کاروانسرای نفت ارومیه به بازارچه تبدیل می شود


کاروانسرای نفت ارومیه به بازارچه تبدیل می شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: مرحله دوم مرمت کاروانسرای شرکت نفت ارومیه آغاز شد.

جلیل جباری در گفت و گو با ایسنا از آغاز دومین عملیات مرمت و احیای کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه خبر داد و گفت: در این مرحله با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طاق و قوس و جداره‌ها و پایه‌های بیرونی حجرات تخریب شده این کاروانسرا مرمت می شود.

جباری افزود: در مرحله دوم ، ۱۵۰ متر مربع از مرمت سقف بخش تخریب شده طاق آهنگ ۷ حجره و مرمت ازاره آجری و پایه سنگی بیرونی به همراه اجرای عایق بندی سقف آنها جهت اجرا برنامه ریزی شده است. برنامه ریزی مرمت مرحله دوم اجرا به مدت ۶۰ روز است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: اعتبار در نظر گرفته شده برای انجام مرمت‌های لازم در این کاروانسرا برابر با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است.

وی بابیان اینکه مرمت‌های اولیه انجام شده در این کاروانسرا مربوط به سال ۹۷ بوده که در آن سال جداره بیرونی آن مورد مرمت قرار گرفت، تصریح کرد: در مرحله اول مرمت ازاره سنگی و نمای آجری بیرونی ،سردر کاروانسرا، جداره داخلی سمت شمال و سقف آجری سه حجره به همراه شیب بندی عایقبندی و نصب ناودانی از مجموع ۲۷ حجره به فرم اولیه با میزان هزینه ۱۳۰ میلیون تومان مرمت شد.

جباری بااشاره به اینکه پرونده ثبتی این کاروانسرا به همین نام کاروانسرای جنب شرکت ثبت شده و از اسم اصلی و یا نام دیگر این کاروانسرا در منابع تاریخی نامی برده نشده است، اظهار کرد: مساحت عرصه و اعیان این کاروانسرا حدودا به میزان ۲۵۰۰ متر مربع و شامل دو ساختمان نگهبانی در جنب سردر ورودی و ۲۷ حجره در دو تا دور حیاط مرکزی آن است.

وی تصریح کرد: قدمت کاروانسرای شرکت نفت ارومیه متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی بوده که در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۸۰ به شماره ۵۰۷۱ در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان بااشاره به کاربری این کاروانسرای قدیمی بعد از مرمت نیز گفت: به سبب پتانسیل بالای این کاروانسرا تبدیل محل به بازارچه میوه و خشکبار و یا بازارچه صنایع دستی با امکان بازدید از جمله اصلی ترین موارد مد نظر اداره کل است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...