نام استاد «احمد کبیری» در حافظه فرهنگی ایران به یادگار خواهد ماند


نام استاد «احمد کبیری» در حافظه فرهنگی ایران به یادگار خواهد ماند

تهران- ایرنا- معاون میراث‌فرهنگی کشور با تسلیت درگذشت «احمد کبیری» پیشکسوت حوزه باستان‌شناسی و مرمت و حفاظت، گفت: این استاد فقید از نیک‌مردان جامعه میراث‌فرهنگی بود و نامش در حافظه فرهنگی این مرز و بوم به یادگار خواهد ماند.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، استاد احمد کبیری‌هندی، باستان‌شناس پیشکسوت روز یکشنبه (۱۲ اردیبهشت) در سن 76 سالگی درگذشت؛ او متولد ۱۳۲۴ در تهران و دانش‌آموخته رشته باستان‌شناسی از دانشگاه تهران بود، ابتدا به استخدام سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران درآمد و سپس در سازمان میراث فرهنگی کشور در امر پژوهش باستان‌شناسی حفاظت و مرمت محوطه و بناهای تاریخی مشغول خدمت شد. وی عضو هیئت مدیره و رییس کمیته اسناد و انتشارات ایکوموس ایران بود.

این استاد برجسته بررسی، کاوش و حفاظت و مرمت شهر حریره کیش، معبد آناهیتا کنگاور، بررسی و شناسایی آتار تاریخی شاه زند، بررسی دلازیان سمنان، کاروانسرای قصر بهرام،پژوهش درباره آثار تخت جمشید، اقامتگاه های میان راهی شاهی اصفهان-فرح آباد ساری را در کارنامه کاری خود داشت.

مرحوم کبیری جنبشی پرشور برای حفاظت و مرمت آثار ایجاد کرد

به گزارش ایرنا از میراث آریا، محمدحسن طالبیان روز دوشنبه با صدور پیامی درگذشت احمد کبیری،پیشکسوت حوزه باستان‌شناسی و مرمت و حفاظت را به خانواده آن مرحوم و همچنین جامعه مرمت و میراث‌فرهنگی کشور تسلیت گفت و افزود: نام و یاد و زحمات ارزنده این همکار ارزشمند و استاد فقید همواره در ذهن‌های ما و حافظه فرهنگی این مرز و بوم به یادگار خواهد ماند.

معاون میراث فرهنگی کشور در این پیام نوشت: با نهایت تاسف و ناباوری بار دیگر جامعه میراث‌فرهنگی کشور در سوگ یکی دیگر از مفاخر علمی، مرمتی و خدمتگزاران سخت‌کوش، دلسوز و نجیب و بی‌ادعای خود نشست. خبر در گذشت احمد کبیری در پی سالی که جامعه میراث‌فرهنگی هنوز در سوگ عزیزان سفر کرده خود بود موجب تاثر و تاسف عمیق شد.

طالبیان یادآور شد: استاد پیشکسوت باستان‌شناسی و مرمت، احمد کبیری از نیک‌مردان جامعه میراث‌فرهنگی بود که با حضور در سازمان میراث‌فرهنگی وقت و فعالیت در حوزه پژوهش‌های باستان‌شناسی، حفاظت و مرمتِ محوطه و بناهای تاریخی و پس از بازنشستگی نیز بی‌وقفه در راه شناساندن و حفاظت و مرمت از گنجینه‌های ارزشمند تاریخی این کشور تلاش کرد.

وی افزود: مرحوم کبیری از نادر افرادی بود که فراتر از وظایف محوله به صورت شخصی در شناسایی بناهای در اختیار بخش خصوصی و عمومی گام بر می‌داشت و با دعوت از متخصصان و مشورت با صاحب‌نظران و مالکان با ایجاد جنبشی پرشور در راستای حفاظت و مرمت اثر گام بر می‌داشت.

معاون میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: مرحوم کبیری از همکاران و صاحب‌نظران به‌یادماندنی جامعه میراث‌فرهنگی است که مرمت بناهای تاریخی جزیره کیش و محوطه باستانی شهر حریره، شناسایی و کاوش تپه میرک و دلازیان سمنان، بررسی باستان‌شناسی سربند شهرستان شازند استان مرکزی، بررسی و کاوش معبد آناهیتا کنگاور، کاوش و بررسی‌های شهر سلطانیه، پژوهش و مرمت کاروانسرای قصر بهرام و عین‌الرشید، پژوهش درباره آثار تخت جمشید، اقامتگاه‌های میان‌راهی شاهی اصفهان، فرح‌آباد ساری و ... را در کارنامه خود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها