تلاش‌های مضاعف معلمان در دوران شیوع ویروس کرونا


تلاش‌های مضاعف معلمان در دوران شیوع ویروس کرونا

شهرکرد -ایرنا- معلمان به عنوان تربیت‌کنندگان نسل آینده کشور از همه فرصت‌ها برای ارائه آموزش به دانش‌آموزان استفاده می‌کنند حتی در زمانی شیوع ویروس کرونا ارائه آموزش به دانش‌آموران مضاعف و چند برابر گذاشته شده است.

با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن آموزش حضوری از اسفندماه سال‌۹۸، آموزش دانش‌آموزان و نظام تعلیم و تربیت تعطیل نشد و معلمان از همه توان خود به ارائه آموزش دانش‌آموزان پرداختند.

در شرایط شیوع ویروس کرونا، معلمان برای ارائه آموزش به دانش‌آموزان با مشکلاتی از جمله نبود امکانات آموزشی، حاضر شدن دربرخی مناطق به دلیل نبود زیرساخت‌ها و برگزاری کلاس درس حضوری، برگزاری کلاس درس به صورت تلفنی دست و پنجه نرم کردند، اما از انجام وظیفه خود کنار ننشستند.

تلاش معلمان در زمان شیوع کرونا مضاعف‌تر و بیشتر شد

سلمان رستمی به عنوان یکی از راهبران آموزشی مقطع ابتدایی در مناطق روستایی شهرستان‌های کیار، لردگان و اردل و مدرس دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهرکرد در رشته کارورزی و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ۱۳ سال است که به کار معلمی مشغول است که سه سال از این مدت به عنوان راهبر آموزشی فعالیت دارد، گفت: تلاش معلمان در این ایام بیش از گذشته بوده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار با اشاره به شیوع ویروس کرونا و رفتن آموزش‌ها و کلاس‌های درس به سمت آموزش مجازی افزود: در کنار هر تهدید یک فرصت و کنار هر فرصت یک تهدید وجود دارد که در ایام کرونا برای همکاران یک فرصت فراهم شده است تا معلمان به سمت آموزش نرم‌افزارهای تولید محتوا بروند و این امر باعث شد تا کار تولید محتوا آموزشی در بین معلمان راحت‌تر شود و بتوان از فرصت آموزش مجازی در سال‌های آینده که کلاس‌های درس حضور برگزار می‌شود نیز استفاده کرد و آموزش در فضای مجازی تکمیل کننده آموزش حضوری برای دانش‌آموزان باشد.

به گفته وی، باید از این فرصت استفاده کرد تا بهترین محتوای آموزشی تهیه شود.

رستمی با تاکید بر اینکه آموزش مجازی یک سایه از آموزش حضوری است، گفت: در فضای آموزش مجازی، دانش‌آموزان روابط اجتماعی خود را از دست داده‌اند که برای جبران کردن این مشکل به خصوص برای دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی سال‌ها زمان نیاز دارد.

رستمی افزود: در چهارمحال و بختیاری به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در برخی از مناطق روستایی، دانش‌آموزان آسیب‌ زیادی دیده‌اند.

وی به نبود اطلاعات کافی والدین برای ارائه و همکاری همپای معلمان برای ارائه آموزش، نبود امکانات از جمله اینترنت و گوشی هوشمند، بی‌انگیزگی دانش‌آموزان، نبود سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مناسب از مهمترین مشکلات و کاستی‌ها آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: این مشکلات زمینه افزایش استرس معلمان، دانش‌آموزان و والدین را افزایش داد.

این استاد دانشگاه افزود: در این شرایط شیوع ویروس کرونا در مناطقی که دسترسی به اینترنت امکان‌پذیر نبود بسیاری از معلمان با انجام کار جهادی در کلاس درس حاضر می‌شدند و حضوی آموزش به دانش‌آموزان را ارائه می‌دادند.

وی به فعال شدن شبکه شاد به عنوان یک ظرفیت آموزشی در کشور اشاره کرد و گفت: برخی طرح‌ها و برنامه‌هایی که در فضای آموزش حضوری برگزار می‌شد نیز در این فضا آورده شده است که این حجم کار، جوابگوی فعالیت آموزش مجازی نیست و زحمت بر دوش معلم و خانواده‌ها را افزایش داده است.

به گفته وی، برای بهره‌گیری بهتر از فضای آموزش مجازی باید به سمت آموزش فرهنگیان رفت و سرمایه‌گذاری اولیه باید به سمت آموزش این قشر باشد و بعد از آن برای امکانات سخت‌افزایی سرمایه‌گذاری شود.

رستمی اظهار داشت: در برخی کشورها پیشرفته که سرمایه‌گذاری روی معلمان انجام می‌شود به عنوان کشورهای برتر آموزش دنیا هستند و این امر نشان می‌دهد که باید به جایگاه آموزش به معلمان و همچنین رفع مشکلات آنها اهمیت بیشتری داده شود.

وی افزود: در ایام کرونا و آموزش فضای مجازی مهمترین مشکل فرهنگیان نبود امکانات سخت‌افزاری مناسب، نبود اینترنت در روستاها و یا ممانعت از برگزاری کلاس درس حضوری در این مناطق، ناآگاهی والدین نسبت به ارائه آموزش مجازی بوده است.

به گفته وی، نرم‌افزار شاد یک نرم‌افزار آموزشی نیست بلکه یک نرم‌افزار پیام‌رسان است که با سیستم‌های آموزشی فاصله دارد و نیاز است که این نرم‌افزار با روش‌های علمی و نرم‌افزارهای علمی تر بروز شود تا بتوان خدمات بهتر در این شبکه از جمله ارتباط آنلاین و تصویری، بازگذاری مطالب عملی بیشتر در نظر گفته شود.

آگاهی نداشتن دانش‌آموزان با فضای مجازی و نداشتن دسترسی به این فضا مهمترین مشکل آموزش مجازی است

اکرم ترابی دبیر شیمی مقطع متوسطه دوم با ۲۸ سال سابقه آموزشی که هم‌اکنون علاوه بر فعالیت در آموزش دانش‌آموزان در حوزه تولید محتوای آموزشی برای معلمان و تهیه درسنامه، نمونه سوال، جزوه آموزشی درس شیمی فعالیت دارد، گفت: ناآگاهی دانش‌آموزان با فضای مجازی و نداشتن دسترسی به این فضا در برخی مناطق مهمترین مشکل آموزش مجازی است.

وی با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته تهیه درسنامه برای معلمان را انجام می‌داده است، گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تولید محتوای آموزشی را افزایش داده و تولید محتوای آموزشی به شکل پاورپوینت را پیش گرفته است.

این معلم با سابقه در استان با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی که آموزش به سمت مجازی رفته است، افزود: نداشتن گوشی و تجهیزات الکترونیک برخی همکاران و دانش‌آموزان یکی از مهمترین مشکلات است که با تهیه و تولید محتوای آموزشی توانستیم درصدی از این مشکل را رفع کنیم.

وی به کم بودن فرصت و زمان آموزش در کلاس‌های مجازی و خسته شدن دانش‌آموزان از کلاس‌های مجازی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات آموزش مجازی اشاره کرد و افزود: در کلاس‌های حضوری آموزش به دانش‌آموزان به مدت یک ساعت طول می کشید و در این ایام آموزش به نیم ساعت کاهش یافته است و نمی‌توان در این فرصت کم همه مطالب را به دانش‌آموزان آموزش داد.

وی به سردرگم بودن دانش‌آموزان در خصوص برگزاری کلاس درس به عنوان مشکل دیگر اشاره کرد و گفت: هنوز این مساله که فضای آموزش مجازی مانند فضای آموزشی مدرسه است بین دانش‌آموزان جا نیفتاده است که باید سر کلاس حاضر باشند و آموزش ببیند.

ترابی به جوابگو نبودن شبکه شاد در برخی مناطق اشاره کرد و گفت: چگونگی برگزاری آزمون ارزشیابی از دانش‌آموزان از دیگر مشکلات است که به دلیل غیرحضوری برگزارشدن آزمون‌ها ارزشیابی به خوبی انجام نمی‌شود و برخی دانش‌آموزان از روش‌های مختلف برای تقلب و پاسخ دادن به سوالات استفاده می‌کند.

وی به کاهش سطح یادگیری دانش‌آموزان در این ایام اشاره کرد و گفت: ۳۰ درصد آموزش‌ها به خوبی برای دانش‌آموزان یادگیری داشته است و ۷۰ درصد اطمینان داریم آموزش مانند آموزش حضوری نبوده است.

این معلم نمونه در استان به فرصت‌های کرونا و آموزش فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: باید از فرصت‌های آموزش مجازی مانند ارسال فیلم، محتوای آموزشی آنلاین نیز در ایام بعد کرونا و بازگشایی مدارس برای بهتر شده آموزش استفاده کرد.

۹۹ درصد دانش‌آموزان استان به یکی از فرصت‌های آموزشی دسترسی دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به آموزش مجازی در ایام کرونا گفت: با تلاش فرهنگیان استان ۹۹ درصد دانش‌آموزان استان به یکی از فرصت‌های آموزشی دسترسی دارند و آموزش را فرا گرفته‌اند.

فرحناز قائدامینی افزود: بالای ۸۰ درصد دانش‌آموزان به شبکه شاد دسترسی دارند و مابقی دانش‌آموزان با حضور در کلاس درس، استفاده از درسنامه آموزش را فرا می‌گیرند.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون اطلس آموزش و یادگیری همه دانش‌آموزان استان تهیه شده و براساس وضعیت دانش‌آموزان آموزش به آنها ارائه می‌شود.

قائدامینی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جاری ۲۱۳ هزارو ۲۴۶ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در استان مشغول به تحصیل هستند، گفت: ۴۰ درصد دانش‌آموزان در روستاها و ۶۲ هزار و ۸۷۲ نفر در شهرها مشغول فراگیری درس هستند و ۶۰ درصد مدارس در روستاها و ۴۰ درصد درمناطق شهری فعال است.

وی گفت: استودیوی آموزشی در راستای تامین و تولید محتوا برای مدرسه مجازی و آموزش از طریق بسترهای فضای مجازی در استان فعال شده است که بتوان از این فرصت برای ارائه آموزش مجازی و همچنین رفع مشکل کمبود نیروی انسانی و منابع مالی استفاده کرد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است و بیش از ۱۴هزار معلم و فرهنگی مشغول تدریس بیش از ۲۱۳هزار دانش آموز در شرایط شیوع کرونا هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403