی تا محمدآباد قرار دارد و در آینده نزدیک ۲ پیمانکار در آن مشغول به کار می‌شوند.

موهبتی با بیان اینکه ۲۴۰ میلیارد تومان از جاده دشتک به سمت محمدآباد و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان مسیر میلک اعتبار دارد تصریح کرد: مسیر زاهدان- بم ۳۵ کیلومتر قبلاً افتتاح شده و حدود ۴۰ کیلومتر سال گذشته و از زاهدان تا نصرت‌آباد ۸۵ کیلومتر تقریباً در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه همزمان ۲ کارگاه دیگر از مسیر نوک‌آباد به بزمان پیمانکاران شروع به کار کرده و رقم ۱۰۵ میلیارد تومان برای آن وجود دارد افزود: در جنوب سیستان و بلوچستان هم اتفاقات و اقدامات خوبی شروع شده که ۶۰ کیلومتر از بندر چابهار تا کنارک است و شروع عملیات بزرگراهی ۱۸ کیلومتر آن را سازمان بنادر تقبل کرده که هفت کیلومتر در خرداد آماده افتتاح خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ۲ قطعه هم از سه‌راهی نیکشهر به سمت نیکشهر که ۲۶ کیلومتر اول را بازدید و ۲۶ کیلومتر دیگر در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد ادامه داد: مرز ریمدان باعث شد که وزیر راه و شهرسازی دستور شروع عملیات ساخت ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه را صادر کرد که این طرح مشارکتی با منطقه آزاد و اعتبارات استانی و ملی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: دیروز در تهران وزرای خارجه ایران و پاکستان تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که ۶ بازارچه جدید در مرز ایران با پاکستان ایجاد شود و با اقداماتی که در میرجاوه و بازارچه های قدیمی انجام شده ما در سه سطح با این کشور در حوزه تجارت کار را شروع کردیم.

موهبتی با بیان اینکه مرز میرجاوه و ریمدان درسطح ملی و فراملی قطعاً اثر خواهد داشت و بازارچه‌های قدیمی وضعیت منطقی دارد گفت: این ۶ بازارچه در سطح محلی است و کار محصولات محلی مردم را ساماندهی خواهد کرد.

وی اظهار داشت: مبادلات مرزی ما با پاکستان پارسال ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات و به افغانستان نیز ۹۵ درصد صادرات و پنج درصد واردات بوده که این روند خوبی نیست و منافع ۲ ملت و دولت باید تکمیل شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد