شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای کدام رشته‌ ها بیشتر است؟


شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای کدام رشته‌ ها بیشتر است؟

قبولی در دانشگاه فرهنگیان دغدغه برخی از داوطلبان کنکور است و به همین دلیل برخی از داوطلبان تلاش می‌کنند تا حد نصاب قبولی در دانشگاه فرهنگیان را کسب کنند. در ادامه می توانید شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان را بخوانید.

شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای کدام رشته‌ ها بیشتر است؟

به گزارش راهبرد معاصر قبولی در دانشگاه فرهنگیان نیازمند رتبه مناسب در کنکور است. بسیاری از داوطلبان کنکور تلاش می کنند تا با آگاهی از شرایط قبولی در این دانشگاه درصد قبولی خود را بالا ببرند. در سال های اخیر علاوه بر داوطلبان رشته علم انسانی داوطلبان رشته های علوم تجربی و ریاضی هم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان علاقمند شده و به وارد رقابت برای ورود به این دانشگاه شدند. اما دواطلبان کدام از این رشته ها شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه فرهنگیان دارند.

شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای کدام رشته‌ ها بیشتر است؟

شانس کدام رشته تحصیلی بیشتر است؟

در سال ۹۹، تعداد کل کارت‌های صادر شده در کنکور ریاضی، ۱۱۷۳۸۰ بود، این در حالی بود که ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای رشته ریاضی، ۴۲۷۸ بود. همچنین در سال ۹۹، تعداد کل کارت‌های صادر شده در کنکور علوم تجربی، ۴۳۹۹۲۴ بود، درحالی که ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای رشته تجربی، ۳۱۲۴ بوده است.

علاوه بر این تعداد کل کارت‌های صادر شده برای کنکور علوم نسانی در سال 99 تعداد ۲۶۹۸۷۷ بود، درحالی که ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای رشته انسانی، ۱۱۷۳۶ اعلام شده بود.

همچنین تعداد کل کارت‌های صادر شده کنکور هنر در سال 99 تعداد ۶۳۰۳۶ بوده و ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای رشته هنر، ۲۰۸ اعلام می شود.

با نگاهی به این ارقام که نسبت ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به تعداد کل شرکت‌کنندگان را نشان می دهد، داوطلبان رشته علوم انسانی مسیر راحتتری برای ورود به دانشگاه فرهنگیان دارند چرا که ظرفیت در نظر گرفته برای این رشته بیشتر است. از طرفی رقابت در این رشته کمتر از رشته های تجربی و ریاضی است و از طرفی تنوع رشته های فرهنگیان در رشته انسانی بیشتر از سایر رشته ها است.

شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای کدام رشته‌ ها بیشتر است؟

شرایط قبولی دانشگاه فرهنگیان

شرایط عمومی

1) تابعیت ایرانی

2) اعتقاد داشتن به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی در قانون جمهوری اسلامی ایران

3) پای بندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

4) عدم سوء سابقه محکومیت جزایی و کیفری

6) نداشتن اعتیاد به مواد مخدر ، دخانیات و الکل

شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای کدام رشته‌ ها بیشتر است؟

معیارهای عددی و علمی

حداقل تراز 6500 آزمون سراسری در زیرگروه مربوط.

توضیح: رشتۀ علوم انسانی 5زیرگروه دارد و قاعدتا هر زیرگروه نیز تراز خاص خود را دارد. تراز کل هر داوطلب ، میانگین این زیرگروه هاست. چنانچه داوطلبی قصد انتخاب رشته برای دانشگاه فرهنگیان در رشتۀ علوم اجتماعی را دارد (دبیری جامعه شناسی) باید تراز زیرگروه دوم او حداقل 6500 باشد. یا اگر در رشتۀ ادبیات فارسی می خواهد دبیر شود، باید زیرگروه 1 حداقل تراز 6500 داشته باشد.

چگونه زیرگروه رشته را بدانید

اگر به سراغ جدول اعداد انسانیها بروید زیرگروه های رشته های مختلف را خواهید دید. در زیر تصویر تمام رشته ها و زیرگروه های رشتۀ علوم انسانی را ببینید.

شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای کدام رشته‌ ها بیشتر است؟

شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای کدام رشته‌ ها بیشتر است؟

2) حداقل 155 سانتی متر قد برای خانم ها و حداقل 160سانتی متر قد برای آقایان.

توضیح: این حداقل برای دبیری تربیت بدنی متفاوت است: داوطلبان خانم: 158 و داوطلبان آقا: 165 که البته این رشته یک آزمون عملی هم دارند که نمرۀ ان با ضریب4 به عنوان یک درس محاسبه و با دیگران مقایسه

3) بومی بودن داوطلب در رشته - محل اعلام شده.

4) گذراندن تحصیلات پیش دانشگاهی یا پایۀ دوازدهم؛ یعنی هیچ درس یا درس افتاده و مانده ای تا پایان شهریورماه همان سال که انتخاب رشته می کنید، باقی نماند.

5) شرط سنی و معدل

این دو شرط چالشی و پرحاشیۀ قبولی دانشگاه فرهنگیان است که هر سال دچار تغییر شده است. تا سال 96 شرط معدل دیپلم 15 برای داوطلبان کنکور وجود داشت که با تغییر نظام آموزشی و حذف عملی دیپلم که به دوازدهم منتقل شد، این شرط در کنکور 97 برداشته شد. اما شرط سنی با چالش بیشتری روبرو شد. که قبلا داوطلبان با سن 22 سال می توانستند در این دانشگاه انتخاب رشته و پذیرفته شوند که بعد از تصمیماتی به 20 سال کاهش یافت اما دوباره به همان 22سال تغییریافت.

البته دانشجویان این دانشگاه در هنگام فارغ التحصیلی نباید از 28 سال بیشتر سن داشته باشند.

شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای کدام رشته‌ ها بیشتر است؟

سایر معیارها

1) سلامت جسمی (نداشتن نقص عضو مشهود ، عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج)

2) سلامت روانی

3) برخورداری از استعداد، علاقه و انگیزه معلمی

4) عامل بودن به اخلاق و رفتار متناسب با شأن و جایگاه معلمی

5) برخورداری از قدرت تعامل با دیگران

6) آشنایی با تعالیم دینی، به ویژه قرآن کریم

چه کسانی دعوت می شوند؟

به تعداد دو یا سه برابر ظرفیت اعلام شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور، از داوطلبانی که واجد شرایط علمی اولیه هستند (مثل تراز و سن و معدل و . . .) به مصاحبه دعوت می شوند. از میان آنها به اندازۀ برابر ظرفیت اعلام شده پذیرش نهایی می شوند.

یعنی ممکن است در این مصاحبه طبق نظر مصاحبه گیرندگان به فرض کسی که رتبه 100 و تراز 7000 دارد پذیرش نشود ولی فردی که رتبه 150 و تراز 6800 دارد قبول شود . این جا همان بخش سخت قبولی است.

شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای کدام رشته‌ ها بیشتر است؟

تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان

ممکن است نفرات کافی از مصاحبۀ حضوری انتخاب نشوند؛ به دلیل نداشتن شرایط کافی و لازم مورد نظر مصاحبه گیرندگان. مثلا 8نفر پذیرفته شوند به جای 10 نفر. در این حالت تکمیل ظرفیت اعلام می شود؛ یعنی دوباره به تعداد 4-6 نفر از نفرات بعدی که انتخاب رشته در اولویت هستند، دعوت می شود و تا زمانی که 10نفر کامل نشود، ادامه خواهد داشت.

بومی‌گزینی در دانشگاه فرهنگیان

همانطور که گفتیم هر داوطلب جزو بومی یک منطقه محسوب می شود. یعنی نمی تواند از سهمیه پذیرش داوطلبان بومی منطقه د یگر استفاده کند و در انتخاب رشته مجاز به آن نخواهد بود. در روند انتخاب رشتۀ دانشگاه فرهنگیان با توجه به نوع بومی گزینی، مشخص شده است که آیا تنها داوطلبان همان شهر یا بخش یا شهرستان می توانند آن را انتخاب کنند یا داوطلبان همۀ استان بومی می توانند آن را انتخاب کنند.

اما به هرحال اولویت با داوطلبان بومی است؛ به این موضوع بومی گزینی می گویند.

شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای کدام رشته‌ ها بیشتر است؟

درصدها و رتبۀ لازم برای قبولی

این که با چه رتبه ای دعوت به مصاحبه خواهید شد؛ باید بگویم بستگی به این عوامل دارد:

1) ظرفیت رشته یا رشته های پذیرش دانشگاه فرهنگیان

2) تعداد کسانی که در سهمیه بومی یا استانی شما واجد شرایط علمی-عددی هستند.

3) تعداد واجدین شرایط که در انتخاب رشتۀ خود دانشگاه فرهنگیان و رشتۀ مورد نظر شما را انتخاب می کنند.

4) اصل بومی گزینی

یعنی ممکن است در شهر شما 5نفر ظرفیت باشد اما داوطلبان آن بومی که واجد شرایط هستند، آن قدر کم باشند که به 10 نفر نرسند، در نتیجه کسی که رتبۀ نه چندان خوب اما تراز 6500 دارد و آن را انتخاب کرده، برای مصاحبه دعوت شود. همین طور احتمال دارد رقابت و خواهان آن قدر زیاد باشد که داوطلب با رتبه 50 دعوت به مصاحبه شود اما رتبۀ 51 خیر!

از آنجایی که قبولی در دانشگاه فرهنگیان دو مرحله ای و همراه با مصاحبه شفاهی است بنابراین صرفا تشابه رتبه شما با رتبه قبولی یک فرد در کنکور سال گذشته نمی تواند اطمینان بخش باشد.

برای قبولی نهایی باید حتما خود را برای مصاحبه حضوری نیز آماده کنید .

در سال های قبل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ثابت نبوده و با تغییرات زیادی همراه است . دلیل آن تغییر نیاز به نیروی استخدامی در آموزش پرورش در گذر سال های مختلف است. معیار را دفترچۀ انتخاب رشتۀ همان سال بدانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت