غیبت خودروهای جدید در گزارش ارزشیابی کیفی


غیبت خودروهای جدید در گزارش ارزشیابی کیفی

عصر خودرو- طبق گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرده، ارزیابی کیفی خودروها در اسفند 99، به همان سبک و سیاق ماه‌های قبل بوده و چندان تفاوتی نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق گزارش منتشره 34 خودروی داخلی در دومین ماه زمستان مورد‌ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند که هیچ‌کدام در مقایسه با آمار بهمن، تغییری از حیث تعداد ستاره‌ها به خود ندیده‌اند. اما نکته قابل‌توجه اینکه خودروهای جدید خودروسازان در آمار کیفی اسفند‌ماه نیز غایب هستند. شرکت بازرسی طبق روال گذشته، خودروهای تحت ارزیابی را در چند دسته قیمتی مورد ارزیابی قرار داده، هرچند مشخص نیست محدوده قیمتی خودروها برای هر دسته چقدر درنظر گرفته شده است.

از جمع 34 خودروی ارزیابی‌شده دناپلاس اتوماتیک توربوشارژی محصول ایران‌خودرو توانسته همچون بهمن ماه پنج ستاره کیفی را به‌دست بیاورد. اما از تعداد محصول یادشده 26 محصول که بیش از 75 درصد کل را تشکیل می‌دهند، حائز سه ستاره کیفی شده‌اند. جدول کیفی خودروها در اسفند اما 6 محصول چهار ستاره را نیز در خود جای داده که شامل‌ هایما S7 اتوماتیک محصول ایران‌خودروی خراسان، پژو 207، دناپلاس و دنا پلاس توربو شارژ هر دو محصول ایران‌خودرو، کوییک محصول خودروسازی سایپا و یکی از خودروهای بخش‌خصوصی به‌نام SWM G 10 F محصول سیف‌خودرو می‌شوند. همچنین تنها یک خودروی دو ستاره در جمع محصولات تحت ارزیابی در آخرین ماه زمستان، به‌چشم می‌آید که ام‌وی‌ام ایکس33 مونتاژی شرکت مدیران‌خودرو است. خودروهای تحت ارزیابی کیفی در اسفندماه اما در حالی در چهار دسته قیمتی جای گرفته‌اند که مشخص نیست ملاک، قیمت بازار آنها است یا نرخ کارخانه‌ای‌شان. در این بین، خلوت‌ترین دسته را دسته یک تشکیل می‌دهد و شلوغ‌ترین گروه نیز دسته قیمتی چهار است. در دسته قیمتی یک، تنها خودرویی که به چشم می‌آید تیگو7 نام دارد. این محصول که قیمتی حول و حوش یک میلیارد تومان در کارخانه دارد، جزو تولیدی‌های بخش خصوصی به‌شمار می‌رود و در مدیران‌خودرو مونتاژ می‌شود. از دسته قیمتی یک که بگذریم، گروه قیمتی دو هشت محصول را در خود جای داده است. همگی اعضای این دسته قیمتی را مونتاژی‌های چینی تشکیل می‌دهند. ‌هایما S7 اتومات در ایران‌خودرو توانسته در ارزیابی کیفی دومین ماه زمستان چهار ستاره خود را حفظ کند. پس از‌ هایما S7 رده‌های سوم تا هشتم دسته قیمتی دو را به ترتیب جک S5، جک S3 دو محصول کرمان‌موتور، SWM G 10 F و SWM G 10 هر دو محصول سیف‌خودرو، تیگو 5، آریزو 5 توربو محصولات مدیران خودرو و همچنین دیگر محصول این خودروساز خصوصی یعنی ام‌وی‌ام ایکس‌33 به‌خود اختصاص داده‌اند. خودرویی در دسته سه قیمتی در گزارش کیفی بهمن ماه حضور ندارد، بنابراین به سراغ دسته قیمتی چهار می‌رویم، دسته‌ای که در قرق محصولات ایران‌خودرو است. در این دسته شاهد حضور دنا اتومات توربو شارژ با پنج ستاره کیفی هستیم. همچنین سه محصول پژو 207، دنا‌پلاس و دنا‌پلاس توربو با چهار ستاره‌ در این گروه حضور دارند. باقی محصولات حاضر در این دسته قیمتی عبارتند از: پژو 206، پژو 206 صندوق‌دار، دنا، رانا، پژو‌پارس اتوماتیک محصول ایران‌خودروی کرمانشاه، سمند سورن و سمند معمولی محصول ایران‌خودروی تبریز، پژو 405 خراسان، پژوپارس محصول تولیدی در سایت‌های فارس، کرمانشاه، خراسان، مازندران، صنایع اتومبیل‌سازی فردا و سایت مرکزی ایران‌خودرو. هیچ‌کدام از این خودروها در مقایسه با گزارش کیفی بهمن‌ماه، تغییر خاصی در ستاره‌بندی نکرده‌اند.

در نهایت اما گروه قیمتی پنج نیز هفت محصول را در خود جای داده است که همه به سایپا و پارس‌خودرو تعلق دارند. این دسته قیمتی شامل کوییک‌معمولی، کوییکتیبا 2 پلاس، تیبا2، تیبای معمولی و ساینا تولیدی در سایت کاشان سایپا و ساینا تولیدی پارس‌خودرو می‌شوند. به‌جز کوییک تولیدی سایپا که از ماه پیش چهار ستاره‌ای شده بقیه خودروهای یاد‌شده سه ستاره کیفی را به‌دست آورده‌اند، بنابراین هیچ تغییری در مقایسه با ارزیابی قبلی از حیث ستاره‌بندی نکرده‌اند.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان