وحشت مسئولان از ورود کرونای هندی به کشور/ابهام در موثر بودن واکسن کرونا بر ویروس هندی!


وحشت مسئولان از ورود کرونای هندی به کشور/ابهام در موثر بودن واکسن کرونا بر ویروس هندی!

ویروس هندی در زمینه واگیرداری و کشندگی خیلی خطرناک‌تر از ویروس انگلیسی است؛ این شاید مهمترین و کلیدی ترین وصفی باشد که در مورد ویروس کرونای جهش یافته هندی شنیده می شود. ویروسی ناشناخته که نه تنها به گفته نخست وزیرهند، کمر این کشور را شکسته که مسئولان سایر کشورها را نیز به شدت وحشت‌زده کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، با وجود نگرانی های ناشی از ورود ویروس کرونای هندی به کشورمان، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: تاکنون موردی از ویروس کرونای هندی در کشور گزارش نشده اما باید منتظر ورود این ویروس نیز به کشور باشیم.

با این وجود همه اظهار نظرها در مورد این ویروس جدید حاکی از آن است که باید منتظر روزهای خطرناکی در هفته های آتی باشیم. بخصوص آنکه همین الان هم به خاطر آغاز موج چهارم کرونا ، مراکز درمانی دیگر جایی برای پذیرش بیماران کرونایی جدید ندارند. دکتر علیرضا ناجی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که ویروس جهش یافته هندی خطرناک‌تر و کشنده‌تر از سایر گونه‌های دیگر کروناست اظهار کرد: همانطور که از نام این ویروس مشخص است خاستگاه اولیه آن هندوستان است.

وی با بیان این که در ویروس جهش یافته هندی برای اولین بار، دو متاسیون همزمان شناسایی شده‌اند افزود: قبل از این هم سابقه ترکیب متاسیون‌ها وجود داشته، ولی هیچ وقت به طور همزمان یک ویروس در یک ویروس ادغام نشده بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شرایط اپیدمی کووید ۱۹ در هندوستان را بحرانی و خطرناک توصیف کرد و افزود: این اصطلاح که هندوستان زیر بار اپیدمی کرونا مدفون شده توصیف بی راهی نیست.

اما جمله بعدی وی بسیار وحشتناک تر از بقیه سخنانش است .وی از گسترش وسیع جغرافیای کرونای هندی در دنیا خبر داد و افزود: این گونه در بیشتر قاره‌های جهان به راحتی در حال تبدیل شدن به اکثریت جمعیت مبتلایان به کروناست.

رییس مرکز ویروس شناسی دانشگاه تاکید کرد: بررسی‌ها بر نگرانی‌ها درباره کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس جهش یافته کرونا دامن می‌زند.

وی گفت: در ویروس جهش یافته هندی با نوعی از بیماری روبه رو هستیم که سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و در عین حال ممکن است روند واکسیناسیون و یا موارد ابتلای مجدد به بیماری در این نوع جدید را شاهد باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این که به نظر می‌رسد سویه‌های جهش یافته هندی روند واکسیناسیون را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد خاطر نشان کرد: این گونه جدید ممکن است مقاومت بدن در برابر عفونت‌های طبیعی و یا ایمنی در برابر واکسن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

رییس مرکز ویروس شناسی دانشگاه در تشریح نحوه پیدایش ویروس‌های جهش یافته کرونا نیز گفت: کرونا از قانون ویروس‌ها تبعیت می‌کند، قانون مبارزه با کرونا قانونی است که در کشور‌های پیشرفته‌ای همانند کره جنوبی، چین، نیوزلند، تایوان و ویتنام اجرا می‌شود.

ناجی، سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون در برابر کرونا را خواستار شد و ادامه داد: باید واکسیناسیون به عنوان دستورالعملی درست و علمی در دستور کارباشد، چرا که ممکن است واکسن‌ها در برابر سویه‌های جدید ویروس‌ها ضعیف‌تر عمل کنند، ولی واکسن‌ها می‌توانند از بیماری زایی شدید و یا مرگ بر اثر کووید پیشگیری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اقدام قطعی برای کنترل کرونا از سوی دولت‌ها را واکسیناسیون عمومی دانست و عنوان کرد: رعایت بهداشت، شناسایی و درمان مناسب موارد ابتلا به کرونا می‌تواند به این بحران جهانی پایان دهد.

تاثیر یا عدم تاثیر واکسن

دکتر علیرضا جانبخش، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با تاکید بر ناشناخته بودن ویژگی های کرونای هندی گفت: این نوع ویروس علاوه بر قدرت بالای انتشار، سرعت بالایی هم در انتشار بیماری در بدن انسان دارد. وی افزود: همچنین این نوع ویروس جوانان را بیشتر درگیر کرده و با میزان مرگ و میر بالایی همراه است، اما هنوز در خصوص درصد و میزان این افزایش و کُشندگی اطلاع دقیقی نداریم.

جانبخش با بیان اینکه با انتشار گسترده ویروس کرونا همچنان امکان جهش های بعدی این ویروس وجود دارد، گفت: آنچه امروز تمام دنیا را نگران کرده این است که آیا واکسن های کرونا در مقابل این ویروس های جهش یافته هم کارایی دارند، یا نه.

منع تردد

نگرانی و وحشت از ویروس هندی تا آنجا پیش رفته که برای اولین بار، فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی با اشاره به درخواست وزارت بهداشت در خصوص ویروس کرونای جهش یافته هندی، هرگونه تردد مستقیم یا غیر مستقیم مسافر و کالا با این کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

در نامه رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، که ساعتی قبل برای وزیر راه و شهرسازی ارسال شد، با استناد به درخواست واصله ظهر ۴ اردیبهشت ماه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستور رئیس جمهور، ناظر بر خطرات ویروس کرونای جهش یافته هندی، ضمن اعلام ممنوعیت هر گونه تردد مستقیم و غیر مستقیم مسافر و کالا از طریق مرزهای زمینی، هوائی و دریایی با کشور هندوستان تا اطلاع ثانوی، تصریح شده است: لطفاً بدون فوت وقت و ظرف روز جاری، با همکاری دستگاه های مسئول، تمهیدات لازم در این خصوص معمول ونتیجه در اسرع وقت به قرارگاه اعلام شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، در این نامه، با یادآوری مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظارت بر تحقق ممنوعیت یادشده، تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بعنوان مسئول نظارت بر فرآیند اجراء، موظف است؛ متخلفین از این ابلاغیه را بلادرنگ به مراجع قضایی معرفی و نتایج امر را بصورت روزانه به قرارگاه عملیاتی اعلام کند.

وزیر کشور در این نامه همچنین خاطرنشان کرد: در مسیر اجرای این ماموریت، تمامی وزارتخانه‌ها، نیروهای مسلح و دیگر نهادهای مسئول و معین، همچون گذشته، کمال همکاری را با وزارت راه و شهرسازی خواهند داشت.

همچنین فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در ابلاغیه ها و مکاتبات دیگری با استانداران استان های مرزی شرق کشور و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح، دیگر تدابیر و اقدامات لازم برای تحقق ممنوعیت مسافر از مبدأ اولیه یا ثانویه کشور هندوستان را خواستار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر