بهترین و سالم ترین غذاها برای کودکان را بشناسید

بهترین و سالم ترین غذاها برای کودکان را بشناسید

شروع غذا برای کودک همیشه به عنوان یک بحث چالش برانگیز مطرح می شود زیرا نظرات در این زمینه متفاوت است. به گزارش بیبی فود، در این مطلب با وجود اینکه کار سختی بود، اما غذاهای مفید برای شروع به 10 مورد کاهش می یابد. البته بهتر است با توجه به شرایط فرزند خود با پزشک وی درباره زمان شروع غذا دادن و حتی نوع مواد غذایی با پزشک وی مشورت کنید. 10 غذای معرفی شده در این مطلب علاوه بر مفید بودن سرشار از مواد مغذی ضروری برای کود در حال رشد است. این غذاها در نوع خود خوشمزه هستند و به راحتی می توان آنها را به صورت پوره یا حتی غذاهای ساده تهیه کرد تا بتوان راحت تر در مسیر از شیر گرفتن کودک قدم گذاشت.

بهترین غذاها برای کودک شامل:
سیب
کلم بروکلی
ماهی سالمون
تخم مرغ
سیب زمینی شیرین
ماست
آووکادو
موز
کدو
لوبیا سبز

بیشتر بخوانید:چگونه پسردار شویم؟ / آیا می توان جنسیت کودک خود را تعیین کرد؟

چه زمانی کودک برای خوردن نخستین غذا آماده است؟

سن خاصی برای شروع خوردن پوره توسط کودک وجود ندارد. سن شروع غذا خوردن به نشانه هایی که کودک را در زمینه آمادگی رشد قرار می دهد معطوف می شود. در حالی که متخصصان اطفال به طور معمول شروع مواد غذایی جامد را از حدود 4 تا 6 ماهگی کودک توصیه می کنند، اما نکته مهم تر این است که قبل از شروع غذای جامد برای کودک به اکثر سوالات زیر پاسخ بله دهید:
آیا کودک می تواند خودش بنشیند؟
آیا کودک قادر است سر و گردن خود را در حالت ایستاده نگه دارد؟
آیا کودک هنگام غذا خوردن شما به غذایتان دست می زند یا با نگاهش خوردن شما را دنبال می کند؟
آیا کودک بعد از اتمام مقدار معمول شیر مادر یا شیر خشک بیشتر اوقات گرسنه است و سیر نمی شود؟
آیا از زمان تولد وزن کودک 2 برابر شده است؟
اگر جوا باین سوال ها ترکیبی از پاسخ های مثبت و منفی است نگران نشوید. هنگامی که نخستین نشانه ها را مشاهده کردید شروع کنید و در این مسیر صبور و پرتلاش باشید. در مقطعی از زمان کودک کوچک شما برای خوردن نخستین لقمه خود آماده خواهد شد.

بهترین و سالم ترین غذاها برای کودکان را بشناسید

بهترین و سالم ترین غذاها برای کودکان را بشناسید

بیشتر بخوانید:فشار خون را با رژیم غذایی درمان کنید

نکاتی برای شروع کار

به آهستگی شروع کنید: نخست با سرو مقدار کمی از یک ماده غذایی یک یا 2 بار در روز شروع کنید و واکنش فرزند خود را بررسی کنید. اگر کودک مدام غذا را روی زمین می ریزد یا از باز کردن دهان خود خودداری می کند دوباره امتحان کنید زیرا زمان می برد تا کودک تمام غذای خود را بخورد.
غذاها را برش دهید: برای جلوگیری از خطرات خفگی کودک غذاهای انگشتی را برای کودکی که از شیر گرفته شده آماده کنید یعنی مواد غذایی را به صورت نوارهای به طول 2 تا 3 اینچ برش داده یا آنها را به صورت قطعات کوچکی برش دهید. اغلب کودکان ترجیج می دهند با کف دست غذا بخورند، اما می توانید روش های مختلفی را امتحان کنید تا دریابید فرزندتان با کدام روش غذا خوردن راحت تر است.
صبور باشید: ممکن است مدتی طول بکشد تا کودک در روند غذا خوردن قرار گیرد، همچنین ممکن است کودک ایده غذا خوردن را دوست داشته باشد، اما بیشتر دوست دارد با غذا بازی کند و آن را روی زمین بریزد. حتی ممکن است کودک به خوردن غذا علاقه مند باشد، اما هر بار برای خوردن غذا سر خود را برگرداند که می تواند ناامیدکننده باشد، اما دقت داشته باشید در غذا دادن به کودک باید صبور باشید.
در قالب خانواده غذا بخورید: خانواده از همان ابتدا باعث ایجاد عادت های غذایی سالم در کودک می شود یا حتی برعکس! با غذا خوردن همراه کودک به آنها نشان می دهید چگونه غذا را از بشقاب به دهان خود بیاورد، بجود و قورت دهد. هنگامی که کودک بیند همان چیزی را می خورد که والدینش می خورند احتمال اینکه آن را بخورد بیشتر می شود.
مواد غذایی را با هم ترکیب کنید: بهتر است در هر وعده غذایی این مواد غذایی با ترکیب های مختلف به صورت متنوع برای کودک سرو شود. این مواد غذایی سرشار از مواد مغذی و طعم دهنده است، اما کودک باید در معرض طیف گسترده ای از میوه ها، سبزیجات، غلات و گوشت قرار بگیرد، بنابراین آنها را باهم ترکیب کرده و سعی کنید هر هفته چند تا از آنها را باهم سرو کنید.
ادویه و چاشنی اضافه کنید: به طور قطع سرو غذا با ادویه، چاشنی، گیاهان و چربی های سالم (روغن نارگیل تصفیه شده، روغن زیتون یا کره مرغوب) به همراه غذاهای آنها توصیه می شود. چربی های سالم ضمن کمک به رشد مغز کودک را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند و هم اینکه طعم غذا بهتر می شود. چربی ها نیز برای کمک به جذب ویتامین های محلول در چربی A ، D ، E و K مورد نیاز هستند.
مترجم: الهه زارعی