بررسی انرجایزر Ultimate U710S


بررسی انرجایزر Ultimate U710S

گوشی هوشمند Ultimate U710S با باتری حجیم و ابعاد غول‌پیکر، از تلاش‌های اخیر انرجایزر برای حضور جدی‌تر در بازار موبایل به‌حساب می‌آید.

نامِ انرجایزر بیش‌از هرچیز باتری‌ها و سایر محصولات ذخیره‌ساز انرژی را در ذهنمان تداعی می‌کند؛ اما ظاهرا این شرکت می‌خواهد در دنیای گوشی‌های هوشمند نیز فعال باشد؛ دستگاه میان‌رده‌ی U710S از سری Ultimate، یکی از جدی‌ترین گام‌های انرجایزر برای حضور در بازار رقابتی و پرتلاطم موبایل به‌حساب می‌آید.

بررسی انرجایزر Ultimate U710S

از برندی چون انرجایزر که سابقه‌ی درخشانی در تولید انواع باتری دارد، انتظار می‌رود در گوشی‌های هوشمندش نیز بیشترین تمرکز را به همین بخش معطوف سازد؛ هرچند که از روی جزئیات جعبه‌ی دستگاه یز چنین برمی‌آید که انرجایزر قصد القای همین حس را دارد؛ اما آیا U710S می‌تواند در عمل میان‌رده‌ای لایق باشد؟ با بررسی گوشی هوشمند انرجایزر همراه زومیت باشید.

گوشی هوشمند Ultimate U710S انرجایزر از سوی فروشگاه اینترنتی سازگار آنلاین برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی

به‌محض به‌دست گرفتن U710S، متوجه ابعاد بسیار بزرگش خواهید شد؛ ابعادی که حتی احتمالا برایتان غیرعادی باشد؛ چراکه حتی قرار دادن گوشی انرجایزر در جیب و حمل آن، چالش‌های بسیاری به‌دنبال دارد. از طرفی عرض حدود ۹ سانتی‌متری U710S (به‌طور دقیق‌تر ۸۶٫۷ میلی‌متر) به‌اندازه‌ای زیاد است که گوشی به‌سختی در کف دست جا می‌گیرد و دسترسی به لبه‌ی کناری نمایشگر، بدون آسیب به انگشت شست، غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

بررسی انرجایزر Ultimate U710S

بدنه‌ی تمام پلاستیک، مشخصه‌ای موردانتظار از میان‌رده‌ای با برچسب قیمتی U710S به‌حساب می‌آید؛ قاب پشتی که پوششی مات دارد به خطوط موربی نیز مزیّن شده است تا علاوه‌بر ایجاد جذابیت ظاهری، از سُر خوردن این گوشی غول‌پیکر نیز جلوگیری کند. U710S در پنل پشتی از دوربین دوگانه و حسگر اثرانگشت میزبانی می‌کند. متأسفانه حسگر اثر انگشت نیز بسیار بالاتر از حدمعمول قرار دارد و برای دسترسی به آن باید دستتان را جابه‌جا کنید.

بررسی انرجایزر Ultimate U710S

در نمای جلویی دستگاه نمایشگر عظیم ۷٫۱ اینچی با گوشه‌ها گرد و بریدگی قطره‌ای دوربین سلفی به‌چشم می‌خورد که لبه‌های بالا و کناری آن با حاشیه‌های نسبتا باریکی احاطه شده است؛ اما ضخامت لبه‌ی پایینش به بیش‌از ۱۰ میلی‌متر می‌رسد؛ نمایشگر گوشی انرجایزر ۸۱ درصد از نمای جلویی را دراختیار دارد.

بررسی انرجایزر Ultimate U710S
بررسی انرجایزر Ultimate U710S
بررسی انرجایزر Ultimate U710S
بررسی انرجایزر Ultimate U710S

کلیه‌ی قطعات U710S روی فریم پلاستیکی براقی سوار شده‌اند؛ در لبه‌‌ی سمت راست، کلیدهای کنترل صدا و پاور، در لبه‌ی سمت چپ، درگاه سیمکارت و کارت حافظه، در لبه‌ی بالایی جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و در لبه‌ی پایینی پورت USB 2.0 Type-C به‌همراه دریچه‌ی اسپیکر قرار گرفته‌اند.

نمایشگر و اسپیکر

گوشی میان‌رده‌ی U710S انرجایزر از پنل رایج IPS LCD با وضوح ۲۲۴۴ × ۱۰۸۰، نسبت تصویر ۱۸٫۷:۹ و تراکم ۳۵۰ پیکسل‌براینچ برای نمایش محتوا بهره می‌گیرد که برای نمایش انواع محتوا کافی به‌نظر می‌رسند؛ البته از نرخ نوسازی بالا خبری نیست و دستگاه مانند نمونه‌های مرسوم از پنل ۶۰ هرتزی استفاده می‌کند.

بررسی انرجایزر Ultimate U710S

‌U710S در آزمایش‌های زومیت به حداکثر روشنایی ۲۴۸٫۵ در حالت دستی و ۳۰۸٫۶ در حالت خودکار رسید که با انتظارات ما فاصله‌ی زیادی دارد؛ بنابراین احتمالا کاربر حین کار کردن با U710S زیر نور شدید خورشید، چالش‌های گوناگونی را تجربه خواهد کرد. حداقل روشنایی ۱۲٫۵ نیتی این نمایشگر، کار کردن با آن را در محیط‌های تاریک به تجربه‌ای ناخوشایند بدل می‌کند و باعث وارد شدن فشاری مضاعف بر چشمان کاربر می‌شود.

عملکرد نمایشگر انرجایزر U710S دربرابر رقبا
محصول ٫ پارامترهاحداقل روشناییحداکثر روشنایی دستیحداکثر روشنایی خودکارنسبت کنتراست Nativeخطای رنگی میانگین
سفیدمشکیسفیدمشکیسفیدحالت پیش‌فرضدقیق‌ترین حالت
انرجایزر U710S۱۲٫۵۰۱٫۰۲۲۴۸٫۵۱٫۱۳۰۸٫۶۲۴۳٫۶۶٫۸۶٫۸
ال جی K41S۱٫۵۵۱٫۲۵۳۷۵۱٫۱۰۳۵۱۲۸۵۴٫۶۴٫۶
گلکسی A12۲٫۶۵۲٫۰۲۶۰۲٫۰۲۹۵۱۴۷٫۵۴٫۲۴٫۲
آنر 9A۰٫۸۵۲٫۷۵۳۱۰۲٫۹۶۳۲۰۱۱۲٫۷۶۴٫۱ (Warm)
ردمی نوت ۹۱۴٫۱۵۳۶۰۴٫۴۲۴۸۲۹۵۶٫۶۴٫۷ (Saturated)
هواوی Y7a۱٫۰۸۱٫۷۸۲۸۷٫۱۱٫۷۱۲۸۶٫۴۱۶۱۲٫۷۲٫۷ (Normal)
ال جی K51s۱٫۵۰٫۸۵۲۵۵۰٫۶۵۲۵۶۳۹۲۳٫۳۳٫۳
پوکو M3۱٫۰۷۱٫۸۲۱۰۱٫۷۵۲۱۱۱۱۶۴٫۲۱٫۶ (Standard)
* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌‌‌دست آورده است.
نمایشگر میان‌رده‌ی انرجایزر پوشش مناسبی از فضای رنگی مرسوم sRGB دارد؛ اما رنگ‌ها را با تمایل شدیدی سردی نمایش می‌دهد؛ متأسفانه به‌دلیل نبود پروفایل‌های رنگی یا قابلیت تغییر دمای رنگ‌ها در منوی تنظیمات نمایشگر، امکان گرم‌کردن رنگ‌ها به‌صورت دستی نیز وجود ندارد. از طرفی خطای میانگین ۶٫۸ در نمایش رنگ‌ها با ایده‌ئال ما فاصله‌ی زیادی دارد.

بلندی اسپیکر تک‌کاناله‌ی U710S انرجایزر، از سطح متوسط فراتر نمی‌رود و کیفیت آن چندان رضایت‌بخش نیست؛ اما برای استفاده‌های رومزره برای کاربر چالشی ایجاد نمی‌کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

‌U710S به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۹ روانه‌ی بازار شده و تا زمان نگارش بررسی پیش‌رو نیز به‌روزرسانی اندروید ۱۰ را دریافت نکرده است؛ اما رابط کاربری گوشی شباهت زیادی به اندروید خالص دارد و بسیاری از اپ‌های پیش‌فرض آن نیز همان نمونه‌های توسعه‌یافته از سوی گوگل هستند.

عملکرد و باتری

‌U710S انرجایزر برای بار پردازشی از تراشه‌ی ۱۶ نانومتری مدیاتک هلیو P23 قدرت می‌گیرد که زمان معرفی آن به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد. تراشه‌ی میان‌رده‌ی P32 از چهار هسته‌ی ۱٫۵ گیگاهرتزی Cortex-A53 و چهار هسته‌ی ۲ گیگاهرتزی Cortex-A53 به‌عنوان CPU استفاده می‌کند؛ درحالی‌که ماژول Mali-G71 وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی را برعهده دارد. هلیو P23 از اتصال LTE Cat.7/13 با سرعت دانلود و آپلود بیشینه‌ی ۳۰۰ و ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند.

بررسی انرجایزر Ultimate U710S

U710S‌ انرجایزر از رم ۳ گیگابایتی LPDDR3 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایتی eMMC 5.1 بهره می‌برد؛ درشرایطی که نرم‌افزارهای پیش‌فرض U710S انگشت‌شمار هستند، کاربر پس از راه‌اندازی اولیه تنها به حدود ۲۰ گیگابایت از حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی دستگاه دسترسی دارد؛ البته امکان ارتقای فضای ذخیره‌سازی تا ۱۲۸ گیگابایت از طریق کارت حافظه‌ی microSD نیز وجود دارد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی انرجایزر U710S دربرابر رقبا
مدل‌ها / عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
انرجایزر U710S۲۷۱٫۹۷۱۰۴٫۸۶۱٫۳۴۱۴٫۲۱
گلکسی A12۲۶۶٫۸۵۲۰۹٫۴۶۶۶٫۱۹۳۹٫۳۶
آنر 9A۲۷۸٫۲۱۱۶۱٫۷۳۵۵٫۶۸۱۹٫۹۵
ردمی نوت ۹۳۰۳٫۹۳۲۴۰٫۸۱۶۳٫۵۹۱۳۴٫۴۱
هواوی Y7a۳۰۶٫۸۶۱۸۵٫۹۱۵۰٫۴۳۶۰٫۶۱
ال جی K51S۲۷۲٫۱۳۱۵۷٫۷۷۵۶٫۶۶۱۹٫۰۶
پوکو M3۴۹۷٫۳۲۱۷۶٫۴۶۱۳۱٫۴۳۸۶٫۳۴
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
U710S در آزمایش‌های زومیت که به ارزیابی عملکرد حافظه مربوط می‌شدند، ناامیدکننده ظاهر شد که از همین حالا انتظار ما را برای اجرای روان اپلیکیشن‌ها پایین می‌آورد؛ از طرفی به‌دلیل بهره‌گیری دستگاه از نسخه‌ی قدیمی اندروید، موفق به اجرای آزمایش 3DMark Wild Life Vulkan نیز نشدیم.
عملکرد انرجایزر U710S دربرابر رقبا
نام و کارایی بنچمارک / محصولAnTutu 8PCMarkSpeedometer 2.03DMarkGeekBench 5GFXBench
عملکرد کلیمرورگرپردازنده‌ی مرکزی و گرافیکیپردازنده‌ی گرافیکیپردازنده‌ی مرکزیشبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)
Sling Shot Extreme
OpenGL/Metal

Wild Life
Vulkan/Metal

Single Core
Multi Core
Aztec Ruins
Onscreen/1440p
Car Chase
Onscreen/1080p
1440p1440pOpenGLVulkanMetalOpenGLMetal
انرجایزر U710S۱۱۲۴۶۶۴۹۵۰۱۲٫۵۵۱۰Failed۱۵۵
۸۳۰
۲٫۳
۱٫۴
۱٫۹
۱٫۲
--۳٫۸
۴٫۰
--
ال جی K41S۸۶۷۲۷۳۸۷۸۱۳٫۱۲۹۳Failed۱۳۹
۴۸۶
۴٫۱
۱٫۴
Failed--۳٫۷
۲٫۸
--
گلکسی A12۱۱۳۹۲۶۵۰۳۰۱۳٫۹۳۳۸
OpenGL
Failed
Vulkan
۱۶۸
۹۷۶
۴٫۷
۱٫۵
۳٫۸
۱٫۲
--۵٫۱
۳٫۳
--
آنر 9A
(Perf. mode)
۹۸۷۵۰۵۲۰۳--۸۱۷--Not Installed--
--
--
--
--۵
۳٫۴
--
آنر 9A۹۱۶۵۱۴۴۵۸--۷۷۵--Not Installed--
--
--
--
--۴٫۲
۳
--
ردمی نوت ۹۱۸۶۶۶۲۸۶۹۳--۱۴۰۳
OpenGL
--۳۴۴
۱۱۶۵
------۸٫۶
۹٫۷
--
هواوی Y7a۱۶۰۹۹۱۶۵۲۰۲۵٫۹۵۱۱۳۶۵۵۹۳۰۰
۱۳۲۹
۴٫۵
۲٫۹
۳٫۹
۲٫۶
--۷٫۱
۸٫۳
--
هواوی Y7a
(Perf. mode)
۱۶۸۱۴۷۶۹۷۴۲۴٫۳۱۳۳۵۵۶۱۳۰۲
۱۳۲۷
۴٫۵
۲٫۹
۴٫۰
۲٫۶
--۷٫۳
۸٫۴
ال جی K51S۱۰۲۷۵۲۳۹۶۱۱۴٫۶۴۸۶
OpenGL
Failed۱۴۹
۵۴۹
۳٫۸
۱٫۲
----۴٫۵
۳٫۱
--
پوکو M3۱۸۰۷۶۰۶۰۲۳۲۸٫۵۱۱۹۶
OpenGL
۳۶۷
Vulkan
۳۱۷
۱۴۰۶
۴٫۵
۲٫۹
۴٫۴
۲٫۸
--۶٫۴
۷٫۲
--
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
از نتایج آزمایش‌های زومیت واضح است که نمی‌توان بیشتر از رفع نیازهای روزمره از U710S انتظار داشت و اگر به‌دنبال گزینه‌ای برای به‌دوش کشیدن بارهای پردازشی سنگین‌تر از وظایف روزمره هستید، میان‌رده‌ی انرجایزر ناامیدتان خواهد کرد.

بررسی انرجایزر Ultimate U710S

در نگاه نخست به مشخصات فنی U710S انرجایزر، ظرفیت حجیم ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی باتری آن بیش از سایر موارد خودنمایی می‌کند؛ هرچند که انرجایزر در کمال تعجب برای شارژ چنین باتری حجیمی، به‌صورت پیش‌فرض شارژر ۵ واتی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. این شارژر برای شارژ کامل باتری به حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

باتری انرجایزر U710S دربرابر رقبا
محصول ٫ آزمایشنمایشگرباتریویدئو PCMark
Work 2.0
ابعاد و رزولوشنمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعت
انرجایزر U710S۷٫۱۲ اینچ
۲۲۴۴ × ۱۰۸۰ پیکسل
۶۰۰۰۱۶:۰۳۱۱:۵۴
ال جی K41S۶٫۵۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۶۰۰۰۱۶:۰۷۱۱:۲۴
گلکسی A12۶٫۵ اینچ
۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل
۵۰۰۰۱۶:۴۸۱۰:۵۹
آنر 9A۶٫۳ اینچ
۱۶۰۰ × ۷۲۰ پیکسل
۵۰۰۰--۱۳:۱۲
ردمی نوت ۹۶٫۵۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۲۰۱۶:۳۵۸:۴۱
هواوی Y7a۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۱۲:۲۸۱۰:۳۳
ال جی K51S۶٫۵۵ اینچ
۱۶۰۰ × ۷۲۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۱:۳۷۹:۲۶
پوکو M3۶٫۵۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۶۰۰۰۱۶:۰۷۱۱:۲۴
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
U710S در آزمایش‌های ما که با روشنایی ۲۰۰ نیتی نمایشگر و قطع کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم و خروجی اسپیکر انجام می‌شود، موفق به پخش ۱۶ ساعت و ۳ دقیقه ویدیوی معیار زومیت شد که در کنار شارژدهی ۱۱ ساعت ۵۹ دقیقه‌ای در آزمایش PCMark، نتیجه‌ی کاملا رضایت‌بخشی به‌حساب می‌آید؛ اما بهترین نتیجه‌ای نیست که تاکنون در آزمایش‌های زومیت تجربه کرده‌ایم.

دوربین

U710S از ترکیب دوگانه‌ای در بخش دوربین میزبانی می‌کند که یکی دوربین اصلی و دیگری حسگر VGA با کاربردی نامعلوم است. با وجود آنکه مدت زیادی از وداع دنیای گوشی با حسگرهای VGA می‌گذرد؛ اما ظاهرا همچنان برندهایی نظیر انرجایزر هستند که به سنت‌ها پایبند باشند؛ کاربرد این حسگر یکی از سؤال‌هایی محسوب می‌شود که در زمان بررسی U710S در زومیت به پاسخی برای آن نرسیدیم.

بررسی انرجایزر Ultimate U710S

محیط کاربری نرم‌افزار دوربین خالی از هرگونه پیچیدگی است؛ اما این موضوع تا جایی ادامه می‌یابد که کاربر را از نیازهای ابتدایی‌اش در اپلیکیشن دوربین محروم می‌کند؛ ضمن اینکه حالت‌های مختلف عکاسی به‌جای نوارهای بالایی و پایینی، در بخش تنظیمات نرم‌افزار دوربین مشاهده می‌شود، ظاهرا در حالت‌های مختلف تغییر محسوسی در تصاویر اعمال نمی‌شود.

U710S از حسگری ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) برای ثبت تصاویر واید بهره می‌گیرد.

بررسی انرجایزر Ultimate U710S

سطح جزئیات در تصاویر ثبت‌شده چندان چنگی به‌دل نمی‌زند و نویز بسیار زیاد و تلاش دستگاه برای بالا بردن Sharpness به‌شکل مصنوعی کاملا واضح است؛ گستره‌ی دینامیکی تصاویر را نیز در بهترین حالت می‌توان متوسط ارزیابی کرد. وضعیت عکس‌ها در نور کم نیز بیش‌از پیش با افزایش نویز و افت روشنایی رو به وخامت می‌گذارد.

گالری عکس نمونه دوربین اصلی انرجایزر Ultimate U710S در نور مناسب و کم

عملکرد دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی U710S را نمی‌توان فراتر از انتظار دانست؛ جزئیات در سطح قابل قبولی ثبت می‌شوند و گستره‌ی دینامیکی تصاویر چندان رضایت‌بخش نیست؛ از طرفی نویز فراوان در تصاویر دوربین سلفی نیز دیده می‌شود.

گالری نمونه عکس‌های دوربین سلفی انرجایزر Ultimate U710S

در منوی تنظیمات نرم‌افزار دوربین U710S حالت‌های تصویربرداری مختلفی وجود دارد، اما ظاهرا تأثیر چندانی روی تصاویر ندارند. به‌عنوان مثال با انتخاب حالت پرتره، اتفاقی فراتر از عکاسی عادی رخ نمی‌دهد و خبری از جداسازی سوژه از پس‌زمینه و اعمال افکت بوکه نیست.

جمع‌بندی

واضح است که انرجایزر بیش‌از آنکه بر بازار رقابتی و بی‌رحم گوشی‌های هوشمند متمرکز باشد، در زمینه‌ی تولید باتری فعالیت دارد؛ اما می‌توان گوشی هوشمند U710S از سری دستگاه‌های میان‌رده‌ی Ultimate را نخستین تلاش اصلی این برند آمریکایی برای حضور پررنگ‌تر در بازار پرپتانسیل گوشی‌های هوشمند دانست.

بررسی انرجایزر Ultimate U710S

U710S در بیشتر بخش‌ها نظیر طراحی، دوربین، نمایشگر و نرم‌افزار و رابط کاربری در بهترین حالت، محصولی متوسط ارزیابی می‌کنیم؛ اما میان‌رده‌ی اقتصادی انرجایزر با باتری حجیم ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتش می‌تواند تا ۱۲ ساعت استفاده‌ی روزمره یا ۱۶ ساعت پخش مداوم ویدئو، کاربر را همراهی کند که شارژدهی مطلوبی به‌حساب می‌آید.

اگر قصد خرید گوشی هوشمند میان‌رده‌ای در بازه قیمتی ۳ تا ۴ میلیون تومان را دارید، خالی از لطف نیست نگاهی هم به گلکسی A12 سامسونگ، ردمی نوت ۹ شیائومی و پوکو M3 شیائومی بیاندازید که پیش‌تر به بررسی تمام آن‌ها پرداخته‌ایم.

گوشی هوشمند انرجایزر U710s از سوی فروشگاه اینترنتی سازگار آنلاین برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

نکات مثبت

برچسب قیمتی معقولشارژدهی رضایت‌بخش

نکات منفی

ابعاد بسیار بزرگ و ارگونومی نامناسب دستگاهنامناسب برای استفاده در تاریکیاستفاده از نسخه‌ی قدیمی سیستم‌عامل اندروید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول