دفتر نظارت و بازرسی نقشی در انتخابات شوراهای ایلام ندارد


دفتر نظارت و بازرسی نقشی در انتخابات شوراهای ایلام ندارد

ایلام - ایرنا - رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ایلام گفت: نظارت بر روند برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری بر عهده دفتر نظارت استان نیست و حق دخالت در این انتخابات را ندارد.

مسعود صیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری بر عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که آنها نیز یک هیات عالی در استان تشکیل می دهند و امر نظارت را بر عهده دارند و با تشکیل هیات های نظارت در شهرستان ها روند نظارت و اجرای انتخابات در نقاط مختلف استان را پیگیری می کنند.

وی افزود: اما در بین عموم مردم و حتی خواص این موضوع به اشتباه جا افتاده است که روند اجرا و نظارت شوراهای شهر و روستا با شورای نگهبان و دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات استان هاست که رسانه ها و صاحبان تربیون این مورد را در بین جامعه تبیین کنند.

دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فقط بر همه پرسی ریاست جمهوری نظارت دارد

صیدی یادآور شد: بر اساس قانون، انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بر عهده شورای نگهبان است و دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات نماینده شورای نگهبان در استان ها هستند.

وی اضافه کرد: در استان ایلام اعضای هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سال جاری متشکل از افراد مورد وثوق و با تجربه در امر انتخابات شامل علی اشرف علی محمدی، یوسف امیدی، شهباز محمدیان، مسعود صیدی و ملک محمد هاشمی تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: کار ما نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در سطح استان ایلام به ویژه در روز انتخابات در تعامل با فرمانداری ها و هیات های اجرایی است و تمامی فعالیت ها و جلسات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری باید با حضور اعضای هیات نظارت استان باشد تا وجهه قانونی پیدا کند.

انتخابات ریاست جمهوری به شیوه گذشته برگزار می شود

صیدی در مورد برگزاری الکترونیکی انتخابات استان ایلام هم توضیح داد: هنوز هیچ تصمیمی مبنی بر الکترونیکی برگزار کردن انتخابات ریاست جمهوری گرفته نشده است و هرچند در این راستا وزارت کشور اقداماتی را برای برگزاری الکترونیکی انتخابات ریاست جمهوری انجام داده اما این طرح و برنامه ها هنوز به تایید شورای نگهبان قرار نرسیده است.

وی اظهار داشت: ولی احتمال دارد انتخابات شوراهای اسلامی در مرکز استان ایلام به صورت الکترونیکی برگزار شود که در این زمینه مسوولان ذی صلاح استانداری یا فرمانداری ایلام پاسخگو خواهند بود.

تخلفات انتخاباتی در ایلام برخلاف تبلیغات گسترده، زیاد نیست

وی در خصوص تخلفات انتخاباتی و تبلیغاتی هم گفت: تخلفات انتخاباتی که به ویژه در روز اخذ رای صورت می گیرد برخلاف تبلیغات گسترده پیرامون آن اندک بوده و به گونه ای نیست که انتخابات آن منطقه ابطال یا تعلیق شود.

صیدی یادآور شد: آمار تخلفات انتخاباتی به آن میزان که در جامعه منعکس می شود، نیست که البته تلاش ها برای برگزاری انتخاباتی سالم و بدون حاشیه و تخلف در سطح استان ایلام است.

وی افزود: تاکنون جلسات مکرر مشترکی با حضور دادگستری و ستاد مبارزه و پیشگیری از تخلفات انتخاباتی برگزار شده است تا تخلفات انتخاباتی در استان ایلام صورت نگیرد یا کاهش یابد.

کرونا تبلیغات انتخابات را تحت تاثیر قرار داده است

صیدی با اشاره به موضوع تبلیغات در مورد انتخابات یادآور شد: تبلیغات زودهنگام هواداران داوطلبان احتمالی ریاست جمهوری و حتی افراد تایید صلاحیت شده شوراها در فضای مجازی از مدت ها پیش شروع شده است.

وی با بیان اینکه تبلیغات امسال با گذشته متفاوت است و ستاد ملی کرونا امسال نوع رفتارهای تبلیغاتی انتخابات را معین می کند، ادامه داد: تجمع های تبیلغاتی و سخنرانی داوطلبان یا هواران ریاست جمهوری در فضاهای سربسته ممنوع است و تبلیغات در فضاهای مجازی و یا آزاد با تعداد محدودی از افراد با رعایت شیوه نامه های بهداشتی با اولویت بسترهای مجازی بیشتر مورد تایید است.

وی گفت: ستادهای انتخابات داوطلبان احتمالی ریاست جمهوری امسال به جای تبلیغات و تجمع هواداران باید اقدامات و هماهنگی ها را انجام دهند و به علت شیوع کرونا هرگونه تجمع و تبلیغات در این ستادها ممنوع است.

تنور انتخابات در ایلام هنوز گرم نشده است

صیدی در مورد شور و حرارات انتخاباتی امسال هم گفت: همه گیری ویروس کرونا در مورد انتخابات شوراها نیز ابهام در شرکت و تایید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری باعث شده است تنور انتخابات آن طور که باید گرم نباشد که البته هرچه به روز رای گیری نزدیک تر شویم مناطق مختلف استان شور انتخاباتی بیشتری خواهند گرفت.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان ایلام افزود: همزمانی انتخابات شوراها با ریاست جمهوری می تواند به پرشورتر شدن انتخابات و تقویت مشارکت مردم کمک می کند.

وی یادآور شد: همچنین باتوجه به اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری، احزاب و جریان های مختلف سیاسی داوطلبان مورد نظر خود را معرفی نکرده اند و به اجماع نرسیده اند که این امر نیز موجب سردی شور انتخابات شده است.

وی توضیح داد: بدون شک با معرفی داوطلبان مورد نظر در انتخابات ریاست جمهوری توسط احزاب و جریان های فکری سیاسی، مردم نیز به تکاپوی انتخاباتی خواهند پرداخت.

به گزارش ایرنا، انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا همزمان با سیزدهمین دوره همه پرسی ریاست جهموری در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می شود.

ایلام بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ دارای ۱۱ شهرستان و ۲۷ شهر است که ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر جمعیت دارد و ۳۱ امین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود.

واجدان شرایط رای در استان ایلام بیش از ۴۴۰ هزار و ۵۶۵ نفر هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان