روحانی باعث فاصله مردم از حاکمیت شد


 روحانی باعث فاصله مردم از حاکمیت شد

رکنا: داوطلب انتخابات ریاست جمهوری1400 در یک جنگ تمام عیار اقتصادی است، ولی این جنگ فرماندهان خاص خود را می‌خواهد؛ حسن روحانی باعث شد که مردم از حاکمیت فاصله گرفتند.

به گزارش رکنا، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 8 اردیبهشت) و بعد از اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری1400 در پاسخ به این سوال که تعداد زیادی از اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند و آیا این ثبت نام‌ها خودجوش است؟ اظهار داشت: ثبت نام‌ها خودجوش است و افرادی که خود را با کفایت می‌دانند با توجه به توانمندی خود اعلام کاندیداتوری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، ولی احتمالا ائتلاف‌های مختلفی هم شکل بگیرد اما توجه به فرد خاصی نیست.

** نباید نخبگان و دانشگاه را برای حل مشکلات نبینیم

وی افزود: الگوی دولت نخبگانی، اسلامی و ایرانی است و تعاریف جاهای دیگر از واژه دولت نخبگانی مدنظر ما نیست؛ علم و ثروت و فناوری توسط نخبگان کشور رقم زده می‌شود و وقتی ما از اندیشمندان خود استفاده نمی‌کنیم، امکان دارد برخی‌ها در ابتدای دولتشان از آنها استفاده کنند ولی در طول مسیر آن نبخگان را کنار بگذارند که البته دلیل آن عدم تطبیق دیدگاه‌ها با یکدیگر است، ولی من معتقدم باید به دانشگاه‌ها و مراکز علمی مراجعه کرده و حتی هیچ ایرادی ندارد که نتوانیم از نخبگان خارجی برای پیشرفت کشور هم استفاده کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من به عنوان یک معلم و دانشگاهی توانایی مراکز علمی را دیده‌ام و به وضوح آن را در 8 سال دفاع مقدس مشاهده کردم و باید نسبت به گذشته به قشر نخبگانی بهای بیشتری بدهیم و در جنگ اقتصادی می‌توانیم از ظرفیت آنان بیشتر استفاده کنیم.

**از نظرات همه کاندیداها استفاده می‌کنم

عباسی در پاسخ به این سوال که آیا برای خود رقیبی در انتخابات می‌بینید؟ گفت: من رقیبی در انتخابات ندارم و هر کسی که ثبت نام کند و تأییدیه شورای نگهبان را بگیرد همراه من است و من هم همراه او هستم ضمن اینکه در آینده هم برای ساختن کشور از نظرات همه کاندیداها استفاده خواهم کرد. اگر من از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شوم به نفع کسی کنار نمی‌روم و حرف خود را تا پایان می‌زنم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: من توسط شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شده‌ام، ضمن این که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی هم بوده‌ام و در موضوع هسته‌ای به عنوان مهم ترین موضوع دهه اخیر کشور مشارکت داشته‌ام.

** فایل صوتی ظریف شخصیت خود ظریف بود

وی درباره انتشار فایل محمد جواد ظریف و نظرش در این باره افزود: انتشار فایل آقای ظریف چیز جدیدی برای من نبود و با شناختی که از آقای ظریف دارم تفکرات او همینی بود که بیان کرده است و این فایل نشان داد که او خود خودش است.

عباسی گفت: لیست‌هایی هم که در مورد کابینه دولت‌ها منتشر می‌شود فقط جوسازی است و باید کابینه و هیأت وزیران با رأی مجلس مشخص شود. همچنین رئیس جمهور بعد از انتخاب باید وزرای خود را به مجلس معرفی کند؛ افرادی که مدنظرم برای حضور در کابینه داشته باشند را با افراد سرشناس و تأثیرگذار در مجلس مشورت خواهم کرد. نه با رؤسای کمیسیون‌ها و مسؤولان مجلس.

** اعلام کابینه‌ام پیش از معرفی به مردم به نمایندگان مجلس

داوطلب حضور در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مجلس برای آینده اجرایی کشور ریل گذاری می‌کند و من با مشورت نمایندگان مجلس، وزرای خود را معرفی می‌کنم تا وزرا کمتر به مجلس احضار شده و سؤال و استیضاح کمتری مطرح شود.

عباسی گفت: برای ریاست مجلس هم خود را کاندیدا کردم و تا آخر هم ایستادم و همگان متوجه شدند که من جدی بوده و هستم و به نظرم رئیس جمهور باید در تصمیم‌گیری‌های خود جدی باشد.

وی افزود: من اعتقاد به جوانان دارم اما شعار جوانگرایی نمی‌دهم و با این که علم و دانش خوبی دارند ولی معتقدم که جوانان باید از بدنه میانی مدیریتی رشد کرده و بالاتر بیایند و حتی می‌توان از آنها در پست معاون رئیس جمهور استفاده کرد.

** استفاده حداکثری از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی

این داوطلب تصدی پست ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره نظرات دولتش در عرصه سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی باید بر مبنای حل مشکلات اقتصادی تعریف شود؛ در طول سال‌های گذشته افرادی که در عرصه سیاست خارجی و سفارتخانه‌هایمان بوده‌اند از یک جناح خاصی بودند.

عباسی تصریح کرد: باید رایزن اقتصادی در سفارتخانه‌هایمان داشته باشیم ضمن این که سفرای‌مان هم باید همگی اقتصادی باشند. همچنین باید ارتباطات درازمدت با همسایگان و کشورهای منطقه داشته باشیم؛ باید از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی حداکثر استفاده را کرد و بکوشیم مراودات فرهنگی، ‌تاریخی، هنری و سینمایی در عرصه سیاست خارجی به کمک کشور بیاوریم؛ ایرانیان مقیم خارج از کشور هم ظرفیت مناسبی داشته و عرق ملی دارند و باید از ظرفیت آنان استفاده کرد.

** اولویتم اشتغال و تولید انبوه مسکن است

وی با انتقاد از دولت حسن روحانی اظهار داشت: کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی است، ولی این جنگ فرماندهان خاص خود را می‌خواهد؛ حسن روحانی باعث شد که مردم از حاکمیت فاصله گرفتند و او از این ظرفیت داخلی بهره نبرد؛ با این که دانشگاه‌ها در روی کار آمدن روحانی خیلی تأثیرگذار بودند اما حسن روحانی از این پتانسیل استفاده نکرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: مشکلات اقتصادی کشور در کوتاه مدت قابل حل نیست. یکی از مسائل مهم جامعه ما اشتغال است و بیکاری منجر به آسیب‌های اجتماعی در کشور شده و رنج‌های زیادی را به وجود آورده است.

عباسی افزود: هر دولتی باید اشتغال را اولویت اول خود در نظر بگیرد؛ اشتغال فقط از مسیر تولید و تولید انبوه مسکن به وجود می‌آید چراکه حوزه مسکن بیش از 100 صنعت را با خود به حرکت درمی‌آورد.

** وعده 100 روزه منتج به بی اعتمادی مردم به مسئولین شد

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اگر به شهرک‌های کشاورزی توجه کنیم و بر بحران خشکسالی فارغ آییم، می‌توانیم با تولیدات گلخانه‌ای، امنیت غذایی مردم را تأمین کنیم، ضمن این که این کار فقط توسط نخبگان محقق می‌شود؛ انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان در سال آخر دولت فعلی عملیاتی شده است و این کار با تغییر صورت گرفته در وزارت صمت انجام شد تا بتوانیم آب صنایع سنگین را تأمین کنیم.

عباسی اضافه کرد: نباید وعده‌های کوتاه مدت مانند وعده صد روزه به مردم بدهیم که آثار آن کاملا در جامعه مشخص است و همین وعده‌ها باعث شد که مردم دیگر هیچ کدام از حرف‌ها و وعده‌های مسؤولان را قبول نکنند.

وی افزود: راهبردهای مقام معظم رهبری به خوبی توسط مجریان اجرایی نشده و آنها اعلام کردند که نمی‌توانیم و امکان اجرا ندارد. در حالی که نبایستی چیزی را امضا می‌کردند که تعهدآور باشد.

** انسجامی بین قوا وجود ندارد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: انسجام لازم بین قوای مجریه، مقننه و قضائیه وجود ندارد و سربازان عرصه دیپلماسی در مذاکرات خارجی با توجه به اعتمادی که به غرب دارند سردرگم شده و کشور را دچار خسران کردند.

عباسی در پایان افزود: دولت آینده باید از گذشته درس عبرت بگیرد و نبایستی کاستی‌ها را بر سر دولت قبلی زد.

این کاندیدای ریاست جمهوری در ابتدای این نشست خبری بیانیه‌ای را قرائت کرد که به شرح ذیل است:

دولت ها در نظام جمهوری اسلامی نشان دهنده الگویی از اسلام برای جامعه سازی و مدیریت جامعه اند. الگویی مرکب از سه عنصر ایمان، علم و عدل. وضعیت موجود نشان می دهد ما در هر سه عنصر عقب هستیم و فعالیت مناسب و شایسته ای برای آن صورت نپذیرفته و این شعارها در اظهارات، جهت گیری ها و حرکت های ما به کفایت، منصه ظهور نیافته است. ما باید جامعه ای را بسازیم که هیچ کس برای گرفتن حق خودش در نهادهای مسئول به لکنت زبان نیفتد. جامعه ای که در آن هیچ کس بخاطر مشکل مالی از حق تحصیل محروم نشود.

همانطوری که امام رضوان الله تعالی علیه فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند و این انقلاب به پشتوانه این ملت بوجود آمده است. تا به امروز هم مردم پشتیبان این کشور بوده اند و هرجا اگر مشکلی پیش آمده این مردم بودند که خود را سپر بلا کرده اند. امروز «بازگشت به مردم» تنها راه عبور از بحران این روزهای کشور است و معنای آن این است که نظام مانند دهه 60، افق های نگاه و عملکردش را با مطالبات مردم همسو کند.

مردم باید در همه عرصه های کشور نقش آفرینی کنند. نباید مردم را محدود کرد. با بازگشت به مردم می توان بر همه مشکلات غلبه کرد و نباید از ظرفیت این مردم صبور و رنجدیده غافل شد. مردم با انقلاب قهر نکردند، بلکه مردم از این بازی های سیاسی و جناحی خسته شده اند. اینها همان مردمی اند که در بدرقه شهید سلیمانی از جان مایه گذاشتند. احیای قسط و عدالت به دست مردم هدف دولت نخبگانی است.

بنده به عنوان یک معلم بصورت مستقل و از جناح مردم با اعتقاد به اینکه رئیس جمهور دارای اختیارات اجرایی کامل در چارچوب قانون است، وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شده ام. هیچ حزب و گروه و جناحی بنده را مورد حمایت قرار نداده است. من خود را مقید به اجرای قانون دانسته و از تمام ظرفیت های قانونی برای استیفای حق مردم استفاده خواهم کرد.

کشور ما در 10 سال گذشته شاهد یک جنگ اقتصادی تمام عیار بوده است. دولت نخبگانی معتقد است جنگ اقتصادی، راه حل سیاسی ندارد، بلکه راه حل اقتصادی دارد. مرکز ثقل استراتژی مهار در این جنگ اقتصادی، تثبیت نرخ ارز در یک محدوده مناسب برای رونق تولید و مهار تورم است. ما با حمایت از ظرفیت های داخلی، باز تولید عادلانه ثروت و تغییر نگاه به سیاست خارجی به مقابله علمی با جنگ اقتصادی خواهیم رفت و به خنثی سازی تحریم ها خواهیم پرداخت. تمام تلاش ما این خواهد بود تا پول ملی و قدرت خرید مردم تقویت شود.

این دولت، مرزبندی های کاذب سیاسی را به رسمیت نمی شناسد و در این دولت از همه تخصص های موجود کشور با علایق و سلایق مختلف سیاسی و جناحی در چارچوب نظام استفاده خواهد شد و در کنار جوانگرایی به دنبال توانمندگرایی در کشور است. توانمندگرایی ای که خروجی آن سامان بخشیدن به زندگی مردم خواهد بود. دولت نخبگانی، دولت اراده هاست و بناست با همت، شجاعت، اهتمام جدی و پیگیری های مستمر مشکلات مردم حل گردند.

من تمام توانم را برای تحقق عدالت به کار می گیرم و بدنبال توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات، توزیع بودجه بر اساس اولویت برای مناطق کم برخوردار، تمرکززدایی از پایتخت، شایسته سالاری در عزل و نصب ها و اصلاح نظام اقتصادی خواهم بود. مبارزه با فساد اداری از اصلی ترین سیاست های دولت نخبگانی خواهد بود و در کابینه و بدنه دولت تلاش می شود از کسانی استفاده شود که رویکرد عدالتخواهانه و مبارزه با فساد را داشته باشند. برای مبارزه با فساد تلاش می شود تا هزینه انجام فساد به قدری بالا رود که فردی ریسک انجام آن را نپذیرد. این هزینه زایی برای مفسدین صرفا با ایجاد شفافیت در عرصه های مختلف شکل خواهد گرفت.

مهارت افزایی زنان نیازمند حمایت و زنان سرپرست خانوار، ارتقا وضعیت سلامت و امنیت زنان در جامعه و خانواده علی الخصوص در مناطق محروم، روستایی و عشایری و توجه جدی به ورزش بانوان از رئوس برنامه های دولت نخبگانی در حوزه بانوان است.

در دولت نخبگانی تلاش می شود مسائل با رویکرد علمی موشکافی شده و با تولید علم نافع به حل آن ها بپردازیم. ساختار سیاسی موجود در دولت می بایست با توجه به نیاز و مقتضیات روز اصلاح شده و نظام حکمرانی در دولت بهینه شود. در رابطه میان قوه مجریه با سایر قوا نیز نیاز به انسجام مدیریت داریم تا با کمک تمامی ظرفیت های نظام بتوان مشکلات مردم را حل نمود. اهمیت دادن به علم و فناوری زیر بنای دفاع و تولید ثروت را به عنوان یکی از عناصر تمدن نوین اسلامی را می سازد.

در کابینه تلاش می شود تا تمام ملت ایران احساس کنند که اراده آن ها در آنجا جمع شده است. افراط و تفریط در این دولت جایگاهی ندارد و به همه فرصت ها، توان ها و شایستگی ها بدون اتخاذ مرزهای جنسیتی در جهت پیشرفت، منافع ملی و عزت همگانی پرداخته خواهد شد. تلاش می شود مسئولینی در این دولت انتخاب شوند که برآمده از مردم بوده و وامدار حزب و گروه و جناحی نباشند، تا درد و مشکل مردم را بفهمند.

با کم اثر کردن تحریم ها و ایجاد طرح های پیشران اقتصادی از یک سو به دنبال افزایش درآمد مردم و از سوی دیگر به دنبال کاهش هزینه های آنها خواهیم بود. برنامه ریزی برای تولید مسکن انبوه ارزان قیمت یکی از این پیشران ها خواهد بود. احتمام ما در منوط نکردن مسائل اقتصادی به تحولات خارجیست.

با شناسایی استعدادها، توانمندی ها و میزان بهره بری هر استان در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، سند پیشرفت 5 ساله آن نگارش و برنامه جامعی برای پیاده سازی آن تدوین می گردد.

دولت نخبگانی به دنبال آن است تا سطح توسعه کیفی آموزش و پرورش نسبت به سطح کمی آن ارتقا یابد. توجه به حفظ منزلت جامعه معلمان و عدالت آموزشی در تمامی نقاط کشور در اولویت خواهد بود. همچنین مهارت افزایی در تحصیلات دانشگاهی یکی از برنامه ها برای توانمندسازی جامعه می باشد.

بنده معتقدم ظرفیت های بزرگی در کشور در حوزه کشاورزی وجود دارد که با اتخاذ یک رویکرد جامع علمی هم می توان جذابیت اقتصادی لازم برای احیای کشاورزی ایجاد نمود و هم امنیت اقتصادی را به روستا برگرداند.

سفته بازی در بورس جایگاهی در دولت آینده نخواهد داشت و با حمایت جدی و مدبرانه از بازار سرمایه تلاش می شود، هم سرمایه از دست رفته مردم احیا گردد و هم نقدینگی وارده به بورس به سمت تولید هدایت گردد.

دولت نخبگانی بدنبال فراهم سازی بستر شناسایی و رشد هنرمندان و رسیدگی به امور آنان و محترم دانستن در جامعه برای حفظ، نشر و توسعه فرهنگ ایرانی و اهمیت دادن به هنر به عنوان یکی از ابزارهای مهم معرفی تمدن انقلابی است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد