چرا افراد نوزادان را سمت چپ در آغوش می گیرند؟

چرا افراد نوزادان را سمت چپ در آغوش می گیرند؟

به آغوش گرفتن نوزاد به طور معمول عملی ناخودآگاه در نظر گرفته می شود و اکثر افراد هنگام بغل کردن بچه های کوچک زیاد به این نکته توجه نمی کنند، اما علم بر این باور است در بغل کردن نوزاد چیزهایی بیشتری در مقایسه با نگاه کردن به چشمانش وجود دارد. براساس یک مطالعه بزرگ علمی، الگوی قابل توجهی در نحوه نگه داشتن نوزاد در آغوش وجود دارد. به گزارش تایمزسوفاندیا، نتایج مطالعه نشان می دهد بیشتر بزرگسالان صرف نظر از راست دست یا چپ بودن نوزادان را در سمت چپ بدنشان به آغوش می کشند.

چرا افراد نوزاد را در سمت چپ خود به آغوش می کشد؟

از دهه 1960، محققان در مناطق مختلف جهان در تلاش بودند تا بررسی کنند آیا افراد هنگام شیر دادن به نوزاد سمت خاصی را ترجیح می دهند؟ در برخی مطالعات مشاهده شد اغلب افراد اولویت را سمت چپ قرار می دهند در حالی که برخی دیگر پاسخ قاطعی نداشتند. دلایل اصلی ترجیح دادن سمت چپ توسط بزرگسالان می تواند این باشد که احساسات در نیمکره سمت راست مغز که به سمت چپ بدن مرتبط است پردازش می شوند. در تحقیق منتشر شده در “Neuroscience and Biobehavioral Reviews” در 26 ژوئن سال 2019، تیم تحت هدایت نویسنده اصلی جولیان پکیزر اظهار داشت تیم وی قبل از نتیجه گیری 40 مطالعه انجام شده در این زمینه را تجزیه و تحلیل کرده است.
این مطالعه نشان داد حدود 66 تا 72 درصد از کل افراد نوزاد را با بازوی چپ خود نگه می دارند. با کمال تعجب، این تعداد در میان افراد راست دست در مقایسه با چپ دست ها بیشتر است. 74 درصد افراد راست دست نوزاد را در سمت راست خود نگه می دارند در حالی که فقط 61 درصد برای افراد چپ دست است. علاوه بر این، 64 درصد از کل مردان و 73 درصد از کل زنان کودک را با بازوی چپ خود نگه می دارند.

چرا افراد نوزادان را سمت چپ در آغوش می گیرند؟

چرا افراد نوزادان را سمت چپ در آغوش می گیرند؟

دلایل دیگر اینکه چرا افراد نوزادان را در سمت چپ خود نگه می دارند

دلیل دیگر اینکه افراد نوزادان را در سمت چپ بدن خود حمل می کنند می تواند این باشد که آنها می خواهند دست راست یا دست غالب آنها در حمل وسایل دیگر یا جابجایی وسایل آزاد باشد. این ویژگی نه تنها در انسان مشاهده می شود بلکه بیشتر پستانداران نیز فرزندان خود را در سمت چپ خود بغل می کنند.

ضربان قلب نیز می تواند دلیل این امر باشد

بر اساس اظهارات برخی از متخصصان، قلب انسان در سمت چپ بدن می تپد، بنابراین ممکن است به این دلیل باشد که بیشتر والدین یا افراد نزدیک به نوزادان دوست دارند آنها را در سمت چپ بغل کنند تا نوزادان بتوانند ضربان قلب را احساس کنند و بشنوند. برای نوزادان تماس پوست با پوست به ایجاد پیوند قوی کمک می کند و شنیدن ریتم ضربان قلب بزرگسالان آرامش بخش و تسکین دهنده است.

مترجم: الهه زارعی