رفع موانع با تکیه بر توان داخلی بمنظور افزایش راندمان و کاهش وابستگی


رفع موانع با تکیه بر توان داخلی بمنظور افزایش راندمان و کاهش وابستگی

مرکز انتقال نفت و تاسیسات سبزوار روزانه حدود 20میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی را از شاهرود تحویل و پس از تامین سوخت مورد نیاز سبزوار بخش عمده‌ای از آن را بوسیله توربوپمپ‌ها به سمت مشهد مقدس ارسال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان این مهم بهترین گواه برای اهمیت و ضرورت عملکرد دقیق مرکز انتقال نفت سبزوار است چراکه افزایش راندمان در کنار بهینه سازی مصرف انرژی این مرکز، به عنوان برگ زرین دیگری در دفتر افتخارات منطقه شمال‌شرق خواهد درخشید و سند دیگر بر حفظ و رعایت الزامات زیست محیطی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است.
با توجه به آنچه گفته شد شاید بتوان ادعا کرد که یکی از مهمترین گام‌ها در مسیر تحقق این مهم، پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار باشد، اجرای این پروژه به زیرساخت‌هایی نیاز داشت که برای بررسی فنی آن از محمدعلی دهقان معاون فنی منطقه شمال‌شرق درخواست نمودیم در جهت تنویر افکار عمومی توضیحات کاملتری از مراحل اجرای آن را اعلام نمایند.

افزایش برق مرکز انتقال نفت سبزوار به ۴مگاوات

دهقان: برای اجرای این پروژه در گام نخست می‌بایستی برق مرکز را به ۴مگاوات افزایش می‌دادیم لذا در بهار ۹۳ کار را آغاز و در پاییز ۹۵ این پروژه به بهره برداری رسید که برای اجرای آن ۵/۱۱میلیارد ریال اعتبار صرف گردید. بعد از تامین برق مورد نیاز پروژه، استارت ساخت ساختمان پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار زده شد و برای کاهش مراحل ساخت مقرر گردید پیمانکار، ساخت ساختمان‌های پمپ پوس، MCCROM و آتش نشانی را به ترتیب اولویت تحویل دهد تا امکان انجام موازی سایر قسمت‌های پروژه برقی کردن میسر گردد.

پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار و تاسیسات

ساخت ساختمان این پروژه با قرارداد ۳۷میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در بهمن ۹۸ به پیمانکار واگذار شد، شیوع ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال ۹۸ و الزامات رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، اتمام کار پیمانکار را با تاخیر مواجه کرد. در ادامه با تدابیر اتخاذ شده در منطقه شمال‌شرق، برخی اصلاحات مانند ۲۵درصد پیش‌بینی شده در متن قرارداد محقق گردید و اعتبار این پروژه به ۴۷میلیارد ریال رسید که در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیارد ریال از تعهداتمان را طبق صورت وضعیت پیمانکار پرداخت کرده‌ایم.

ساختمان پمپ پوس(محل استقرار الکتروپمپ‌ها و تجهیزات آن)

این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ساخت سوله، اجرای فنداسیون محل اسقرار الکتروپمپ‌ها و سایر قسمت‌های آن تقریبا به پایان رسیده است. البته برای کاهش هزینه‌ها، اتاق کنترل و عمده سیستم کنترل PLC الکتروپمپ‌ها و تجهیزات جانبی آن بصورت مشترک با توربوپمپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساختمان MCCROM (محل نصب بریکرها و شارژرایمورترها)

این بخش از پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار با حدود ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی به مرحله‌ای رسیده که ان‌شاالله در بهار ۱۴۰۰ شاهد تکمیل آن خواهیم بود.

ساختمان آتش نشانی

بدلیل تداخل موقعیت مکانی ساختمان آتش نشانی مرکز، با ساختمان پمپ‌پوس مجبور به تخریب ساختمان آتش نشانی سابق و ساخت ساختمان جدید شدیم که در حال حاضر بیش از ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

آخرین مرحله

برای عملیاتی کردن و بهره‌برداری از پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار، در حال خرید و تهیه تجهیزات آن هستیم و به امید خدا در سه ماهه اول آخرین سال قرن حاضر، این پروژه نیز به بهره‌برداری می‌رسد. البته توربوپمپ‌های فعلی را حفظ خواهیم کرد تا در شرایط اضطراری و پیش بینی نشده، خللی در امر انتقال فرآورده‌های نفتی رخ ندهد.

چرایی انجام این پروژه در شرایط سخت اقتصادی کشور

انجام این پروژه مهم اهداف بزرگی را دنبال می‌کند که مهمترین آنها را در ۴بخش تقسیم بندی می‌کنیم.

۱-مصرف بالای سوخت و پایین بودن راندمان انرژی توربوپمپ‌ها

برای پمپاژ فرآوردهای نفتی به سمت مشهد مقدس تا بحال از توربوپمپ استفاده می‌شد که راندمان آن در شرایط طراحی ۲۴درصد پیش‌بینی شده است ولی در شرایط فعلی بدلیل فرسودگی قطعات، افزایش لقی‌ها و تلفات ناشی از آن، این راندمان در سال ۹۸ به ۲/۱۱درصد کاهش یافته است و قطعا ادامه روند فعلی به صلاح و صرفه اقتصادی نیست.

۲-جالوگیری از افزایش گازهای گلخانه ای و آلایندهای زیست محیطی

گازهای خروجی توربین‌ها دارای ترکیبات گوگرد و نیتروژن بوده و به نظر کارشناسان HSEترکیبات این گازها بیش از حد مجاز است و قطعا با ادامه این روند شاهد افزایش گازهای گلخانه‌ای نیز خواهیم بود.

۳-هزینه بالای تعمیر و نگهداری توربوپمپ‌ها

شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی بصورت مستقیم بر تعمیر و نگهداری این توربین‌ها اثر گذاشته تا جایکه تعمیر اساسی هر یک از این توربوپمپ‌ها بالغ بر یک میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت. ضمنا طولانی بودن زمان تامین قطعه و عدم امکان تامین قطعات از سازنده اصلی، خود مزید بر علت شده و باعث افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری توربوپمپ‌ها می‌شود.

۴-مشکل تامین قطعات برای تعمیر اساسی توربوپمپ‌ها

شاید یکی از مهمترین چالش‌های همکاران ما برای تعمیر اساسی توربوپمپ‌ها، تامین قطعات مستهلک است و مشکلات بازرگانی حاکم بر تجارت بین المللی کشورمان، امکان مراورده مستقیم و تامین قطعات یدکی از سازنده اصلی توربین‌ها را تقریبا غیر ممکن کرده است . از سوی دیگر در حال حاضر امکان تامین این قطعات با تکنولوژی روز از تولیدکنندگان داخلی نیز مقدور نیست.

همه این موارد در کنار هم باعث شده تا استفاده از توربوپمپ‌ها در شرایط فعلی مقرون به صرفه نباشد لذا ما را برآن داشت تا بدنبال راه جایگزین مطمئنی باشیم که استفاده از الکتروموتورها با تکنولوژی داخلی بهترین راه حل ممکن بود پس با رفع موانع پیش‌روی این طرح بزرگ، به این سمت حرکت نموده و در ادامه راه سعی داریم مرکز انتقال نفت سمنان را نیز برقی کنیم.

تقدیر و تشکرها

اجرای موفق پروژه‌های بزرگی مثل پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار نیازمند یک کار گروهی و تیمی هماهنگ و همدل است که خوشبختانه این مهم در منطقه شمال‌شرق به منصه ظهور رسیده و امروز ثمره این هماهنگی و همدلی را در اجرای موفق این پروژه شاهد هستیم. جادارد در همینجا از زحمات خالصانه و راهنمائی‌های مشوقانه مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران جناب آقای مهندس یارمحمدی، مدیر خطوط لوله و معاون فنی وی، مدیر مهندسی و طرح‌ها و سایر همکاران فنی، ستادی و عملیاتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و جناب آقایان جعفری نسب، گودرزی، معماریان و موسوی که از بدو پبشنهاد این پروژه ما را همراهی نموده و از هیچ کمک و راهنمائی مضایقه نکردند، تشکر نماییمو سالی پر از خیر و برکت برایشان آرزو کنیم.

حرف آخر

اجرای این پروژه به همین سادگی که در این چند سطر مطالعه نمودید نبوده و همکاران ما چالش‌های متعددی که مهمترین آن نوسانات قیمت ارز می‌باشد، را پشت سر گذاشته و همزمان با کرونا و محدودیت‌های آن مثل کاهش ساعت کار و اعمال محدودیت‌های تردد و اشتغال کارکنان مطابق دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا را نیز پشت سر گذاشتند و نهایتا مطابق شعار امسال با رفع موانع توانستند بر توان نیروهای متخصص داخلی تکیه زده و علیرغم همه مشکلات، این پروژه را به سرانجام برسانند.الحق که این عزیزان شایسته تقدیرند که بی‌منت پای کار ایستادند تا چرخ صنعت انتقال نفت ایست نکند.

48

کد خبر 1510808

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی ال جی از اولین پنل‌های OLED گیمینگ جهان با نرخ تازه سازی و وضوح متغییر