چند راهکار اساسی برای رشد سریع مو

چند راهکار اساسی برای رشد سریع موباید بدانید که از نظر متخصصان آکادمی پوست آمریکا (AAD)، از دست دادن حدود پنجاه تا صد تار مو در روز کاملاً طبیعی است و اگر در مورد شما از این میزان فراتر رفته، احتمالا دچار مشکل ریزش مو شده‌اید. اصولا بعد از تولد تغییری در تعداد فولیکول‌های پوست سر ایجاد نمی‌شود و آنچه که کم و زیاد می‌شود تعداد تارهای مو است. بنابراین می‌توان با تقویت فولیکول‌های مو به تقویت و رشد سریع موها کمک کرد.

موی انسان در حالت طبیعی با سرعتی حدود 0.5 تا 1.7 سانتی‌متر در ماه رشد می‌کند. عوامل مختلفی مانند ژنتیک، سن، سطح هورمون‌های بدن و جنسیت در افزایش یا کاهش سرعت رشد مو نقش دارند که برخی از آن‌ها مانند ژنتیک و جنسیت قابل تغییر نیستند. بااین‌حال، برخی از اقدامات شخصی مانند درمان‌های موضعی با شامپوها و تونیک‌های تقویت‌کننده برای کاهش سرعت ریزش مو و بهبود ظاهر موها بسیار موثر هستند چراکه هر تار مو از ریشه مو که در انتهای فولیکول‎های پوست سر قرار دارد رشد می‌کند و خون‎رسانی و تغذیه مناسب پوست سر می‌تواند به تقویت رشد موها منجر شود. حفظ یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی صحیح می‌تواند به بهبود رشد مو و شکل ظاهری مو برای برخی افراد کمک کند. از دیگر راهکارها که برای رشد سریع مو موثر هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و یا برنامه غذایی روزانه خود را تقویت کنید

از نظر پزشکان، وضعیت موهای شما انعکاسی از وضعیت کلی بدن شما است چراکه در مقایسه با سایر عملکردهای بدن سرعت رشد مو نسبتاً کم است و هر نوع استرس جسمی و روانی می‌تواند آن را متوقف کند. داشتن موهای شکننده یا موهایی که رشد آن‌ها متوقف شده ممکن است نشانه کمبود تغذیه باشد. به عنوان مثال، کاهش سریع وزن یا کاهش دریافت پروتئین می‌تواند منجر به بیماری به نام تلوژن افلوویوم (TE) شود. این بیماری یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش گسترده مو است و معمولا پس از رفع کمبود تغذیه برطرف می‌شود. بنابراین حفظ یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین، انواع ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی به‌خصوص آهن، روی و امگا 3 در رشد سریع موها موثر است.

محصولات موضعی حاوی کافئین را امتحان کنید

یک مطالعه جامع در سال 2019 نشان داد که کافئین می‌تواند با افزایش بیان پروموتر رشد مو با عنوان «فاکتور رشد شبه انسولین» تقسیم سلولی را تحریک کند و باعث افزایش طول ساقه مو شود. در این بررسی، تحقیق روی چند شامپوی کافئین‌دار نشان داد که این ماده می‌تواند مقدار موهایی را که در حین شانه زدن ریزش دارند کاهش دهد و به‌خصوص در خانم‌ها روند ریزش مو را آهسته کند. در نتیجه استفاده موضعی از کافئین ممکن است به کاهش ریزش مو و رشد سریع موها کمک کند.

قابل ذکر است که اکثر تونیک‌ها و شامپو ضد ریزش مو موضعی تقویت‌کننده رشد سریع مو، علاوه بر کافئین دارای ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی مثل آهن، روی و اسیدهای چرب امگا 3 و 6، روغن‌های اساسی و مواد گیاهی ارگانیک (مثل جینسینگ) هستند و علاوه‌بر آبرسانی پوست سر در سم‌زدایی آن نیز موثر هستند.

چند راهکار اساسی برای رشد سریع مو

چند راهکار اساسی برای رشد سریع مو

تاثیر روغن‌های اساسی در افزایش رشد موها را نادیده نگیرید

در سال‌های اخیر چندین مطالعه برای بررسی اینکه کدام روغن‌های اساسی قابلیت این را دارند که به رشد سریع موها کمک کنند، انجام شده است. به عنوان نمونه یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که روغن نعناع در افزایش سرعت رشد مو موثرتر از ترکیب روغن جوجوبا و ماینوکسیدیل است. ماینوکسیدیل دارویی است که پزشکان برای درمان فشار خون و ریزش مو تجویز می‌کنند. در مطالعه دیگری مردانی که 400 میلی‌گرم روغن دانه کدوتنبل در روز به شکل کپسول مصرف می‌کردند، به میزان 40 درصد افزایش رشد مو را مشاهده کردند. مطالعه حیوانی در سال 2016 نشان داد که استفاده موضعی از روغن اسطوخودوس در موش‌ها با تأخیر در مرحله ریزش مو و بهبود رشد موها همراه است. همانطور‌که محققان در یک مطالعه در سال 2015 کشف کردند، روغن رزماری ممکن است به اندازه ماینوکسیدیل در بازیابی رشد مو موثر باشد.

چند راهکار اساسی برای رشد سریع مو

چند راهکار اساسی برای رشد سریع مو

با پزشک خود در مورد روش درمانی پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) مشورت کنید

در این روش پلاسمای غنی از پلاکت‌های خود فرد برای بازیابی و تحریک رشد سریع موها به پوست سر تزریق می‌شوند. آزمایشات مختلفی نشان داده‌اند که PRP می‌تواند فولیکول‌های خفته مو را از خواب بیدار کند و در نهایت باعث تحریک رشد سریع موها شود.

تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید

سیگار کشیدن گردش خون را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که فولیکول‌های مو مواد مغذی کمتری از خون دریافت کنند. مطالعه‌ای در سال 2020 در مورد طاسی زودرس نشان داد کسانی‌که سیگار می‌کشند بیش از دو برابر افراد دیگر موهای کم‌پشتی دارند. پس سعی کنید برای ترمیم و تقویت رشد سریع موها سیگار را ترک کنید. در کنار آن کمتر از وسایلی مثل سشوار و اتو مو استفاده کنید چراکه با کاهش رطوبت پوست سر باعث ضعیف شدن فولیکول‌ها و ریشه‌های مو می‌شوند. استفاده از مواد شیمیایی مثل اکسیدان و رنگ مو را محدود کنید.

چند راهکار اساسی برای رشد سریع مو

چند راهکار اساسی برای رشد سریع مو

به صورت منظم پوست سر خود را ماساژ دهید

تقویت گردش خون در فولیکول‌ها با ماساژ سر می‌تواند به تحریک رشد موهای سالم کمک کند. مطالعه‌ای در سال 2019 نشان داد که تا 68.9٪ احتمال افزایش سرعت رشد مو و تحریک رشد مجدد مو، پس از انجام ماساژ پوست سر برای دو بار در روز وجود دارد.

سخن آخر

اگرچه سرعت رشد مو به ژنتیک، جنسیت، سن و سطح هورمون‌های شما بستگی دارد اما مطمئنا مراقبت روزمره با محصولات تقویت‌کننده و جلوگیری از ریزش مو و به‌کارگیری دیگر راهکارهای ذکر شده، در تحریک رشد سریع موها موثر هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین فروشگاه محصولات تخصصی مراقبت از مو برند مومیا مشورت کنید و سری به پیج اینستاگرام این برند محبوب مراقبت از مو بزنید.

Https://instagram.com/mummya.official