چند ساعت ورزش کنیم تا به فشارخون مبتلا نشویم؟


چند ساعت ورزش کنیم تا به فشارخون مبتلا نشویم؟

محققان دریافتند که 43 دقیقه ورزش کاردیو (ورزشی که ضربان قلب را افزایش دهد) عاملی موثر در سلامت خواهد بود و از ابتلا به فشارخون بالا جلوگیری خواهد کرد.

به نقل از سایکولوژی نیوز، در حال حاضر دو ساعت و ۳۰ دقیقه ورزش هفتگی با شدت متوسط توصیه می‌شود، اما بررسی ۳۰ ساله نشان می‌دهد که برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا این مقدار کافی نیست و حداقل حدود پنج ساعت در هفته یا ۴۲.۸ دقیقه ورزش در روز نیاز است.

نتایج بررسی جدید نشان می‌دهد که رعایت حداقل دستورالعمل‌های توصیه شده دو ساعت و ۳۰ دقیقه فعالیت‌بدنی با شدت متوسط در هفته برای افراد ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ ساله ممکن است برای جبران شروع فشار خون بالا در میانسالی کافی نباشد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو دریافتند که شرکت‌کنندگان این بررسی (۵۱۱۴ نفر) طی ۳۰ سال برای محافظت در برابر فشار خون به‌طور متوسط به انجام حداقل دو بار (پنج ساعت) انجام فعالیت با شدت متوسط نیاز دارند.

محققان افزودند: ممکن است برای جلوگیری از ابتلا به فشارخون بالا لازم باشد که سطح متوسط فعالیت بدنی بیش از حداقل دستورالعمل‌های فعلی باشد.

دکتر کرستن بیبینس-دومینگو از دانشگاه کالیفرنیا عنوان کرد: «نتایج حاصل از آزمایش‌های کنترل‌شده تصادفی و مطالعات مشاهده‌ای نشان داده است که ورزش فشار خون را کاهش می‌دهد و ممکن است تمرکز روی ورزش به عنوان راهی برای کاهش فشار خون در همه بزرگسالان با نزدیک‌شدن به میانسالی مهم باشد.»

نوجوانان و افرادی که در اوایل ۲۰ سالگی هستند، معمولا از نظر جسمی فعال هستند، اما این الگوها با افزایش سن تغییر می‌کند. این بررسی نشان می‌دهد که حفظ فعالیت‌بدنی در جوانی (سطوح بالاتر از آنچه قبلا توصیه شده بود) ممکن است اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

با توجه به اینکه دوز مطلوب فعالیت‌بدنی مورد نیاز برای جلوگیری از فشار خون از جوانی تا میانسالی مشخص نیست، این بررسی به‌منظور تعیین ارتباط بین سطح فشار خون و تغییر در فعالیت‌بدنی دوره زندگی بزرگسالی و شروع فشار خون بالا انجام شد.

۱۵۰ دقیقه فعالیت‌بدنی در هفته (دو ساعت و ۳۰ دقیقه) ممکن است از فشارخون محافظت نکند.

داده‌های اولیه این بررسی ۳۰ ساله در سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ و در چهار منطقه شهری جمع‌آوری شد. در اواسط دهه ۱۹۸۰ شرکت‌کنندگان این بررسی بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سال بودند. سه دهه بعد و در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ داده‌های پیگیری جمع‌آوری شد. از ۵۱۱۴ نفر شرکت‌کننده، ۴۵.۵ درصد مرد و ۵۴.۵ درصد زن بودند.

در ابتدا، داده‌ها نشان داد که تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان این بررسی فعالیت بدنی کمتر از سطح مطلوب دارند.

داده‌ها نشان داد که فعالیت بدنی در میان زنان سیاه‌پوست به‌طور متوسط از سن ۱۸ تا ۶۰ سالگی نسبت به سایر گروه‌ها کمتر بود و مردان سیاه‌پوست در سن ۱۸ سالگی سطح بالای فعالیت بدنی را گزارش کردند، اما این سطح از جوانی تا میانسالی به‌طور قابل توجهی کاهش یافت. میزان فعالیت بدنی مردان سفیدپوست این بررسی نیز به‌طور متوسط، زمانی که ۲۰ تا ۳۰ ساله بودند کاهش یافت اما در حدود ۴۰ سالگی تثبیت شد. برای زنان سفیدپوست، به‌طور متوسط، سطح فعالیت بدنی در ۳۰ سالگی اندکی کاهش یافت اما تا ۶۰ سالگی ثابت ماند.

جیسون ناگاتا، محقق این بررسی گفت: اگرچه جوانان سیاه‌پوست درگیر ورزش هستند، اما عوامل اقتصادی اجتماعی، محیط و مسئولیت‌های شغلی یا خانوادگی به عنوان مانعی برای ادامه فعالیت بدنی در بزرگسالی خواهد شد. علاوه بر این، مردان سیاه‌پوست بیشترین میزان مصرف سیگار را گزارش کردند که ممکن است با گذشت زمان مانعی برای ادامه فعالیت‌بدنی باشد.

نتایج نشان داد که پنج ساعت ورزش با شدت متوسط در هفته (۴۳ دقیقه در روز) ممکن است خطر افزایش سن فشار خون را کاهش دهد.

محققان دریافتند، شرکت‌کنندگان در این بررسی که در اوایل بزرگسالی حداقل به مدت پنج ساعت در هفته (دو برابر حداقل توصیه شده) به‌طور مداوم در مقایسه با افرادی که کمتر از پنج ساعت در هفته ورزش می‌کردند، در میانسالی ۱۸ درصد کمتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند. آنان افزودند: این احتمال برای ۱۱.۷ درصد از شرکت‌کنندگان که عادت‌های ورزشی خود را تا ۶۰ سالگی حفظ کرده بودند، نیز کمتر بود.

بر اساس این یافته‌ها محققان نتیجه گرفتند که کاهش سالانه فعالیت بدنی به شدت با شروع فشار خون بالا در سن ۱۸ سالگی مرتبط است. این موضوع تاکید، اولویت‌بندی و بودجه را برای ارتقاء فعالیت بدنی در اوایل زندگی و جلوگیری از ابتلا به فشارخون در بزرگسالی نشان می‌دهد.

ناگاتا گفت: تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان در بزرگسالی فعالیت‌بدنی کمتر از حد مطلوب را داشتند و این مورد به‌طور قابل‌توجهی با فشارخون بالا مرتبط بود و نشان می‌دهد که باید حداقل استاندارد فعالیت‌بدنی را افزایش دهیم. این موضوع به ویژه بعد از پایان دوران تحصیلی دبیرستان و کاهش فرصت فعالیت بدنی در افراد اهمیت دارد.

محققان اظهار کردند: افزایش فعالیت هفتگی ممکن است به پایین نگه‌داشتن فشار خون کمک کند اما معجزه نمی‌کند.

اگرچه ۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هفته با خطر کمتری از ابتلا به فشار خون بالا ارتباط دارد اما ورزش هوازی (به خودی خود) یک معجزه یا دارو نیست و زندگی سالم شامل رژیم غذایی مغذی، عدم مصرف سیگار و اتخاذ عادات روزمره موثر در سلامتی و بسیاری از موارد در این موضوع نقش دارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس