معجزه کلام سعدی سخن با زبان عامیانه است


معجزه  کلام سعدی سخن با زبان عامیانه است

یکی از معجزه های کلام سعدی این است که با زبان عامیانه به ایراد سخن می پردازد و شعری با زبان محاوره است.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

اول اردیبهشت با نام روز بزرگداشت سعدی از سال ۸۱ به کوشش مرکز سعدی شناسی هر ساله گرامی داشته می شود و شیوع کرونا نیز امسال این مراسم را توقف نکرد و با بهره گیری از فضای مجازی یاد این شاعر شیرین سخن، گرامی داشته می شود.

مرکز سعدی شناسی شیراز هر ساله در روز بزرگداشت سعدی شیرازی در ایران و خارج از کشور برنامه‌ های فرهنگی و ادبی و پژوهشی متنوعی برگزار می کند که فرصت ارزشمندی برای اندیشمندان، هنرمندان و اهالی ادب است تا از سعدی سخن بگویند و آثار پژوهشی خود را با عشق به سعدی ارائه کنند.

گفته می شود که زمان آغاز نگارش گلستان، اول اردیبهشت بوده است و به همین مناسبت اول اریبهشت را روز سعدی نام گذاشته اند.

معجزه  کلام سعدی سخن با زبان عامیانه است

هفت شب برای سعدی

مرکز سعدی شناسی، امسال به مناسبت یاد روز سعدی شیرازی از یکم تا هفتم اردیبهشت سلسله سخنرانی هایی را به صورت مجازی برگزار می کند:

مدیر مرکز سعدی شناسی با اشاره به زمان برگزاری این سخنرانی ها می گوید: این سلسله سخنرانی ها هر شب با حضور سه استاد ادبیات از ساعت ۱۸ آغاز خواهد شد و ۷ شب برخوان سعدی با حضور مجازی سعدی‌پژوهان و سخنوران برگزار خواهد شد و هفت شب برخوان سعدی با حضور مجازی سعدی‌ پژوهان و سخنوران برگزار خواهد شد.

«کوروش کمالی سروستانی» می افزاید: این برنامه ها از طریق صفحه مجازی مرکز سعدی شناسی به نشانی sadishenasi@ در اینستاگرام در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

سخنی شیوا برای همگان

یکی از معجزه های کلام سعدی این است که با زبان عامیانه به ایراد سخن می پردازد و شعری با زبان محاوره است، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادبیات، فلسفه و هنر با تاکید بر کلام سعدی می گوید: شعری که با زبان محاوره سروده شود بر زبان عمومی تاثیر بیشتری می گذارد و با استقبال عمومی در محاوره های روزمره نیز مواجه می شود.

«امین رضا نوشین» می افزاید: ساده گویی در شعر موجب شفافیت کلام می شود و این در شعر و سخن سعدی مشهود است و برخی از ابیات سعدی به ضرب المثل نیز تبدیل شده اند.

وی اضافه می کند: در آثار سعدی شاهد نصیحت و ارائه تجارب هستیم که برای مردم کاربردی و ملموس می شود و سعدی از ادبیات تعلیمی استفاده می کند که مورد استقبال عموم است.

معجزه  کلام سعدی سخن با زبان عامیانه است

مرکزی فرهنگی در جوار سعدی

از سال 87 ساخت مرکز فرهنگی سعدی آغاز شده و اکنون مراحل پایانی خود را طی می کند:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به احداث این مرکز فرهنگی بیان می کند: ساخت مرکز فرهنگی سعدی در جوار آرامگاه سعدی با مناسب سازی، محوطه سازی و زیبا سازی عرصه این آرامگاه همراه بوده است.

معجزه  کلام سعدی سخن با زبان عامیانه است

«مصیب امیری» ادامه می دهد: عملیات اجرایی این پروژه که از سال ۸۷ آغاز شد به دلیل کمبود اعتبارات از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار نبود و در سال۹۶ از طریق ظرفیت قانونی بودجه این پروژه، برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی اضافه می کند: مرکز فرهنگی سعدی با بیش از 2 هزار و 700 متر مربع وسعت دارای سالن اجتماعات، نمایشگاه ها، لابی، کتابخانه و مرکز اسناد و … است و در توسعه محیط پیرامونی آرامگاه سعدی، مساحتی بیش از یک هزار و ۶۰۰ متر مربع سنگ فرش و مناسب سازی می شود.

امیری با تاکید بر حفظ منظر فرهنگی و تاریخی معماری آرامگاه سعدی بیان می کند: ساخت مرکز فرهنگی با توجه به حفظ این منظر انجام شده است و در آینده نزدیک، مرکز کار خود را آغاز خواهد کرد.

سرنوشت یک در قدیمی در آرامگاه سعدی

در طرح توسعه آرامگاه سعدی، یک در قدیمی وجود داشت که شعری از سعدی شیرازی نیز بر آن نقش بسته بود که در طرح توسعه این در برداشته شده است و پیگیری برای اینکه سرنوشت این در چه شده و قرار است مورد احیا قرار بگیرد توسط خبرگزاری شبستان بی نتیجه و بی پاسخ ماند و اطلاعی در دست نبود.

گزارش: محسن تورع

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج