به گزارش الف به نقل از الواقع السعودی، «لوئیز دوناوان» طی گزارشی در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت که کارگران زن خارجی در کشورهای عربی خلیج فارس برای ابراز دردها و رنج‌های خود به اپلیکیشن « تیک تاک» متوسل شده‌اند.

سایت الواقع السعودی نوشت: یک زن جوان کنیایی که لباس فرم و حجاب به تن دارد در ویدئویی ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید من معنای یک روز زندگی آرام و بدون مشاجره و یک روز مرخصی و استراحت را متوجه نمی‌شوم. همچنین در این اپلیکیشن یک کارگر زن خارجی دیگر از فشارهای زیاد کاری خود در یک خانواده سعودی صحبت می‌کند که این ویدیو بیش از 9 هزار بازدید داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: کارگران زن خارجی در مکانهای نا آشنا و دور از خانه خود زندگی می‌کنند که آن‌ها برای صحبت صریح در مورد زندگی و شرایط کار خود به شبکه‌های اجتماعی متوسل شده‌اند و بسیاری از آنها می‌گویند که بیش از توان خود کار می‌کنند و مورد آزار و اذیت جنسی و تبعیض نژادی قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش سایت الواقع السعودی: یک کارگر زن کنیایی به نویسنده می‌گوید که شرایط زندگی در عربستان بسیار دشوار است به گونه‌ای که کارگران هرروز گریه می‌کنند.

سایت مذکور در ادامه نوشت: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که نفت خیز هستند به کارگران مهاجر آفریقا ، آسیا و فقیرترین کشورهای عربی وابسته هستند تا به زندگی روزمره خود ادامه دهند و بسیاری از آن‌ها به عنوان خانه دار، کارگران ساختمانی، نظافتچی، نگهبان در این کشور فعالیت دارند و تعداد این کارگران اغلب از مردم بومی کشور عربستان بیشتر است. از سال 2016 ، حدود چهار میلیون کارگر داخلی و خارجی در کشورهای حوزه خلیج فارس وجود داشت و به احتمال زیاد از آن زمان تعداد آنها افزایش یافته است. قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه 36 هزار کارگر خارجی به منطقه می‌آمدند.

بر اساس این گزارش بیشتر کارگران خارجی از طریق سیستم حمایت مالی عربستان تحت کنترل کارفرمایان هستند که بدون اجازه آن‌ها قادر به تغییر شغل یا ترک کشور نیستند و کارفرمایان معمولا گذرنامه‌ها و حتی تلفن آن‌ها را کنترل می‌کنند.کارگران زن خارجی اغلب منزوی هستند و مورد نقض حقوق بشری قرار می گیرند.بدین ترتیب با محدودیت‌ها و فشارهای زیادی که از سوی عربستان بر این کارگران خارجی اعمال شده است، این کارگران به شبکه اجتماعی تیک تاک پناه آورده‌اند تا مصیبت خود را در این کشور از خلال این برنامه به جهانیان اعلام کنند.

الواقع السعودی نوشت: برخی کارگران زنان برای تخلیه درد و اندوه خود از این برنامه استفاده می‌کنند و برخی دیگر نیز با شوخ طبعی دردناک به دنبال آگاهی دادن به جهانیان در مورد شرایط سخت کارگری در عربستان هستند و مخاطبان آن‌ها اغلب کارگران خارجی هستند و می‌گویند تماشای این فیلم‌های خنده‌دار راهی برای تسکین تنهایی و رهایی از اضطراب و افسردگی است. یک کارگر زن فیلیپینی در عربستان می‌گوید بسیاری از مردم در عربستان رنج می‌برند و سعی می‌کنند استرس و اضطراب خود را در محل کار از خلال تیک تاک بیان کنند.

در ادامه آمده است: ویدیو منتشر شده از یک زن کارگر خارجی کنیایی نشان دهنده بزرگترین مشکلاتی است که کارگران خانگی در خلیج با آن روبرو هستند. وی در این کلیپ از کارفرمای سعودی خود می‌گوید که کارگر زن را متهم به دزدی کرده؛ چراکه وی از کشور فقیری آمده است.

بر اساس گزارش سایت مذکور تعیین تعداد کارگران خانگی که از تیک تاک برای ابراز مصیبت خود استفاده می‌کنند دشوار است اما بر اساس گزارش یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در هنگ کنگ که به کارگران مهاجر آموزش آنلاین می‌دهد استفاده کارگران زن خارجی از این برنامه افزایش یافته است. بسیاری از کارگران زن برای ابراز مصیبت‌هایی که روزانه در عربستان با آن مواجه هستند از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها به دلیل ابراز مصیبت‌ها شغل خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش یک سازمان حقوق کارگر داخلی مستقر در کویت، 70 زن کارگر خارجی که مصیبت‌ها و رنج خود را از خلال برنامه تیک تاک یا فیس بوک بیان‌کرده اند، توسط کارفرمایان خود توبیخ شده‌اند و برخی نیز از کشور خارج شده‌اند. همچنین در برخی از کشورهای خاورمیانه ، گرفتن عکس یا فیلم از داخل خانه کاربر ، به ویژه برای کودکان ، و ارسال آنلاین آنها بدون اجازه کاربر ، ممکن است منجر به اتهامات کیفری یا اخراج شود.دو نفر از کسانی که در تیک تاک فعالیت داشتند اعلام کردند که از جانب کارفرمایشان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

سایت الواقع السعودی در ادامه تاکید کرد: زندگی در عربستان برای کارگران خارجی امن نیست .در کویت و عربستان سعودی ، زنان کارگر طبق قوانین موظف به نگهداری اسرار خانه‌هایی هستند که در آن کار می کنند. کارگران زن و مرد موظفند پس از ورود به کشور محل کار ، قراردادهای کاری حاوی چنین تعهدی را امضا کنند که یک محقق حقوق زنان در خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر گفت این قراردادها و قوانین کار ممکن است علیه کارگران آسیب پذیر خانگی استفاده شود. بسیاری از کارگران زن خارجی در عربستان از سوی کارفرمایان سعودی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و کوچک‌ترین ابراز درد و مصیبت منجر به شکنجه روحی و جسمی و چه بسا اخراج آن‌ها خواهد شد.