انس و الفتی که جان حیوانات را می‌ستاند


انس و الفتی که جان حیوانات را می‌ستاند

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: پس از زنده‌گیری نوزاد حیوانات در طبیعت، به‌دلیل انس و الفت ایجادشده با انسان، امکان بازگشت آن حیوان به طبیعت وجود ندارد، به ندرت پیش آمده که پس از برگرداندن حیوان در طبیعت، مادر فرزند خود را تحویل بگیرد، بنابراین به ناچار باید حیوان در اسارت زندگی کند، در هر دو صورت احتمال زنده ماندن حیوان کم...

بختیار طاهری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص زنده‌گیری حیوانات در طبیعت اظهار کرد: برخی از افراد به‌طور سهوی و از روی دلسوزی اقدام به زنده‌گیری حیوانات نوزاد می‌کنند و با محیط‌بان ارتباط برقرار کرده و حیوان را به او تحویل می‌دهند، دسته دیگری از افراد سودجو هستند که به بهانه تفریح وارد محیط‌زیست شده و به دلایل اقتصادی اقدام به زنده‌گیری حیوان نوزاد می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری افزود: افراد درصورت مشاهده حیوان نوزاد از آن محیط فاصله گرفته و با محیط‌بان و یا تلفن ۱۵۴۰ تماس برقرار کنند.

این محیط‌بان بیان کرد: پس از زنده‌گیری نوزاد به‌دلیل انس و الفت ایجادشده با انسان، امکان بازگشت آن حیوان به طبیعت وجود ندارد، به ندرت پیش آمده که پس از برگرداندن حیوان در طبیعت، مادر فرزند خود را تحویل بگیرد، بنابراین به ناچار باید حیوان در اسارت زندگی کند، در هر دو صورت احتمال زنده ماندن حیوان کم است.

وی اضافه کرد: در صورت اینکه امید به بازگشت حیوان به طبیعت وجود نداشته باشد، سایت‌هایی برای نگهداری حیوان درنظر گرفته شده تا این حیوانات زیر نظر کارشناس به زندگی ادامه دهند، چرا که همه مردم توانایی نگهداری این حیوانات را ندارند.

طاهری در ادامه درخصوص مضرات زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش برای طبیعت توضیح داد: با زنده‌گیری یا حذف یک گونه جانوری در نسل آن گونه و در نتیجه چرخه اکوسیستم خلل ایجاد می‌شود، اگر جمعیت یک گونه کم شود بر جمعیت گونه‌های دیگر نیز اثرگذار است زیرا غذای گونه یا گونه‌های دیگر از بین می‌رود و کل اکوسیستم به هم مرتبط هستند.

وی با بیان اینکه فصل بهار و ماه اردیبهشت، زمان زادوولد حیوانات است، یادآور شد: در این ماه افراد برای چیدن گونه‌های گیاهی به طبیعت می‌روند، توصیه می‌شود افراد تا حد امکان مکان‌هایی را انتخاب کنند که حیات وحش آن کمتر است.

این محیط‌بان با بیان اینکه در مناطق حفاظت‌شده تردد آفرودسواران ممنوع است، ادامه داد: ورود افراد در محیط‌زیست به هر دلیل، ترس و وحشت را در میان حیوانات ایجاد می‌کند و از آن‌جا که این ماه، زمان زادوولد است در اثر ترس و فرار ممکن است حیوان آبستنی دچار سقط شود و یا به نوزاد وی آسیب برسد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: از مردم بومی درخواست می‌شود که به‌عنوان همیار محیط‌زیست در برخورد با قاچاق گونه‌های جانوری فعال باشند و مراتب را به محیط‌بانان اطلاع دهند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها