پیش بینی مبارزه علیه آفت سن گندم در 2 میلیون و 200 هزار هکتار


چنگلوایی گفت: با توجه به شرایط نامساعد اقلیمی پیش بینی می شود که سطح مبارزه با آفت سن گندم از 2 میلیون و 200 هزار هکتار فراتر رود.


در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
پیش بینی مبارزه علیه آفت سن گندم در ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار

چنگلوایی گفت: با توجه به شرایط نامساعد اقلیمی پیش بینی می شود که سطح مبارزه با آفت سن گندم از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار فراتر رود.

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان حفظ نباتات در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سن غلات را یکی از آفات مهم و کلیدی بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: بنابرآمار حدود ۶۷۰ نوع آفت در بخش کشاورزی وجود دارد که به محصولات کشاورزی در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و انبارداری خسارت وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه آفت های بخش کشاورزی منجر به هدر رفت ۳۵ درصد محصولات تولیدی می شود، افزود: آفت سن غلات بعد از آب در خاورمیانه دومین مانع توسعه کشت گندم و تولید به لحاظ کمی و کیفی است.

چنگلوایی ادامه داد: اکثر کشورهای خاورمیانه و بخشی از کشورهای اروپایی درگیر این آفات هستند و تمامی استان ها ی کشور به جز گلستان، گیلان، مازندران و بوشهر درگیر این آفت شده اند.

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: آفت سن غلات از لحاظ کمی و کیفی در تولید گندم‌ و آرد مشکل ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته در ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار با این آفت در سطح کشور مبارزه شد، افزود: اگر سال قبل با آفت سن غلات مبارزه نمی شد، حداقل ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم سن زده بالای ۲ درصد داشتیم که با مدیریت به موقع و مبارزه در سطح مزارع حداکثر یکصد هزار تن گندم سن زده بالای ۲ درصد داشتیم که در مقایسه با ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم رقم بسیار ناچیزی است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به سابقه این آفت و بررسی های ۱۵ سال قبل،حدود ۲ میلیون هکتار مزارع گندم پایش شد و این مبارزه همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه شرایط نامناسب اقلیمی در حجم گسترده آفت سن غلات تاثیر گذار است، بیان کرد: با توجه به شرایط نامناسب اقلیمی از لحاظ کمیت و پراکنش بارش و افزایش درجه حرارت پیش بینی می شود که با حجم‌گسترده این آفت روبرو شویم.

رئیس سازمان‌حفظ نباتات با بیان اینکه مشکلی در مبارزه با آفت سن غلات نداریم، گفت: تاکنون ۲۰۰ هزار دستگاه سم پاش مجهز در کل کشور آماده به کار است و تاکنون در سطح ۵۸۰ هزار هکتار مبارزه صورت گرفته، درحالیکه سال گذشته در این تاریخ ۲۴۰ هزار هکتار مبارزه صورت گرفته بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه مبارره با آفت سن تا پایان تیر ادامه دارد، تصریح کرد: با توجه به شرایط نامساعد اقلیمی برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه با این آفت از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار فراتر رود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز