خودروهای ساب کامپکت یا گروه B یا سوپرمینیها در بسیاری از بازارها رو به افول هستند. قطعاً این دسته از خودروها در برخی از کشورهای قاره همیشهسبز فروش بالایی را تجربه میکنند اما هستند بازارهایی که کراساوورهای کوچک حرف اول را در بخش فروش میزنند. با فروش ترکیبی حدود ۲.۲۵ میلیون دستگاهی در سال ۲۰۲۰، کلاس خودروهای B هنوز هم توجه خودروسازان را به خود جلب کرده است.
آنچه که بر پیچیدگی خودروهای کوچک میافزاید قوانین آلایندگی جدید و سختگیرانه در قاره اروپاست. انتظار میرود قوانین یورو ۷ از پایان سال ۲۰۲۵ شروع شده و یک مشکل دیگر برای خودروهای درونسوز کلاس B به وجود آید؛ و این امر میتواند به معنی افزایش قیمت خودروها باشد. افزایش قیمت خیلی زیاد!
لوکا دِ مئو رئیس گروه رنو اخیراً با اتوکار درباره موضوعات مختلف از استراتژی الکتریکی رنو گرفته تا وضعیت خودروهای سوپرمینی صحبت کرده است. البته او آینده خیلی روشنی را برای خودروهای این کلاس متصور نیست زیرا سوددهی چنین خودروهایی بسیار کم شده است. البته شاید اوضاع در آینده بهتر شود.
او گفته است:
یک قیمت ورودی برای پاک بودن هر پیشرانه درونسوزی وجود دارد. شما نیازمند فیلتر ذراتی هستید که حاوی پلاتینیم، رودیم و دیگر متریال گرانقیمت هستند. فرقی هم نمیکند که خودروی شما کلیو ۱۵ هزار یورویی باشد یا مرسدس S کلاس ۱۲۰ هزار یورویی. قطعاً S کلاس فیلتر ذرات بزرگتری دارد اما این فیلتر روی قیمت کلی خودرو اثر بسیار کمتری داشته و مشتری چنین خودرویی راحتتر میتواند از عهده آن برآید؛ اما اوضاع برای کمپانیهایی که خودروهای کوچک میسازند بسیار سخت شده است.
دِ مئو بدون ورود به جزئیات گفته که با عملیاتی شدن استانداردهای آلایندگی یورو ۷ شاید قیمت سوپرمینیهای درونسوز دو برابر شود. راهحل چیست؟ مدیرعامل رنو معتقد است پاسخ به پیشرانههای الکتریکی مربوط میشود.
او میگوید:
به همین منوال هزینه باتریها حدود ۱۰ درصد در سال کاهش مییابد؛ و خودروهای الکتریکی کوچک نیازمند باتریهای کوچکتری هستند بنابراین قیمت کلی پایینتری هم دارند. به همان نسبت که قیمت خودروی کوچک درونسوز افزایش مییابد بهای خودروی الکتریکی معادل آن کاهش پیدا میکند. لحظهای وجود دارد که منحنی هزینهای این دو خودرو یکدیگر را قطع میکنند و اینجاست که خودروی الکتریکی گزینه قابلاعتناتری در اروپا خواهد بود.