چله بهار، روزی به نام روانشناس


چله بهار، روزی به نام روانشناس

توسعه جوامع، دگرگونی زندگی و بروز مشکلات نوین اعم از فردی، اجتماعی و گروهی این نیاز را برای هر فرد بوجود می آورد که برای روبه رو شدن با مشکلات در موقعیت های مختلف چه تدبیری باید بیاندیشد.

چله بهار، روزی به نام روانشناس
اگرچه افراد در زندگی پیرامون خود با دیگران در ارتباط بوده و بحث و تبادل نظر دارند ولی مواجه شدن با مشکلات گوناگون و تصمیم درست نیازمند بهره گیری از مشورت اصولی است که این امر ضرورت مراجعه به روانشناسان را در مسیر زندگی برجسته می کند.

روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان هاست چنانکه در صورت برخورد با مشکل و نداشتن قدرت تصمیم گیری، مشاوران بعنوان افرادی امین می توانند در زمینه های مختلف فرزندپروری، انتخاب همسر، مشاوره تحصیلی، شغلی، اختلالات روانشناختی و اعتیاد افراد را راهنمایی و در مسیر درست قرار دهند.

مصداق بارز این مساله مراجعه بسیاری افراد و زوج ها برای حل مشکلاتی نظیر طلاق، حل تعارضات زندگی مشترک، شیوه تعامل با فرزندان، افسردگی، اقدام به خودکشی و یا اعتیاد بوده که منجر شده است بسیاری از آنها با بهره گیری از خدمات روانشناسی و مشاوره بتوانند این چالش ها را با آسیب کمتر پشت سر بگذارند.

اهمیت مشاوره روانشناسی تا حدی است که نهمین روز اردیبهشت ماه و چله بهار در سالنامه رسمی کشور به عنوان روز روانشناس و مشاور نام گرفته است که بدون شک اهمیت مشاوره دادن را نشان می دهد.

اما با این وجود فرهنگ مشاوره و دریافت خدمات روانشناسی هنوز جایگاه خود را بین خانواده ها نیافته است که عمده ترین علت آن از نظر مدیرکل بهزیستی ایلام، عدم توجه به سلامت روان از سوی آحاد جامعه، ترس و نگرانی مراجعه به روانشناس، عدم احساس نیاز افراد برای دریافت مشاوره در زندگی، بالا بودن هزینه های مشاوره روانشناسی و هراس از برچسب خوردن توسط اقوام وخویشان بعنوان بیمار روانی ومحروم شدن از پاره ای موقعیت های شغلی و اجتماعی است.


مشاوره هنوز جایگاه واقعی خودرا نیافته است
مدیرکل بهزیستی ایلام گفت: انجام مشاوره روانشناسی هنوز بخوبی جایگاه خود را بین خانواده ها نیافته است.
زهرا همتی به مناسبت روز روانشناس افزود: به دلیل اینکه هیچ انسانی بدون نقص نیست بنابراین افراد برای تصمیم گیری و برخورد با موقعیت های مختلف نیاز به راهنمایی و دریافت مشاوره دارد.

وی ادامه داد: از طرفی امروزه دنیا به سمت تخصص پیش رفته و افراد از طرق مختلف دانش و اطلاعات زیادی را در حوزه های گوناگون دریافت می کنند که بدون شک در این زمینه تشخیص درست یا غلط بودن مسیر از توان عمده افراد خارج و وجود یک فرد راهنما بسیار ضروری است.

وی اظهار داشت: دنیای امروز به سوی فردی شدن و کوچک شدن خانواده ها رفته و یا بسیاری از افراد به تنهایی زندگی می کنند و از طرفی انسان موجود اجتماعی است که برای تصمیم گیری در بسیاری از عرصه های زندگی نیاز به مشورت با فردی مطمئن و قابل اعتماد دارد.


ضرورت عدم توجه مردم به روانشناسی زرد
مدیرکل بهزیستی ایلام به مساله روانشناسی زرد اشاره کرد و گفت: برخی مواقع افراد بنا به تجربه های شخصی، تحلیلی از روانشناسی داشته و تصور می کنند روان شناسی یعنی بیان تجربه های فردی خود یا عده ای بدون دانش کافی راه حل های غیرعلمی و غیر کاربردی به دیگران ارائه می دهند که در واقع همان روانشاسی زرد یا غیرعلمی خواهد بود.

همتی اظهار داشت: این در حالی است که روانشناسی به عنوان حرفه ای مبتنی بر شواهد و پژوهش های علمی تلاش دارد با بهره گیری از شیوه های مختلف علمی راهکارهایی جهت رفع مشکل و تلاش برای بهبود روند زندگی و رشد افراد را به فرد متقاضی ارایه دهند.


مشاوره باید به نیاز اساسی خانواده ها تبدیل شود
وی به استقبال مردم از خدمات مشاوره روانشناسی اشاره کرد و گفت: اگرچه در سال های اخیر مردم رغبت بیشتری برای دریافت خدمات مشاوره دارند ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب همچنان فاصله وجود دارد.

به گفته وی، طی سال های گذشته ماهیانه تعداد درخواست مشاوره در مراکز مشاوره بهزیستی ایلام رقمی پایین بود که خوشبختانه در دهه ۹۰ این عدد به تعداد بسیار بیشتری رسیده است.

وی اضافه کرد: مشاوره باید به نیاز اساسی خانواده ها تبدیل شود ولی هنوز این احساس نیاز در عمده خانواده ها وجود ندارد.


ضرورت بروزرسانی دانش روانشناسان
مدیر کل بهزیستی ایلام همچنین با ذکر اینکه با توجه به تغییر و تحولات اجتماعی روانشناسان باید علم و دانش خود را متناسب با وضع جامعه بروز کنند گفت: روانشناسی مانند سایر علوم با توجه به مستندات علمی قابل ارتقاء،تحول وتوسعه است چراکه در مسیر علم و دانش ممکن است برنامه ها و شیوه های نوین موثر تر باشند.

وی اظهار کرد: روانشناسی علمی است که نیازمند دانش و ممارست است و یکی از اقدام های این اداره کل در این زمینه برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای روانشناسان در طول سال است تا منجر به ارایه خدمات مطلوب تر به مخاطبان شود.


چرا مردم هنوز با روانشناسی بیگانه اند
وی ترس های روانی به دلیل مواجه شدن با فردی غریبه و بازگو کردن رازهای خویش را درکنار هراس ازقضاوت شدن توسط سایرین وبرچسب بیمار روانی خوردن توسط دیگران را ازجمله موانع مراجعه به روانشناسان عنوان کرد و گفت: این در حالی است که مردم همانگونه که برای درمان جسم به پزشک مراجعه می کنند برای درمان روان خود نیز بایددرکمال احساس امنیت اقدام کنند .

همتی یادآور شد: بر اساس تحقیقات بسیاری از بیماری های جسمی منشا روانی داشته و به علت درمان نشدن مشکلات روانی نظیر استرس، اضطراب و افسردگی افراد دچار مشکلات جسمی می شوند.

وی گرانی دریافت خدمات روانشناسی را یکی از مشکلات موجود در ضعیف بودن استقبال مردم برای مراجعه به مشاور و درمانگر عنوان کرد و گفت: اگرچه این اداره کل برای حمایت از مردم برای تامین هزینه های مشاوره از طریق پرداخت یاری برگ مشاوره حمایت می کند ولی به دلیل اینکه این خدمت تحت پوشش بیمه نیست عمده مردم قادر به پرداخت هزینه آن نیستند.

وی بیان کرد: در کنار فرهنگ سازی برای روی آوردن مردم به دریافت خدمات روانشناسی باید زمینه پوشش بیمه ای خدمات مشاوره فراهم تا مردم استقبال بیشتری از آن داشته باشند.


آسیب پذیر بودن حرفه روانشناسی
مدیر کل بهزیستی ایلام گفت: روانشناسان به دلیل ماهیت شغلی که دارند و اینکه آلام و دردهای مردم را می شوند خودشان درمعرض فرسودگی شغلی می باشند لذا ضمن توجه روان شناسان به مسایل روانی خود باید روانشناسی جز مشاغل سخت وفرساینده قرار گرفته و حمایت های ویژه از فعالان این عرصه صورت گیرد.البته زیباییها وانسانی بودن همدلی وحمایت از انسانهای دردمند روانی وکمک به انسانها درمسیر خودشکوفائیشان یکی ازجلوه های بی نظیر این خدمات تخصصی است.


هفت هزار ایلامی بهزیستی را برای مشاوره انتخاب کردند
مدیرکل بهزیستی ایلام به مراجعان به مراکز مشاوره این استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: شمار تماس گیرندگان با مرکز صدای مشاور ۱۴۸۰ این استان در طول سال گذشته بیش از هفت هزار و ۲۵۰ نفر بوده است.

وی با ذکر اینکه شمار تماس گیرندگان با مرکز صدای مشاور ۱۴۸۰ این اداره کل در سال ۹۸ بیش از ۶ هزار نفر بود، افزود: تعداد تماس گیرندگان مرد با این مرکز سال گذشته نیز افزایش یافته بطوریکه در سال ۹۸ تعداد این افراد ۴۷۴ نفر بوده که در سال ۹۹ به یک هزار و ۶۳ نفر افزایش یافته است.

وی عمده ترین و بیشترین علت تماس با خط ۱۴۸۰ در این استان را به ترتیب اختلالات روانی، خلقی و افسردگی، اضطرابی، وسواس فکری، مشکلات بین فردی با همسر، تظاهرات بدرفتاری عاطفی و مشکلات تربیتی کودک عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام همچنین به خدمات مشاوره حضوری در این مرکز اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۸۰۴ نفر از خدمات مشاوره حضوری این مرکز با رعایت پروتکل های بهداشتی برخوردار شده که بیشتر مشاوره ها در زمینه های اختلالات روانی، خلقی، اضطراب، وسواس فکری و ... بوده است.


مردم مشاوره تلفنی را به حضوری ترجیح می دهند
همتی با اشاره به اینکه مشاوره تلفنی نسبت به مشاوره حضوری از استقبال بیشتری بین مردم برخوردار است، علت این موضوع را سهولت دسترسی، گمنامی مراجع و تماس گیرنده، گمنامی مشاور، کم هزینه بودن، فوریت دسترسی و ارایه خدمات به افراد و نواحی خارج از دسترسی جغرافیایی اعلام کرد.

به گفته وی، مجتمع خدمات مشاوره این اداره کل در راستای کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش سطح رضایتمندی از زندگی و گسترش فرهنگ مشاوره در زمینه های مختلف مشاوره خانواده، کودک، پیش از ازدواج، زوج درمانی، فردی و روان درمانی، شغلی و تحصیلی به عموم مردم ارایه خدمت می کند.

مردم اضطراب ناشی از کرونا را با ۱۴۸۰درمان بگذارند
وی همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا و اضطراب و استرس ناشی از این بیماری بین مردم از عوم مردم خواست برای کنترل استرس و اضطراب خود در شرایط موجود با شماره گیری خط ۱۴۸۰ مشاوره های لازم را دریافت کنند.
۳۸ هزار نفر در استان ایلام از خدمات بهزیستی برخوردارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید