جریمه نداشتن گواهینامه چیست و چطور اعمال می شود؟


جریمه نداشتن گواهینامه چیست و چطور اعمال می شود؟

https://iranecar.com/wp-content/uploads/2021/04/490.jpeg???اگر تا به حال به دلایل مختلفی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده باشید، احتمالا می‌دانید نخستین چیزی که پلیس از شما می‌خواهد ارائه گواهینامه خواهد بود. عدم ارائه این مدرک، موجب جریمه نداشتن گواهینامه خواهد شد و باید بابت آن مبلغی را به عنوان جریمه در لیست خلافی خودروی خود متحمل شوید....

اگر تا به حال به دلایل مختلفی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده باشید، احتمالا می دانید نخستین چیزی که پلیس از شما می خواهد ارائه گواهینامه خواهد بود. عدم ارائه این مدرک، موجب جریمه نداشتن گواهینامه خواهد شد و باید بابت آن مبلغی را به عنوان جریمه در لیست خلافی خودروی خود متحمل شوید. البته در برخی موارد نیز که به طور کلی فرد فاقد گواهینامه بوده و در استعلام پلیس، این مورد اثبات شود، خودرو به کلی متوقف شده و به پارکینگ راهنمایی و رانندگی انتقال خواهد یافت.

جریمه نداشتن گواهینامه

جریمه رانندگی بدون گواهینامه در صورتی که دارای گواهینامه بوده، اما آن را به هر دلیلی به همراه نداشته باشید، مبلغ ۵۰ هزار تومان تعریف شده است و جریمه آن با کد ۲۱۱۱ شناخته می شود.

اما مشکل اساسی زمانی شکل خواهد گرفت که فرد به کلی فاقد گواهینامه بوده و اقدام به رانندگی با خودرو یا موتورسیکلت نماید.

رانندگی بدون داشتن گواهینامه، جرم کیفری محسوب شده و مشمول ۲ تا ۶ ماه حبس خواهد بود. این موضوع در صورتی راننده در حادثه رانندگی حضور داشته باشد، اوضاع را پیچیده تر می کند. در صورتی که راننده در حادثه رانندگی بی تقصیر باشد، تنها مورد جرم اول بابت رانندگی بدون گواهینامه مطرح خواهد بود و در صورتی که مقصر شناخته شود، در واقع ارتکاب دو جرم برای وی ثبت خواهد شد.

ماده ۷۲۳ قانون تعزیرات اسلامی

“هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، نماید و همچنین هر کس که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد و به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.”

نکته ۱: مجازات جرم رانندگی بدون گواهینامه بر اساس بند ۱ ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت، می‌تواند به جزای نقدی تبدیل شود.

نکته ۲: در صورتی که شخصی با داشتن گواهینامه موتورسیکلت، نسبت به رانندگی با وسایل نقلیه موتوری دیگر اقدام کند، مرتکب تخلف شده است. لازم به ذکر است که با این افراد مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد. در نظر داشته باشید با وجود این ‌که امکان صدور حکم حبس وجود دارد، قاضی اجازه داده است حکم به حبس او صادر نماید اما در حال حاضر طبق مواد دیگری از قانون این حبس به جزای نقدی تبدیل شده است. میزان جزای نقدی جرایم مربوط به رانندگی از جمله رانندگی بدون گواهینامه هر سال در قانون بودجه مشخص می‌شود.

نکته ۳: در برخی مواقع نیز افراد بنا بر حکم دادگاه از رانندگی منع شده اند و رانندگی این افراد تخلف محسوب شده و مستوجب پیگرد قانونی خواهد بود. البته غالبا این محدودیت ها دائمی نبوده و با سپری شدن زمانی، برطرف خواهد شد.

تصادف منجر به فوت در رانندگی بدون گواهینامه

در صورتی که فردی بدون طی کردن مراحل اخذ گواهینامه، رانندگی کرده و در این حین موجب مرگ و فوت شخصی شود، در این حالت آن را قتل شبه عمد نامیده و شخص ملزم به پرداخت دیه خواهد شد. اما در نظر داشته باشید که اگر فرد دارای مهارت رانندگی باشد، این کار او قتل عمد محسوب نخواهد شد، تنها در صورتی که فرد دارای مهارت رانندگی نبوده و به دلیل عدم مهارت، موجب فوت شخصی شود، به جز جریمه بابت نداشتن گواهینامه و پردخت دیه به بیش از دو سال حبس نیز محکوم خواهد شد.

به علاوه در چنین شرایطی ممکن است که دادگاه فرد را برای مدت یک تا پنج سال راننده را از حق رانندگی یا حتی تصدی وسایل نقلیه محروم سازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت ال نود امروز در بازار چقدر شد؟