جوانان خراسان شمالی:حضور سلایق مختلف در انتخابات دشمن را ناامید می‌کند


جوانان خراسان شمالی:حضور سلایق مختلف در انتخابات دشمن را ناامید می‌کند

بجنورد- ایرنا- شماری از جوانان خراسان شمالی معتقدند که باید زمینه حضور سلایق مختلف در انتخابات 28 خردادماه امسال فراهم شود تا تمامی اقشار جامعه از جمله جوانان در پای صندوق‌های رای حاضر شده و امید دشمنان را به یاس تبدیل کنند.

به گزارش ایرنا، جوانان به‌عنوان تاثیرگذارترین نیرو برای ساختن آینده کشور هرچند با مشکلات متعددی مواجه هستند اما راهکارهای مختلفی برای مشارکت حداکثری مردم، تشکل ها و گروه ها در انتخابات ۱۴۰۰ دارند که با حضور خود شورآفرینی کرده و دشمنان را ناامید کنند.

وقتی از جوانان صحبت به میان می آید ناخودآگاه به یاد پیشانی بندهای یازهراء، یا ابوالفضل و یا حسین در دوران دفاع مقدس می افتیم که با کمترین ساز و برگ نظامی بر ارتش تا دندان مسلح دشمن پیروز شدند و جوانان امروزی هم این روحیه را دارند تا پرچم انقلاب را با حضور گسترده خود در عرصه های مختلف برافراشته نگه دارند.

جوانان بازوی نظام در تحرک انتخاباتی

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بجنورد به نقش احزاب در مشارکت انتخاباتی اشاره کرد و می گوید: باید احزاب نشست های تبلیغاتی در این ایام نزدیک به انتخابات در دانشگاه ها فعال کنند تا شور بیشتری در ماه‌های باقیمانده به انتخابات ایجاد شود و دانشجویان نیز در این ایام باید از هیجانات کاذب پرهیز و فضای واقعی تری را ایجاد کنند و این فضای منطقی را به سایر افراد جامعه تسریع دهند

امیرمحمد بانکیان گفت: احزاب، گروه ها و تشکل های سیاسی از هر طیف باید مردم را برای حضور گسترده در این انتخابات تشویق کنند زیراکه بحث اصل نظام است که دشمنان هم اکنون در حال برنامه ریزی برای ضربه زدن به آن هستند.

وی مشارکت بالای انتخابات را مولفه مهمی از امنیت کشور ارزیابی کرد و می گوید: دانشجویان به عنوان قشری جوان، پویا و توانمند همواره تحرک انتخاباتی را از چند ماه قبل از برگزاری انتخابات آغاز کرده و به عنوان محرک شور انتخاباتی، نقشی مهم را در بطن جامه ایفا می کنند ولی شواهد امروز حاکم بر فضای انتخاباتی کشور حاکی از این است که تنور انتخابات امسال سردتر از دوره های قبل است و در این مدت کوتاه باید بیش از گذشته در افزایش شور انتخاباتی سهیم شوند.

این دانشجوی کارشناسی عمران می افزاید: در هرحال قشری از جامعه براساس تکلیف در انتخابات شرکت می‌کنند و پای ثابت صندوق های رای هستند و قشری هم دارای رای خاکستری هستند و اگر بتوانیم در برجام به موفقیت برسیم و در طی این مدت کوتاه به گشایش اقتصادی برسیم بسیاری از آرای خاکستری نیز به صندوق ها ریخته می شود و در این صورت مشارکت افزایش می یابد.

وی در ادامه می گوید: انتخابات موجب می شود مردم در فضای آزاد اظهار نظر کنند و اگر این رویه بدرستی اجرا شود اختلافات جناحی در پای صندوق های رای حل می شود و این مهم به دو پیش شرط نیاز دارد؛ اول اینکه مردم باید به این اطمینان برسند که شخص مورد نظر آنها توانایی حل مشکلاتشان و امکان اثرگذاری را دارد و دیگر اینکه جریان ها با نگاه های مختلف امکان حضوری همه جانبه در این انتخابات را می یابند و این کارزار به دور از هر انتخاب سلیقه ای برگزار می شود.

بانکیان در ادامه می افزاید: انتخابات پیشرو در چند سال اخیر بدلیل جنگ اقتصادی که بواسطه تحریم های ظالمانه در کشور ایجاد شد، مردم به خصوص جوانان و دانشجویان را ناامید کرده و شکافی بین این قشر تاثیرگذار و دولت ایجاد شده است که جناح ها باید با تدبیر و به دور از اختلافات سلیقه ای این شکاف را پر کنند و انتخابات ۱۴۰۰ بعنوان کارزاری مهم در سیاست کشور می تواند بستر همکاری بیشتر جوانان را در حل مشکلات کشور فراهم کند و با همکاری جریان های سیاسی این نقاط ضعف موجود در جامعه را ترمیم کنند.

این دانشجوی دوره کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه بجنورد در مورد معیارهای رییس جمهور آتی نیز می افزاید: دانشجویان نظرهای مختلفی در انتخاب اصلح دارند و ترمیم اقتصاد کنونی مردم در شرایط فعلی به عنوان یک معیار مهم برای دانشجویان مطرح است و باید دقت داشته باشیم که بیشتر این مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه شکل گرفته است؛ این مشکلات اقتصادی به جوانان نیز رسوخ کرده و بر شغل و ازدواج آنان تاثیرگذاشته است در حالی که می تواند در انتخاب نقش ایفا کند.

وی گفت: این موضوع زندگی جوانان و دانشجویان را تحت تاثیر قرار داده است و شخصی که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری آتی انتخاب می شود باید به این مطالبه جوانان توجه کند.

وی می گوید: اگر چه تحریم های ظالمانه و کرونا بسیاری از مردم را ناامید کرده ولی اتفاقاتی نیز در سیاست داخلی ما رخ داده که بر این یاس بی تاثیر نبوده است و در شرایط کنونی مذاکرات برجام می تواند نقش مهمی در شور انتخاباتی ایجاد کند.

انتخابات راه ورود به توسعه سیاسی پایدار

مسوول کانون مهدویت دانشگاه بجنورد، انتخابات و مشارکت سیاسی را از اصول عمده و اساسی در نظام‌های مردمسالار عنوان می کند و می افزاید: در اینگونه از نظام ها، نقش مردم در انتخابات و مشارکت سیاسی بیشتر و بویژه جوانان خود را مکلف به تعیین سرنوشت خود و جامعه دانسته و در راه تحقق آن از هیچ گونه سعی و تلاش دریغ نمی کنند.

علی اکبری عنوان می کند که انتخابات و مشارکت سیاسی یگانه راه رسیدن به قدرت سیاسی پایدار است و غیر از این راه دیگری نیست پس حضور جوانان و نقد منصفانه آن‌ها در نهادینه ساختن انتخابات و مشارکت سیاسی و انتقال آن به متن جامعه و مبدل ساختن آن به یک اصل اجتماعی و مردمی، امری حتمی است.

وی در ادامه به مشکلات کنونی جوانان از جمله بیکاری، بزهکاری، اعتیاد و مشکلات ازدواج اشاره کرد و می افزاید: اگرچه بسیاری از مشکلات کنونی به خاطر تحریم‌های ظالمانه در جامعه ما ریشه دوانیده ولی جوانان باید بدانند که اگر راهی برای حل این مشکلات وجود داشته باشد تنها از دریچه انتخابات می گذرد و برای تعیین سرنوشتی بهتر امیدوارانه تر از گذشته گام برداشت و واقع بینانه به موضوع انتخابات نگاه کرد.

به گفته این دانشجوی رشته برق آینده هر کشوری به جوانان آن تعلق دارد و این نسل همچنان که در همه عرصه های علمی، فناوری و دفاعی خوش درخشیده، لازم است تا در عرصه سیاسی نیز پا به میدان بگذارد و با شور خود در توسعه سیاسی کشور نیز سهیم باشد.

وی می افزاید: همه جوانان این سرزمین خوب می دانند که مشکلات همیشه وجود داشته و دارد اما این مردم و بخصوص جوانان هستند که برای حل این مشکلات همراه و کنار دولتمردان باشند و اداره کشور را به دست گیرند و در این راستا می طلبد تا فردی که قرار است بر کرسی اجرایی کشور جلوس کند، این سطح از انتظارات جوانان مستعد، امیدوار به زندگی و آینده را دریابد و زندگی ای در خور آنان ایجاد کند.

سهم خواهی جوانان با صندوق رای

سجاد اسدی یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه بجنورد است که بعنوان مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه نیز فعالیت می کند در مورد چرایی حضور دانشجویان و جوانان در انتخابات می افزاید: انتخابات فرصتی خوبی است که قشرهای جامعه آرمان‌ و خواست‌های حقوقی و سیاسی خویش را از این طریق مطالبه می کنند که این خود منتج به تغییر وضعیت و بهبود شرایط می‌شود.

وی انتخابات را بابی برای جوانان دانست که به صورت مستقیم و رو در رو خواسته ها و ایده هایشان را با کاندیداهای مورد نظر به اشتراک می گذارند.

وی در ادامه می گوید که امروزه جوانان بیشترین کاربر فضای مجازی را تشکیل می دهند و از این طریق می توانند در فضای حقیقی یا در متن جامعه نیز تعیین کننده باشند زیراکه جوانان امروز مجهز به سلاح علم و دانش بوده و بیشتر از هر قشری دارای اطلاعات هستند.

این دانشجوی رشته کارشناسی اقتصاد دانشگاه بجنورد ادامه می دهد: جوانان بهترین نفرات و قشری هستند که از همه طیف فرهنگی، کارگری و دانشجویی در آن وجود دارد و این قشر بخوبی می تواند نقاط ضعف کاندیداها را به مردم ارائه دهد و انتقاد خود را در زمینه سازندگی و پیشرفت کشور انجام دهد.

وی گفت: دانشجویان همچنین در معرفی فرد اصلح نیز کوشش کنند و از این طریق نقش روشنگری جامعه و جریان سازی عظیم سیاسی را به عهده دارند و این امر موجب می شود بلوغ فکری جامعه به نمایش گذاشته شود و شور انتخاباتی افزایش یابد.

خراسان شمالی بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ حدود ۲۷۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ سال دارد که حدود ۳۲ درصد جمعیت استان را شامل می شوند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خرداد ماه به صورت همزمان برگزار می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان