بررسی کمبود و گرانی شکر در بازار / شکر چند نرخ دارد؟


بررسی کمبود و گرانی شکر در بازار / شکر چند نرخ دارد؟

اقتصادی رکنا: دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به وجود 5 نرخ شکر در بازار گفت: 6 هزار و 650، 8 هزار و 700، 11 هزار و 500، 13 هزار و 500 و 15 هزار تومان نرخ های موجود امروز بازار است، 6650 تومان نرخ واحدهای تولیدی است، نرخ 8700 تومان به صورت محدود در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود.

به گزارش رکنا، محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی و قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی شب گذشته ۱۱ اردیبهشت ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی بازار شکر در کشور پرداختند.

قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه تا زمانی که دولت دست از دخالت برندارد و قیمت های دستوری وجود داشته باشد شاهد مشکلات عدیده خواهیم بود افزود: متاسفانه برخورد‌های پلیسی دیده می‌شود، تا زمانی که توقف ارز دولتی اتفاق نیفتد هر روز شاهد وجود یک مشکل در کالا‌ها خواهیم بود.

بزرگترین پلیس در بازار رقابت است

وی اظهار کرد: تاجر می‌تواند شکر وارد کند، اما دولت در این راستا باید اقدام به نظارت کند، بزرگترین پلیس، رقابت است و وقتی رقابت باشد قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. در ۶۰ کشور دنیا دفاتر تجاری داریم، ارز دولتی ما را بدبخت کرده است و اجازه نمی‌دهند افراد بزرگ وارد بازار شوند.

حسنی افزود: تا زمانی که محدودیت وجود دارد مشکلات پا برجاست. در سه سال گذشته ۷ بار قیمت‌ها تغییر پیدا کرده است لذا از دولت خواهش می‌کنیم نظارت داشته باشد، اما دخالت نکند.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه من بنکدار حق انتخاب قیمت ندارم اظهار کرد: در ۴۲ سال گذشته همه قیمت‌گذاری‌ها محکوم به شکست بوده است.

وی با اشاره به وجود ۵ نرخ شکر در بازار گفت: ۶ هزار و ۶۵۰، ۸ هزار و ۷۰۰، ۱۱ هزار و ۵۰۰، ۱۳ هزار و ۵۰۰ و ۱۵ هزار تومان نرخ های موجود امروز بازار است، ۶۶۵۰ تومان نرخ واحدهای تولیدی است، نرخ ۸۷۰۰ تومان به صورت محدود در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود.

حسنی ادامه داد: سیاست های جاری دولت این است که از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکر را تامین کند اما ۲۵ درصد جمعیت ما به فروشگاه‌های زنجیره‌ای دسترسی دارد.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه ساختارهای نظام توزیع اشتباه است که باید اصلاح شوند افزود: تا ۱۵ آبان پیک مصرف شکر را داریم به طوری که تقاضای آب میوه ، نوشیدنی ها و نوشابه های دیگر در این پیک وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه وقتی قیمت ها دستوری می‌شود بازار به هم می ریزد گفت: تمام قیمت گذاری ها محکوم به شکست است و هیچ وقت این قیمت گذاری ها رعایت نمی شود و جواب نمی دهد، همیشه مردم کالایی را که با دلار نیمایی وارد می شود با قیمت آزاد خریداری می کنند.

حسنی با اشاره به اینکه در ۱۱۰۰ شهر، زیر ۱۵ هزار تومان در بخش آزاد شکر نصیب کسی نمی شود افزود: مصرف‌کننده شکر را با دلار ۴۵ هزار تومانی مصرف می‌کند.

توزیع شکر به صورت گسترده ادامه پیدا خواهد کرد

محمدصادق مفتح قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در واکنش به چند نرخی بودن قیمت شکر در بازار افزود: همکاران شما چند واحد صنفی را رصد کردند و این مقدمه بر هم زدن بازار است.

وی با اشاره به اینکه واردات شکر وجود دارد و با ارز نیمایی واردکنندگان می‌توانند شکر را وارد کنند ادامه داد: در ابتدای فصل برداشت نیشکر هستیم ، لذا الان موجودی خوبی داریم و خریدهای خوبی انجام شده است.

مفتح با اشاره به اینکه افقی که از بازار می‌بینیم افقی روشنی است یعنی برای بازار شکر مشکلی نخواهیم داشت خاطرنشان کرد: توزیع به صورت گسترده ادامه پیدا خواهد کرد.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه برای شکر ۵ نرخ وجود ندارد گفت: در بازار برای شرکت دو نرخ وجود دارد،با توجه به نیازی که در کشور برای شکر داریم به همان میزان نیز باید شکر وارد کشور شود.

کمبود شکر در بازار نداریم

وی بیان کرد: بدون هیچ گونه محدودیتی شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می شود ، در این رابطه شبکه توزیع مناسبی وجود دارد، کمبودی در این زمینه نداریم. منسجم ترین شبکه توزیع فروشگاه‌های زنجیره ای هستند که بدون هیچ محدودیتی در آنها شکر عرضه می شود.

پیمان حصادی مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در سال ۹۹ در کشور از چغندر قند و نیشکر مجموعا یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن شکر تولید کردیم ، در سال ۹۸ مقدار کمتر بود اظهار کرد: در سال ۹۸ ، ۹۸۷ هزار تن شکر تولید شد، با توجه به نیاز کشور ، اقدام به واردات شکر کردیم، در سال ۹۹ یک میلیون و ۱۱۷ هزار تن شکر وارد کشور شد.

وی افزود: مصرف سرانه ما بر مبنای ۲۷ کیلو گرم است، مصرف سالانه شکر دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن است و ماهانه ۱۸۵ هزار تن به شکر نیاز داریم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد