واگذاری اراضی مستثنیات قراء پنجگانه پاکدشت آغاز شد


واگذاری اراضی مستثنیات قراء پنجگانه پاکدشت آغاز شد

تهران- ایرنا- واگذاری اراضی مستثنیات قراء پنجگانه پاکدشت شامگاه سه‌شنبه با برگزاری مراسمی در شهرک نرگس این شهرستان آغاز شد.

مدیرکل سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان شهرستان‌های استان تهران در این مراسم گفت: این مراسم در راستای تحقق دستورات رهبر معظم انقلاب در واگذاری اراضی مستثنیات قراء پنجگانه پاکدشت که با پیگیری‌های امام جمعه و مسوولان شهرستان صورت گرفت، برگزار می‌شود تا اراضی مسکونی، کشاورزی و زراعی به مردم واگذار گردد.

مجید نوعی افزود: کل اراضی قراء پنجگانه پاکدشت حدود ۲ هزار و ۸۷۰ هکتار است که هزار و ۸۷۰ هکتار از این اراضی بر اساس قانون اصلاحات ارضی در اختیار کشاورزی که روی آن کار می‌کردند، قرار دارد که با زحمات کمیته ۵ نفره و تلاش‌های امام جمعه و پس از دو سال کار کارشناسی و تعیین حدود و مرزها، به کشاورزان صاحب نسق واگذار می‌شود.

وی افزود: هزار هکتار دیگر این اراضی که در رژیم گذشته به عناصر وابسته تعلق داشت، به بنیاد مستضعفان واگذار شده که از این میزان، ۲۵ تا ۳۰ درصد با حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار خانوار، کاربری مسکونی دارد که هر فردی که تمایل دارد می‌توان همانند آن چه با اوقاف و امور خیریه رفتار می‌کرد، نسبت به تمدید اجاره و یا خرید عرصه مسکونی اقدام کند.

نوعی تصریح کرد: برای واگذاری این املاک دستورالعمل‌های جامعی تنظیم شده که مردم می‌توانند بر اساس آن، نسبت به خرید ملک اقدام کنند.

وی گفت: کسانی که مالکیت اعیانی دارند می‌توانند با تخفیف ۷۰ درصدی قیمت کارشناسی منطقه و کسانی که فاقد مالکیت و پذیره با اوقاف و امور خیریه بودند می‌توانند با ۵۰ درصد تخفیف قیمت کارشناسی، املاک خود را خریداری کنند.

مدیرکل سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان شهرستان‌های استان تهران در این مراسم گفت: به منظور تعامل با مردم و تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، امکان پرداخت هزینه با اقساط ۲ ساله نیز وجود دارد.

دی ماه سال ۱۳۹۶ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که با صدور دستوری از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر مشروع نبودن حکم وقفیت اراضی پاکدشت ،کلیه اسناد موقوفه این شهر ابطال شد.

آیت الله محسن قمی اظهار داشت:بر سر مالکیت پنج قریه ارمبویه ،قلعه نو،مامازند،فیلستان و پاکدشت از ۴۰ سال قبل اختلافاتی وجود داشت و از یک سو بنیاد مستضعفان بر این باور بود که بر اساس احکام صادره این اراضی جزء اموال بنیاد است و از سوی دیگر اوقاف اسنادی را ارائه می کرد و معتقد بود که اینها از اموال موقوفه است.

وی گفت: در این بین مردم هم از ۳۵ سال قبل پیگیر موضوع بودند که هیچگونه دلیلی دال بر وقفیت این اراضی وجود ندارد و این زمین ها بر اساس حکم اداره عمران روستایی و در زمان اصلاحات ارضی با صلح نامه قطعی به مردم فروخته شده است.

آیت الله قمی افزود:بر این اساس هیئت هفت نفره ای در محضر ریاست محترم قوه قضائیه و متشکل از معاون اول قوه قضائیه،ریاست محترم سازمان اوقاف ،رئیس کل سازمان ثبت،رئیس بنیاد مستضعفان و نمایندگان کشاورزان برای پیگیری موضوع تشکیل شد و اسناد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی گفت:پس از برگزاری جلسات مختلف در پایان این هیئت هفت نفره به این نتیجه رسید که هیچ سندی مبنی بر وقفیت این اراضی در زمان قاجار و رضا شاه وجود ندارد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود:چون اموال رضا شاه بر اساس قانون مجلس به دولت واگذار شده بود و وقف نامه ادعایی محمد رضا شاه با اصل "لا وقف الا فی ملک"در تضاد بود و این اراضی به هیچ وجه وقف نبود و چون در گذشته به کشاورزان واگذار شده بود مجددا به کشاورزان عودت داده می شود.

آیت الله قمی گفت: «رای نهایی هیئت هفت نفره را آیت الله آملی لاریجانی به مقام معظم رهبری منعکس کرد و ایشان هم ضمن قبول این پیشنهاد به ریاست قوه قضائیه فرمودند:"بر همین اساس عمل شود."»

پاکدشت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات