هیأتی آمریکایی برای رایزنی با مقام‌های عربی درباره برجام به منطقه سفر می‌کند


هیأتی آمریکایی برای رایزنی با مقام‌های عربی درباره برجام به منطقه سفر می‌کند

یک هیأت آمریکایی هفته آینده با هدف گفت‌وگو با همپیمانان واشنگتن درباره تصمیم دولت بایدن برای بازگشت به برجام به منطقه غرب آسیا سفر خواهد کرد.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که یک هیأت آمریکایی اوایل هفته آینده عازم منطقه غرب آسیا می‌شوند تا با همپیمانان کلیدی واشنگتن از جمله عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و اردن دیدار کرده و نگرانی‌های آن‌ها را در خصوص بازگشت آمریکا به برجام کاهش دهند.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور غرب آسیا در کاخ سفید و «دریک شولت» مشاور وزارت خارجه آمریکا، ریاست هیأت آمریکایی را در این تور منطقه‌ غرب آسیا برعهده دارند.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکا در خصوص این سفر توضیح داد: «یک هیأت از مقام‌های ارشد چندین نهاد طی هفته‌ آینده برای بحث درباره شماری از موضوعات مهم مربوط به امنیت ملی ایالات متحده و تلاش‌های فعلی در خصوص تنش‌زدایی در منطقه غرب آسیا به منطقه سفر خواهند کرد».

طبق این گزارش، علی‌رغم آن که برنامه نهایی سفر هیأت آمریکایی به منطقه غرب آسیا هنوز نامشخص است اما این تیم طبق برنامه اولیه خود قصد دارند به عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و اردن سفر کنند.

طبق این گزارش، هیأت آمریکایی همچنین قصد دارند در این سفر در خصوص تصمیم دولت آمریکا در خصوص پیشبرد فروش سخت‌افزارهای نظامی به امارات از جمله ۵۰ جنگنده اف ۳۵ و ۱۸ پهپاد نظامی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار نیز گفت‌وگوهایی را انجام دهند.

برخی نمایندگان کنگره از امارات عربی متحده به دلیل مشارکت در جنگ یمن که به فاجعه انسانی ختم شده است، انتقاد دارند و از فروش تسلیحات آمریکا به این کشور نگران هستند.

در پی امضای توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات، واشنگتن در صدد است ممنوعیت فروش تسلیحات به امارات عربی متحده را لغو کند.

طبق گزارش رویترز، برخی همپیمانان آمریکا در منطقه نگران بازگشت مجدد دولت بایدن به برجام هستند و آن طور که منابع آگاه گزارش کرده‌اند، هیأت آمریکایی قصد دارند نگرانی همپیمانان خود را در این زمینه کاهش دهند.

سفر هیأت آمریکایی به منطقه با سفر هیأت رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای بحث درباره ایران هم زمان شده است.

آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد هیأت رژیم صهیونیستی در سفر به آمریکا با مقام‌های ایالات متحده به توافق رسیدند که با تشکیل یک کارگروه مشترک بر روی مسائلی چون مسئله موشکی و پهپادی ایران تمرکز بیشتری داشته باشند.

علی‌رغم آن که دولت بایدن برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده اما دولت جدید آمریکا نیز همچون دولت قبلی این کشور همچنان سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران دنبال می‌کنند و بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را به عنوان پیش شرط لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند اما مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

در دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام که هفتم اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

دور قبلی نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه به صورت حضوری در وین برگزار شد. در پایان آن جلسه مقرر شد گفت‌وگوها در هفته آینده ادامه یابد.

در جلسه ۳۱ فروردین روسای هیات‌های مذاکره کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

حاضران در آن دور از گفت‌و‌گوها توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود.
ش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل