استاندار: جلسات شوراهای فرهنگی در خراسان جنوبی فعال‌تر شود


استاندار: جلسات شوراهای فرهنگی در خراسان جنوبی فعال‌تر شود

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی بر استفاده از ظرفیت‌های جلساتی مانند شورای فرهنگ عمومی، شورای آموزش و پرورش و انجمن کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و گفت: این جلسات که از ساز و کار قانونی برخوردارند، باید فعال‌تر باشند.

حمید ملانوری روز یکشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی افزود: شورای فرهنگ عمومی در مباحث فرهنگی بسیار تاثیرگذار است و قانونگذار مصوبات آن را لازم‌الاجرا و در حکم قانون می‌داند لذا لازم است از این جایگاه قانونی به خوبی بهره‌برداری شود.

وی بر لزوم فعال‌تر شدن انجمن کتابخانه‌های عمومی استان نیز تاکید کرد و گفت: انجمن باید فعال شود، به لحاظ محتوایی کتابخانه‌های استان را فعال‌تر کند و در فکر و اندیشه مردم تاثیرگذار باشد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی باید به سمت تقویت نیازهای استان نظیر فرهنگ کار و تلاش، سرمایه‌گذاری و نه گفتن در برابر آسیب‌های اجتماعی پیش برود.

وی تنها راه مبارزه با تهاجم فرهنگی را ترویج مطالعه و فهم و ارتقای آن دانست و افزود: کتابخوانی و مطالعه، موضوع بسیار مهمی است که باید به معنای واقعی خودش به آن پرداخته شود.

ملانوری گفت: در عصر حاضر استفاده از کتاب‌های الکترونیک، فضای مجازی و سیستم‌هایی که می‌توان به واسطه آنها کتاب خواند، زیاد شده اما کتاب به معنای واقعی خود از ارزش و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است.

وی اظهار داشت: اگرچه استفاده از فناوری‌ها نظیر کتب الکترونیکی در جای خود از اهمیت بسزایی برخوردار است اما فضای کتابخانه و مطالعه، تاثیر شگرف خود را دارد.

استاندار خراسان جنوبی حل چالش‌های مختلف جامعه را در گرو رشد آگاهی و بینش دانست و افزود: ما در جامعه دچار آسیب و چالش‌های زیادی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و مسائل معیشتی هستیم که اگر این چالش‌ها را مورد آسیب شناسی دقیق قرار دهیم، متوجه می‌شویم اصل و اساس همه آنها به خاطر درک ناصحیح مسائل جامعه است.

وی گفت: اگر درک، بینش و آگاهی براساس نیاز واقعی ایجاد شود، همه مسائل حل می‌شود.

ملانوری به تغییر سبک زندگی انسان‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا اشاره کرد و افزود: سبک زندگی ما به خاطر کرونا تغییر کرده و در این شرایط متوجه شدیم حدود ۲۳ هزار دانش‌آموز استان برای پیگیری مسائل آموزشی خود دسترسی به گوشی ندارند لذا ۵ هزار گوشی و تبلت سال گذشته تهیه و تحویل دانش‌آموزان شد.

وی گفت: قرار است ۱۸ هزار گوشی و تبلت براساس امضای تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش در اختیار سایر دانش‌آموزان استان قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی افزایش سواد رسانه‌ای و استفاده از فضای مجازی را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: بسیاری از دانش‌آموزان یا خانواده‌های آنها که تاکنون از گوشی استفاده نکرده‌اند، از سواد رسانه‌ای کمی برخوردارند و در بسیاری از مواقع درک مواجه شدن با این شبکه‌ها و دنیای اینترنت را ندارد.

وی افزود: در دوران پسا کرونا که مدارس به روال سابق بر می‌گردد، گوشی و محتویاتش از دست دانش‌آموزان خارج نمی‌شود لذا باید قبل از آن در این خصوص فرهنگ‌سازی شود تا آسیب‌های اجتملاعی به حداقل برسد.

ملانوری گفت: بذر فرهنگی امروز پاشیده می‌شود اما نتیجه آن سال‌ها حضور دارد و بسیاری از مسائل ضد فرهنگی با عنوان تهاجم و شبیخون فرهنگی آرام و نرم صورت می‌گیرد، یعنی زمانی شما آن را حس می‌کنید که کار تمام شده است.

وی مردم خراسان جنوبی را مردمی با فرهنگ، باشعور، مستعد، متدین و نجیب دانست و تصریح کرد: با وجود سطح بالای فرهنگ عمومی، استان در حوزه توسعه منابع و ثروت‌های زیادی دارد ولی اینکه چرا عنوان محروم را یدک می‌کشد، به این دلیل است که هنوز تفکر توسعه‌ای در مردم شکل نگرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر