همه چیز درباره بیت کوین / ارز مجازی در دنیای حقیقی


همه چیز درباره بیت کوین / ارز مجازی در دنیای حقیقی

بیت کوین چند سالی که بر سر زبان‌ها افتاده است و خیلی‌ها هرچه بیشتر می‌خوانند، کمتر متوجه می‌شوند و خیلی‌ها هم از طریق بیت کوین کسب‌وکار راه انداخته‌اند.

بیت کوین (bitcoin) نوعی ارز دیجیتال است که می‌توانید با آن خرید کنید، سفارش‌ آنلاین انجام دهید، به هرکسی که دوست دارید در هر نقطه از جهان پول بفرستید یا حتی آن را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. بیت‌کوین کارکردهای مشابه پول دارد اما از نظر حقوقی هنوز هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته است. شمار کاربران بیت‌کوین به‌طور قابل‌توجهی از سال ۲۰۱۳، از سه هزار نفر به بیش از یک‌میلیون رشد کرده است

مقاله‌ای که اقتصاد جهان را دگرگون کرد

در ۱۸ اوت سال ۲۰۰۸ دامنه اینترنتی به نشانی bitcoin.org ثبت شد. در ۳۱ اکتبر همان سال، ایمیلی حاوی مقاله‌ای به نام «بیت‌کوین: سامانه پولی همتا به همتا» توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو در فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر گردید. ناکاموتو، بیت‌کوین را در قالب نرم‌افزار متن‌باز طراحی و در ژانویه ۲۰۰۹ به صورت عمومی منتشر کرد. هویت ناکاموتو به دلایل امنیتی و حفظ بیت کوین همچنان ناشناس باقی‌مانده است.

در سوم ژانویه ۲۰۰۹، زمانی که ناکاموتو نخستین بلوک زنجیره (که به نام «بلوک آفرینش» شناخته می‌شود) را استخراج نمود، شبکه بیت‌کوین ایجاد شد. دریافت‌کننده نخستین مبادله بیت‌کوین، هال فینی بود، شخصی که نخستین سامانه اثبات مفهوم قابل استفاده مکرر (RPoW) را در سال ۲۰۰۴ طراحی کرده بود.

ویژگی‌های بیت کوین

ویژگی‌های زیادی برای این ارز دیجیتال ذکر شده است اما غیرمتمرکز بودن و در امان ماندن از چاپ واحدهای پولی، ویژگی‌های اصلی هستند که نظام اقتصادی دنیا را متحول کرده است.

واحدهای خرد بیت کوین

بیت‌کوین هم مانند همه واحدهای پولی دنیا، واحدهای کوچک‌تری دارد که این واحد به نام ساتوشی معروف هستند. این واژه از نام ساتوشی ناکاموتو گرفته شده است. هر بیت‌کوین می‌توانند به ۱۰۰ میلیون واحد تقسیم شود، هر کدام از این واحدها ساتوشی نام دارد و مساوی ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین است.

روش‌های به‌دست آوردن بیت‌کوین

به صورت کلی بیت‌کوین‌ها از راه فعالیت‌های استخراج که همان فرآیند پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین است، به‌دست می‌آیند. البته فراموش نکنید که این روش مستلزم در اختیار داشتن رایانه‌ها و سخت‌افزارهای قدرتمندی است. همچنین از طریق خرید بیت‌کوین از صرافی‌های رمز ارز می‌توان بیت کوین کسب کرد. برخی از وب سایت‌های بخت‌آزمایی نیز به کاربران خود بیت‌کوین می‌دهند. در نهایت این که می‌توان با پذیرفتن بیت‌کوین به عنوان وجه پرداختی در برابر کالا یا خدمات، بیت‌کوین به‌دست آورد.

چه کسانی بیت کوین را پذیرفتند؟

بر اساس آخرین آمارها در سال ۲۰۱۵، شماری بازرگانانی که بیت‌کوین را پذیرفته‌اند به بیش از صدهزار نفر رسید. کارمزد کارت‌های اعتباری میان دو تا سه درصد و کارمزد بیت‌کوین میان صفر تا دو درصد است. در اواخر سال ۲۰۱۳ دانشگاه نیکوزیا به عنوان نخستین دانشگاه، بیت‌کوین را پذیرفت و شروع به ارائه یک برنامه تحصیلی در مطالعه ارز رمزها کرد. همچنین در سال ۲۰۱۳، بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) بیت‌کوین را به عنوان ابزار عمده پرداخت برای تجارت الکترونیک و یک رقیب جدی برای ارائه دهندگان انتقال پول سنتی پذیرفت. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴، نخستین بانک که بدون کارمزد، سپرده‌ها را تبدیل به بیت‌کوین می‌کند، در بوستون باز شد.

مشکلات بیت کوین در دنیای امروز

این ارز دیجیتال پر مخاطب با مشکلاتی نیز رو به رو هست که در ادامه تعدادی از این مشکلاتت را بررسی می‌کنیم.

فناوری قدیمی

از مهم‌ترین مشکلات امروزه بیت‌کوین می‌توان به قدیمی بودن فناوری آن اشاره کرد. همچنین طولانی بودن مدت زمان تأیید تراکنش‌ها (۱۰ دقیقه) و کارمزدهای (Fee) بعضاً گران و گاهی ترسناک بیت‌کوین دیگر مشکل این ارز دیجیتال هست.

مصرف انرژی بالا

مصرف بالای انرژی توسط شبکه بیت‌کوین یکی از بزرگترین مشکلات هست. میزان تخمینی برق مصرف شده در جهان توسط شبکه بیت‌کوین برابر با ۳۰/۱۴ تراوات ساعت، برابر با میانگین برق مصرفی ایرلند است.

گرمایش زمین

با توجه به اینکه بیت‌کوین با مصرف میزان بسیار بالای نیروی برق تولید می‌شود و دستگاه‌های استخراج میزان بسیار بالایی گرما تولید می‌کنند؛ احتمالاً تا سال ۲۰۲۳ میلادی دمای زمین ۲ درجه گرم‌تر شود.

بیت کوین چه هدفی دارد؟

به طور خلاصه هدف پیدایش بیت کوین انتقال و یا ذخیره امن پول است. در نتیجه یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن هست. افراد با کلمه عبور ویژه‌ای که کلید خصوصی نام دارد، قادر به خرج کردن و انتقال بیت کوین‌ها خواهند بود. شاید شنیده باشید که پول‌های دیجیتال همواره با یک مشکل بزرگ روبه‌رو بوده‌اند که «دوبار خرج کردن» نام دارد. این مشکل در اسکناس‌های کاغذی و پول‌های فیزیکی وجود ندارد. در دنیای دیجیتال جلوگیری از دوبار خرج کردن اهمیت دارد. اگر پول دیجیتال همانند یک فایل باشد، این امکان وجود دارد که آن را هم‌زمان در دو محل جداگانه خرج کنید. تا زمانی که فروشندگان از این موضوع اطلاع یابد، شما خریدهایتان را انجام داده‌اید. با پیدایش این ارز دیجیتال وجود یک سازمان مرکزی از میان برداشته شد و بررسی تراکنش‌ها توسط تمام اعضای شبکه انجام می‌شود.

آیا بیت کوین رایگان واقعیت دارد؟

با خبرها و مطالب دروغین زیادی مواجه شده‌اید که مدعی بیت کوین رایگان هستند. درحال‌حاضر بیت کوین رایگان معنا ندارد اما در حوالی سال‌های ۲۰۱۰، وب‌سایت‌هایی تحت عنوان فاست (faucet) بیت کوین رایگان به مردم می‌دانند، اما درحال‌حاضر فاست‌ها اتلاف وقت و در اغلب موارد برای کلاهبرداری ساخته شده‌اند.

استخراج بیت کوین مجانی هست؟

تولید بیت کوین نیاز به هزینه و کار فیزیکی خاصی ندارد و تمام کار را دستگاه‌های دیجیتالی انجام می‌دهند؛ اما این دستگاه‌ها برق زیادی مصرف می‌کنند و تولید برق نیز امری گران و اغلب محتاج سوخت‌های فسیلی است.

رقبای بیت کوین چه ارزهایی هستند؟

درسته مفهوم ارز دیجیتال نخستین بار به شکل جدی با بیت کوین مطرح شد اما ارزهای دیجیتال نظیر اتریوم، ریپل، کویین کش، تتر و لایت کوین رمزارزهایی هستند که پس از بیت کوین وارد بازار شده‌اند. این ارزها هم هواداران خوبی دارند که در صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال خریدوفروش می‌شوند.

بیت کوین در کدام کشورها ممنوع هست؟

در ترکیه به دلیل مغایرت با قوانین اسلامی استفاده از بیت‌کوین ممنوع اعلام شده است. همچنین در ویتنام، لهستان یا چین استفاده از بیت‌کوین ممنوع نیست اما استفاده از آن با محدودیت‌های قانونی همراه است. در کره جنوبی بیت کوین به صورت قمارگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین مسئله باعث نگرانی مسئولان از آسیب رسیدن به اقتصاد این کشور شده است.

وضعیت بیت کوین در ایران

در اردیبهشت ۱۳۹۷ بانک مرکزی جمهوری اسلامی به‌کارگیری بیت‌کوین و ارزهای مجازی دیگر را در همه مراکز پولی و مالی ممنوع اعلام کرد اما بالاخره در آذر سال ۱۹۸ نرخ برق و شرایط استخراج رمزارز مشخص شده و فعالیت در این حوزه قانونی شد. همچنین آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید شیعیان استفاده از بیت‌کوین را به مفسده اقتصادی نداشتن و خلاف قانون نبودن، مشروط کرده‌ است. همچنین نیویورک تایمز مدعی شد، جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش استخراج بیت‌کوین برای دور زدن تحریم‌های مالی امریکا علیه خود بوده است.

علت ریزش بیت کوین در آخر هفته گذشته

ریزش بیت کوین در آخر هفته گذشته در صدر اخبار قرار گرفت و به نظر کارشناسان انتشار اخباری درباره‌ی طرح پیشنهادی جو بایدن برای افزایش مالیات بر دارایی سرمایه‌گذاران باعث شد قیمت بیت کوین در ۱۲ ساعت افت ۱۰ درصدی تجربه کند و به زیر ۵۰۰۰۰ دلار برسد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)