انتشار علم، نشان‌دهنده توانمندی مجموعه‌های علمی است


رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: انتشار علم و مقاله اخیر نیچر نشان از توانمندی مجموعه‌های علمی دارد.


شاهوردی:
انتشار علم، نشان‌دهنده توانمندی مجموعه‌های علمی است

رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: انتشار علم و مقاله اخیر نیچر نشان از توانمندی مجموعه‌های علمی دارد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی بر اهمیت پژوهش و تولید مقاله تاکید کرد و گفت: اگر پژوهش تنها با هدف تولید مقاله انجام شود، اشتباه است؛ اما اگر در مسیر دستیابی به اهداف بزرگی، چون ژِن درمانی، سلول درمانی یا سلول‌های بنیادی (حوزه فعالیت‌های پژوهشگاه رویان) قرار گیرد، دستاورد‌های بزرگتری را به دنبال خواهد داشت و اگر بتوانیم این دستاورد‌ها را مکتوب کرده و در اختیار سایر پژوهشگران قرار دهیم، این کار با منافع مختلفی همراه است بنابراین انتشار علم، نشان‌دهنده توانمندی مجموعه‌های علمی خواهد بود.

او تاکید کرد: در درجه اول، در مسیر انتقال این تجربه، مقاله‌ها داوری شده و بازخورد‌هایی (فیدبک) از داوران دریافت می‌کنیم که می‌تواند در اصلاح کار بسیار موثر باشد. از سوی دیگر، چاپ و انتشار مقاله‌ها، نشان‌دهنده فعالیت و پویایی مراکز علمی و تحقیقاتی هستند و آثار منتشر شده، منعکس‌کننده فعالیت‌های هر مجموعه است.

شاهوردی افزود: در سطح جهانی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف را با کتاب‌ها، آثار، مقاله‌ها و خدماتی که ارایه می‌کنند، می‌شناسند. هر مجموعه به عنوان وظیفه ملی باید به‌دنبال پاسخ مورد نیاز جامعه خود باشد و در ادامه می‌تواند این تجربه را تبدیل به مقاله کند. انتشار علم، فعالیت و توانمندی مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی را نشان می‌دهد.

نگاه سیاسی در مقاله اخیر نیچر

رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با اشاره به حواشی ایجاد شده در مورد مقاله اخیر نیچر که ایران، چین و روسیه را به داشتن کارخانه‌های تولید مقاله‌های جعلی متهم کرده است، بیان کرد: برچسب متقلب بودن که از سوی مجله نیچر به ایران، روسیه و چین زده شده است، از یک جهت با نگاه سیاسی انجام شده است. دیدگاه منفی در مورد چین و حتی در کشور خودمان و نسبت به محصولات تولیدی این کشور نیز وجود دارد؛ بخش دیگر این موضوع نیز مربوط به عملکرد این کشور است؛ اما واقعیت آن است که باید بپذیریم چین طی سال‌های اخیر تغییر و تحول چشمگیری پیدا کرده و به جایگاه قابل توجهی از لحاظ اقتصادی و زیرساخت‌های صنعتی دست یافته است.

شاهوردی افزود: روسیه نیز در زمینه رقابت با کشور‌های غربی، جایگاه خوبی یافته است. نمونه موفقیت اخیر روسیه را می‌توان در زمینه تولید واکسن کرونا مشاهده کرد که به اذعان غربی‌ها، این واکسن از عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌های مشابه که با فناوری‌های پیشرفته‌تر ساخته شده‌اند، برخوردار است.

وضع شاخص‌های اشتباه، زمینه‌ساز بروز خطا در حوزه علم

او تاکید کرد: روی دیگر بحث تقلب‌های علمی به وضع برخی شاخص‌ها برمی‌گردد؛ به عنوان مثال بیان می‌کنیم که دانشجو برای فارغ‌التحصیلی باید تعداد مشخصی مقاله داشته باشد یا در بحث ارتقای اعضای هیات علمی به تعداد مقاله‌ها استناد می‌کنیم. چنین شاخص‌هایی زمینه‌ساز انحراف و خطا می‌شوند و باید بپذیریم که این موضوع ممکن است در همه کشور‌ها اتفاق بیفتد. غرب نیز این مسیر را پشت سر گذاشته است و اکنون به مرحله‌ای رسیده که مدعی تقلب از سوی ایران، روسیه و چین شده است.

شاهوردی اضافه کرد: گاهی اوقات برخی افراد تحصیل‌کرده اقدام به ارایه مشاوره یا حتی نوشتن پایان‌نامه برای دیگران می‌کنند. این‌ها همان موارد انحراف و خطا هستند که باعث آسیب فرهنگی و اجتماعی می‌شود. علامت سوالی که مقاله مجله نیچر در زمینه تقلب ایران، روسیه و چین در حوزه تولید مقاله گذاشته است، فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی (صحیح و اصولی) را متاثر می‌کند. در این شرایط، فردی با تهیه گزارش از خیابان انقلاب و نگارش مقاله‌ای در این خصوص، عنوان می‌کند که مجموعه‌های تجاری در ایران اقدام به نگارش مقاله و پایان‌نامه می‌کنند.

کمک به شناسایی بهتر عیب‌ها و اصلاح مسیر

رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی افزود: البته مسیر تکوین از همین جریان عبور می‌کند. باید عیب و ایراد‌ها را بیابیم و در جهت اصلاح آن‌ها گام برداریم. در زمینه ارتقای اعضای هیات علمی شاهد هستیم که به مرور مسایل کیفی مانند توسعه فناوری و پاسخ به نیاز‌های جامعه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این رویکرد جدید قطعا از بروز خطا تا حد زیادی پیشگیری کرده و این حواشی را کاهش می‌دهد. به این نکته توجه داشته باشیم که این اتفاق در همه جای دنیا در شرق و غرب روی می‌دهد، اما شاید شدت و حدت آن کمی متفاوت باشد.

در بحث بداخلاقی‌های پژوهشی، خودزنی نکنیم

شاهوردی تاکید کرد: باید در این مسیر مراقب باشیم و مطرح شدن مطالبی از این دست، فعالیت‌های پژوهشگران را متاثر نکند. مقاله نیچر باید تلنگری به ما باشد تا مشکلات و مسایل موجود در این مسیر را به درستی شناسایی و آن‌ها را اصلاح کنیم. نتیجه اصلاح این رفتار‌های غلط، رسیدن به بلوغ است؛ جایی که هدف از انجام پژوهش، پاسخ به نیاز‌های جامعه خواهد بود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس