فرماندار: دشت ورامین سالانه 35 سانتی‌متر فرونشست دارد


فرماندار: دشت ورامین سالانه 35 سانتی‌متر فرونشست دارد

تهران - ایرنا - فرماندار ورامین گفت: دشت ورامین به دلیل کمبود منابع آبی و استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب‌های زیرزمینی، سالانه 35 سانتی‌متر فرونشست دارد و این امر آسیب‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد شهرستان وارد کرده‌است.

حسین کاغذلو روز پنجشنبه در جلسه مشترک با رئیس سازمان جهاد کشاورزی و رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران اظهار داشت: کمبود آب، یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی کشاورزی شهرستان ورامین است که این امر باعث شده تا ۵۰ درصد از اراضی زراعی قابل کشت این شهرستان، بدون کشت باقی بماند.
وی اراضی زراعی قابل کشت شهرستان ورامین با بالغ بر ۸۰ هزار هکتار اعلام کرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: کمبود منابع آبی، عدم اختصاص حق‌آبه کشاورزان به دلیل احداث سد ماملو و لتیان و نیز بداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، باعث بروز پدیده مخرب فرونشست در دشت ورامین شده، پدیده‌ای که زیرساخت‌های دشت را نابود کرده و کشاورزی را در این اراضی غیرممکن ساخته است.
کاغذلو اضافه کرد: میزان فرونشست دشت ورامین سالانه ۳۵ سانتی‌متر اعلام شده که این میزان، به این شهرستان رتبه نخست فرونشست در کشور را داده است، پدیده‌ای که تا حاشیه راه‌آهن سراسری تهران- مشهد نیز کشیده شده است.
وی با اشاره به تلاش دولت در اجرا خط دوم انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته طی دو سال و نیم گذشته، امروز شاهد اجرای ۳۰ کیلومتر از لوله‌گذاری انتقال این آب به دشت ورامین هستیم و ظرفیت آبی شهرستان را به حدود ۵ تا ۶ مترمکعب بر ثانیه افزایش داده و باعث رونق تولید در بخش کشاورزی می‌شود.
فرماندار ورامین تأکید کرد: شهرستان ورامین برای گذر از بحران کم‌آبی به نظام آبی منسجمی نیاز دارد که با همکاری تمامی دستگاه‌ها در مناطق شهری و روستایی و اراضی کشاورزی اجرایی شود تا بتوان از آب موجود در شهرستان بهترین استفاده را برد.
وی ادامه داد: شهرستان ورامین قطب تولید محصولات کشاورزی است و غذای ۴۰ درصد از جمعیت ۱۴ میلیون نفری استان تهران که از ۱۰ استان کشور بیشتر است را تأمین می‌کند.
این مسئول اضافه کرد: ورامین نه تنها در تولید محصولات کشاورزی، که در حوزه تولید گوشت قرمز، سفید و شیر نیز سهم به سزایی از تولید مواد غذایی مورد نیاز مردم جامعه را بر عهده دارد و از این نظر، شهرستانی استراتژیک محسوب می‌شود.
کاغذلو اظهار داشت: با وجود آن که شهرستان ورامین در حوزه صنعت نیز یکی از شهرستان‌های شاخص استان تهران محسوب می‌شود ولی ۸۰ درصد از اقتصاد شهرستان بر اساس کشاورزی است و باید با استفاده از علم روز و بهره‌گیری از کشاورزی پیشرفته، اقتصاد منطقه را شکوفا کرد.
وی با اشاره به راه‌اندازی شهرک گل و گیاه حصار گلی پس از ۱۸ سال در ورامین گفت: مطالعه ایجاد مجتمع گلخانه ای در روستای حصارگلی از توابع بخش جوادآباد ورامین، در زمینی به مساحت یک هزار و ۳۷۰ هکتار، از سال ۱۳۸۱ آغاز و امور زیربنایی آن از سال ۱۳۸۴ شروع شد.
کاغذلو افزود: این مجتمع با هدف ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی، افزایش تولید محصولات گلخانه ای، افزایش راندمان آب آبیاری و مصرف بهینه آب به دلیل استقرار گلخانه های مدرن و نیز تولید ماهی در استخرهای دو منظوره احداث شده و می‌تواند الگویی مناسب برای کشاورزی کشور در حوزه کشت گلخانه‌ای باشد.
وی از اجرای گازرسانی به شهرک گلخانه‌ای حصارگلی خبرداد و یادآور شد: دولت تا کنون بیش از ۴ هزار میلیارد ریال در حوزه گازرسانی به شهرک گلخانه‌ای حصارگلی هزینه کرده و هم اکنون گاز به دو کیلومتری این منطقه رسیده است.
ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک