شاخص بورس بار دیگر افت کرد، امروز 13 هزار و 500 واحد


شاخص بورس بار دیگر افت کرد، امروز 13 هزار و 500 واحد

ایران اکونومیست- شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 13 هزار و 590 واحد دیگر روبرو شد.

شاخص بورس بار دیگر افت کرد، امروز 13 هزار و 500 واحد

بورس اوراق بهادار تهران که این روزها روی دنده ریزش و کاهش قرار گرفته، امروز هم روند ریزشی به خود گرفت و در پایان معاملات با کاهش 13 هزار و 590 واحد به رقم یک میلیون و 167 هزار و 72 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 1466 واحد به رقم 423 هزار و 19 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 669 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله گران در بورس تهران بیش از 2.3 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 216 هزار فقره معامله و به ارزش 1907 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
همچنین معامله گران در فرابورس ایران بیش از 10 هزار و 88 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر این دو رقم را در نظر بگیریم ارزش معاملات امروز دو بازار بورس و فرابورس به نزدیک 11 هزار میلیارد تومان رسیده است.

نقشه معاملات بورس تهران امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.1 درصد کاهش یافت، شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 35 صدم درصد کاهش یافت، شاخص آزاد شناور 9 دهم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 1.3 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 97 صدم درصد کاهش یافت.
نمادهایی که قبلا در رشد شاخص مؤثر بودند امروز بیشترین اثر کاهشی در شاخص را داشتند که می‌توان به نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، صنایع ملی مس، شستا، گل گهر، گسترش نفت و گاز پارسیان و خدمات انفورماتیک اشاره کرد.
نمادهای پرتراکنش در بورس شامل بانک ملت، توسعه و عمران امید، سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، معدنی اوپال کانی پارس، فولاد مبارکه، صنایع ملی مس ایران و پتروشیمی سرمایه ایرانیان بودند.

وضعیت امروز پالایش یکم خریداران واحدهای صندوق پالایش یکم هنوز بعد از 7 ماه انتظار با زیان 32 درصدی همراه هستند.هر واحد سرمایه گذاری پالایش یکم که به نرخ 10 هزار تومان فروخته شد،‌امروز 7875 تومان معامله می‌شود.
در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل 52 واحد کاهش یافته و به رقم 17 هزار و 417 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 179 هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز در فرابورس ایرا ن بیش از 668 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 69 هزار نوبت معامله و به ارزش 10 هزار و 88 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

روند یکساله شاخص بورس تهران امروز نمادهای برق دماوند و پتروشیمی تندگویاین بیشترین اثر تقویتی بر شاخص فرابورس را داشتند و برععکس نمادهای پلیمر آریا ساسول، سنگ آهن گهر زمین، فولاد هرمزگان، توسعه مالی مهر آیندگان و پتروشیمی مارون بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.
نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، پتروشیمی تندگویان، توسعه و عمران استان کرمان، پلیمر آریاساسول، نیروی برق دماوند، توسعه مسیر برق گیلان و امتیاز تسهیلات مسکن فروردین 1400 بودند.
کاهش نرخ دلار از عوامل ریزش بازار بوده، همچنین وجود رکود در بازارهای دیگر و در تولید و سرازیر شدن سرمایه‌های مردم از بورس به سمت بازار ارزهای مجازی و همچنین رفتار بی اعتمادی سرمایه‌گذاران حقیقی باعث ریزش بازار شده است.

فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق