تاکید بر گسترش الگوسازی شهرها با تکیه بر مزایای فرهنگی هنری


تاکید بر گسترش الگوسازی شهرها با تکیه بر مزایای فرهنگی هنری

تهران- ایرنا- معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت معرفی و آغاز به کار اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در پیامی بر گسترش الگوسازی شهرها با تکیه بر مزایای فرهنگی هنری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا و به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام سیدمحمدمجتبی در آستانه افتتاح طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر آمده است: ارزش‌آفرینیِ فرهنگ‌وُهنر در واگرایی‌هایِ نظامِ شهری و توانمندسازیِ شهروندان، از کلیدواژه‌هایِ توسعه، تحرّک و رقابتِ در مدیریت شهری محسوب می‌شود. تبلور و تسرّیِ مهارت‌های فردی و استعدادهای گروهی و تبدیل آن به عنوان یک قابلیتِ شهری، می‌تواند با عبور از فرضیه‌ زوالِ شهرها به پیدایش مناطقی منجر شود که براساس توانش‌هایِ جمعیتیِ خود، بازآفرینی و در ادامه‌یِ فرآیندهایِ رونق‌بخشی و متمایزسازیِ متأثر از رشد اقتصادی، به پایگاهی توریستی تبدیل شده‌اند. تحققِ چنین شهر وُ تولدِ چنان شهروندانی، مرهونِ آمایشِ خلاقیت‌ها و سرنوشت‌سازی‌های مبتنی بر مهارت‌های فردی است.

حسینی در ادامه پیام یادآور شده است: طرح «شبکه‌ شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» با احصاء زادبوم‌هایِ فرهنگی در اضلاعِ این سرزمین، تمرکزِ خود را بر ساماندهی پایدارِ صنایع فرهنگی‌هنری و دست‌سازه‌های بومی قرار داده و مصمّم است الگوسازی شهرها با تکیه بر مزیت‌های فرهنگی و هنری را گسترش دهد و به عنوان راهبردی برای «تمدن‌سازی» از آن سود ببرد.

شناسه‌شدن شهرها در طرح شبکه‌ی شهرهای خلاق فرهنگ و ُ هنر، بازگشت به جغرافیایی است که هر گوشه از آن به اعتبار و تجلّی یک هنر، نام و نشان داشته و میراث تاریخی آن زادبوم محسوب می‌شده است. خواهیم کوشید که این اتفاق، هوشمندانه با مواریث فرهنگی بیامیزد و شبکه‌ای تعامل‌خواه و تبادل‌پذیر ایجاد کند که مقصد آن علاوه بر آمایش سرزمین فرهنگ و هنر، هموارسازی مسیر پیدایش «تمدن نوین اسلامی» باشد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرده است: شناسه‌شدن شهرها در طرح شبکه‌ شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، بازگشت به جغرافیایی است که هر گوشه از آن به اعتبار و تجلّی یک هنر، نام و نشان داشته و میراث تاریخی آن زادبوم محسوب می‌شده است. خواهیم کوشید که این اتفاق، هوشمندانه با مواریث فرهنگی بیامیزد و شبکه‌ای تعامل‌خواه و تبادل‌پذیر ایجاد کند که مقصد آن علاوه بر آمایش سرزمین فرهنگ و هنر، هموارسازی مسیر پیدایش «تمدن نوین اسلامی» باشد.

حسینی در انتهای پیام ابراز امیدواری کرده است تحققِ این تکلیفِ دشوار، ظرفیت‌های پیدا و پنهانِ فرهنگ و هنر این سرزمین را مستدل وُ مستند، احصاء کرده و به هم‌نَوَردی نهادهای غیردولتی و سامانه‌های مردم‌محور، امکانِ شاخص کردن شهرها، اعتبارافزایی هنرمندان و اشتغال‌آفرینی مبتنی بر پدیده‌های فرهنگی‌هنری فراهم گردد.

آیین معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر یکشنبه (پنجم اردیبهشت‌ماه) ساعت ۱۴:۳۰ مجازی برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران