سهم 22.8 درصدی الکتریکی‌ ها از تجاری‌ های سبک تا سال 2030


سهم 22.8 درصدی الکتریکی‌ ها از تجاری‌ های سبک تا سال 2030

تحقیقات حاکی از آن است که در سال جاری و در آغاز ورود رسمی این خودروها به بازار، سهم محصولات الکتریکی به 2.6 درصد برسد. همچنین پیش‌بینی شده است سهم تجاری‌های سبک الکتریکی تا سال 2025 یعنی نیمه این بازه زمانی به 10.1 درصد برسد

مشاغل هوشمند طی سال‌های اخیر تشخیص داده‌اند که برقی‌سازی ناوگان وسایل نقلیه تجاری سبک نه‌تنها مکانیزم موفقی است که به‌وسیله آن می‌توانند در مقابل مشتریان اعتبار محیط‌زیستی به دست بیاورند، بلکه به‌طور فزاینده صرفه اقتصادی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. درحالی که انگیزه‌های مختلفی برای الکتریکی‌سازی وسایل نقلیه تجاری در هر یک از بازارهای مهم جغرافیایی وجود دارد، اما محرک‌های قدرتمندی هم وجود دارد که مالکان ناوگان را به سمت پذیرش سریع موتورهای الکتریکی به‌جای موتورهای احتراق داخلی متداول سوق می‌دهد. همین موضوع باعث شده است پیش‌بینی‌ها نشان از رشد استفاده از مدل‌های الکتریکی در ناوگان تجاری‌های سبک طی دهه جاری داشته باشد. جدیدترین پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن است که بهره‌وری از مدل‌های الکتریکی تا پایان سال ۲۰۳۰ به ۲۲.۸ درصد برسد.

شیب صعودی تقاضا برای تجاری‌های سبک الکتریکی

خودروهای الکتریکی به دلیل برخورداری از مزایای مختلف در تمام سگمنت‌ها، متقاضیانی را به خود جذب کرده‌اند و انتظار می‌رود با گذر زمان تقاضا برای این خودروها شاهد افزایش روزافزون باشد. در همین راستا، خودروهای الکتریکی به‌ویژه در بخش تجاری‌های سبک از جذابیت‌های بسیاری برای خرید برخوردار هستند.

برخی از این موارد شامل هزینه‌های مالکیت این خودروها و صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت (استفاده از الکتریسیته به‌جای گازوئیل و بنزین) هستند و همین موضوعات باعث می‌شوند اپراتورها، استفاده از مدل‌های الکتریکی را به‌عنوان یک مزیت رقابتی در نظر بگیرند. حضور خودروهایی که در شهرها و کلانشهرها تقاضاهای حمل‌ونقلی را بدون نیاز به سوخت‌های فسیلی انجام دهد، به‌طور قطع بهره‌وری را در میان اپراتورها افزایش خواهد داد.

از همین رو، اپراتورهای بسیاری در سال‌های اخیر به استفاده از این خودروها جذب شده‌اند که شیب صعودی تقاضا برای آن‌ها را به همراه داشته است. مدیران ناوگان به‌طور معمول شناخت کاملی از نیازهای روزمره وسایل نقلیه خود دارند. از آن‌جا که اپراتورهای خودروهای تجاری سبک از کارکرد روزانه خود آگاهی درستی دارند، محدودیت‌های به‌وجودآمده نگرانی داشته باشند.

صدرنشینان استفاده از ناوگان الکتریکی

گزارش‌های جدید چشم‌انداز ۱۰ساله‌ای را از سهم خودروهای الکتریکی از بازار تجاری‌های سبک در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ نشان می‌دهد. بر اساس این پیش‌بینی‌ها؛ چین، اروپا و آمریکای شمالی صدرنشین استفاده از این خودروها خواهند بود و سایر کشورها نیز به این سمت گرایش پیدا خواهند کرد.

همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که طی این مدت کشورهای اروپایی مانند اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، هلند، لهستان، پرتغال، اسپانیا، سوئد، انگلیس، نروژ و سوئیس سالانه ۲۵هزار دستگاه از خودروهای تجاری الکتریکی سبک را به فروش برسانند.

پژو-سیتروئن؛ بزرگ‌ترین سهامدار بازار تجاری‌ ها

براساس تحقیقات انجام‌شده بیشترین فروش خودروهای سبک در سال ۲۰۱۸ در دستان سه خودروساز اروپایی پژو، سیتروئن و اوپل بوده است که این سه در مجموع توانسته‌اند ۲۵.۱ درصد از این بازارها را در اختیار بگیرند. این سه خودروساز به ترتیب معادل ۲۲۲هزار و ۷۶۶ دستگاه (پژو)، ۱۹۷هزار و ۷۲۲ دستگاه (سیتروئن) و ۹۶هزار و ۲۶۵ دستگاه از تجاری‌های سبک را به فروش رسانده‌اند.

بعد از این سه خودروساز، رنو توانست ۱۶.۳ درصد از سهم این بازار را در اختیار بگیرد. در این گروه خودروسازی رنو ۳۰۱هزار و ۶۹۴ دستگاه و داچیا ۳۴هزار و ۸۴۰ دستگاه خودروهای تجاری سبک به فروش رسانده است. فورد نیز با فروش ۳۲۷هزار و ۲۱۲ دستگاه از تجاری‌های سبک، سهم ۱۵.۹ درصدی این بازار را در اختیار گرفته است.

در ادامه فولکس‌واگن، فیات و دایملر سهم ۱۲، ۹.۶ و ۹ درصدی را به دست آورده‌اند و به ترتیب فروش ۲۴۳هزار و ۳۲ دستگاه، ۱۹۳هزار و ۳۷۷ دستگاه و ۱۸۵هزار و ۶۸۱ دستگاهی را به ثبت رساندند. در سال ۲۰۱۸ تولیدکنندگان ژاپنی شامل نیسان و میتسوبیشی نیز درمجموع سهم ۵.۳ درصدی را به دست آوردند و ۶۷هزار و ۷۲۴ دستگاه و ۲۵هزار و ۶۸۹ دستگاه را به فروش رساندند. ایویکو و تویوتا نیز به ترتیب ۲.۹ و ۲.۵ درصد از این بازار سهم داشته‌اند.

سهم‌ خواهی مدل‌های الکتریکی از بازار در دهه جاری

بر این اساس پیش‌بینی شده است که مدل‌های الکتریکی در ده سال جاری و تا سال ۲۰۳۰ سهم مشخصی از بازار تجاری‌های سبک را در اختیار بگیرند.

تحقیقات حاکی از آن است که در سال جاری و در آغاز ورود رسمی این خودروها به بازار، سهم محصولات الکتریکی به ۲.۶ درصد برسد. همچنین پیش‌بینی شده است سهم تجاری‌های سبک الکتریکی تا سال ۲۰۲۵ یعنی نیمه این بـــــــازه زمانی به ۱۰.۱ درصد برسد. از سوی دیگر، در پایان این دوره انتظار می‌رود محصولات الکتریکی بتوانند سهمی معادل ۲۲.۸ درصد را در اختیار بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص