کلید فرج در استغاثه‌های شب قدر ما نهفته است/ ظهور از شب قدر آغاز می‌شود


کلید فرج در  استغاثه‌های شب قدر ما نهفته است/ ظهور از شب قدر آغاز می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین کارگر با بیان اینکه کلید ظهور امام زمان(عج) در شب‌های قدر و در استغاثه‌های از روی درد و نیاز منتظران نهفته است، گفت: طبق توصیه بزرگان تعجیل در ظهور و فرج ولی‌عصر(عج)، باید در راس دعاها و خواست‌های ما در شب‌های احیاء باشد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه شانزدهمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام کارگر با اشاره به فرا رسیدن سومین شب از شب های قدر و با بیان اینکه اصل شانزدهم در درک عرفانی از ماه مبارک رمضان «عشق منتظرانه (عشق به معبود و عشق به حجت الهی)» است، اظهار کرد: مهمترین و لذتبخش ترین داشته هر انسان در زندگی عشق است و اگر این عشق ورزی در سیر عرفانی و رسیدن به مقامات بالای انسانی به کار گرفته شود، انسان را به لقاءالله و قرب و رضوان او می رساند. هر اندازه انسان عاشق معبود شود، به همان اندازه به رشد و تعالی و تقرب خواهد رسید. فقط باید فرصت را غنیمت شمرد و عشق الهی را در درون شکوفا و بارور کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: عشق به دست آوردنی نیست بلکه روییدنی است و شب قدر، شب ابراز عشق و محبت و دلدادگی و اشتیاق به معبود است معبودی که سراسر حُسن و و رحمت و مهر و لطف و جلال و جمال است. در شب قدر انسان باید به این سطح از درک و معرفت برسد که زیربنای اخلاق و عرفان، درک معنای درست زندگی و آغاز و پایان انسان است و اینکه او فقط و فقط یک بار فرصت دارد. او فقط یک بار می تواند عاشق شود، عابد شود، سالک و عارف شود، خالص و طاهر شود و... فقط یک بار در زندگی دنیایی فرصت درک حضور پروردگار را دارد و اگر در این دنیا نتواند، دیگر هیچ وقت و در هیچ عالم و نشئه ای نخواهد توانست محضر ربوبی را درک کند! به همین جهت هر چه هست در این دنیاست و عوالم دیگر، مراحل میوه برداری و استفاده از آثار اعمال و افکار این عالم است.

محرومان از عشق در عرفان انتظار

وی با بیان اینکه در عرفان انتظار هر کس از عشق الهی محروم باشد، به یقین بیگانه و نامحرم است، گفت: چنان که افراد تارک الصلاه و الصوم، افرادی بیگانه و غریبه از درگاه الهی و محروم از عشق پاک خدایی هستند؛ عشق یعنی همه چیز و همه کس انسان خدا باشد یعنی همه آرزوها و خواسته اش خدا باشد و همه امور زندگی اش در مسیر این خواسته قرار بگیرد. عشق الهی ، آتش سوزانی است که دامن هر کس را بگیرد، تمامی وجودش را آتش می زند و او را بی‌تاب و بی قرار و مشتاق می کند. چنین انسانی چنان غرق در حلاوت و لذت عشق الهی می شود که دیگر خور و خواب و تفریح برایش لذت ندارد.

حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: مهم ترین ویژگی عاشق خدا، اشک چشم و قلب سوزان و شب زنده داری و روزه داری و قلب خاشع و روح نا آرام و جان خسته از زندگی مادی است. دنیا برای چنین عاشقی زندانی بیش نیست، مگر اینکه همه لحظات را در یاد خدا و خدمت در راه او و غرق در محبتش سپری کند.

شب قدر شب احیای عشق به خدا است

این کارشناس مهدوی در ادامه تاکید کرد: شب قدر مهم ترین تجلیگاه این عشق پاک و خدایی است شبی که به احیاء و ذکر و راز و نیاز و دعا و مناجات و استغفار و اشک و سوز و گداز سپری می شود؛ شب عاشقان بی‌دل که همه همتشان را برای جلب نظر محبوب خود مصروف می دارند و نهایت سعی خود را در ابراز عشق و محبت به کار می برند: «الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ... ؛ کسانی که اهل ایمانند کمال محبّت و دوستی را فقط به خدا مخصوص دارند» (آیه 165 سوره بقره). شب قدر باید شب احیای آئین محبت و عشق به خدا و اثبات عملی و معرفتی این عشق با تصمیم های درست و توبه واقعی و عزم جدی و برنامه ریزی برای صالحانه زندگی کردن باشد.

وی افزود: این عشق پاک و ماندگار شامل همه امور و افرادی می شود که محبوب و برگزیده خدا هستند و به خاطر تقرب به خدا، دوستی و محبت آنان نیز باید وجهه همت انسان مومن قرار گیرد مثل دوست داشتن پیامبران و امامان(ع) و فرشتگان و انسان های صالح و... . به همین جهت در شب قدر توجه کامل انسان به خداوند است اما در عین حال به برگزیدگان و محبوبان خدا هم توجه می شود و به عنوان شفیع و واسطه دریافت فیض و رحمت و محبت الهی به آنها متوسل می شویم.

حجت الاسلام کارگر عشق و محبت و توجه به امام زمان(عج) همان عشق و محبت به خدا است، ابراز کرد: او ولی مطلق الهی و خلیفه برحق خدا روی زمین است و تقدیر و سرنوشت انسان، به امضای ایشان رقم می خورد. پس در شب قدر باید نهایت عشق و محبت خود را به امام حی و پیشوای راستین الهی ابراز داریم و قلب و دل و جان خود را آکنده از عشق او کنیم که در این صورت است می توانیم امیدوار به جلب عنایات و الطاف و دعاهای ایشان باشیم.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) درباره مقام عشق و محبت حضرت مهدی(عج) فرمودند: «خوشا به حال کسی که او را دیدار کند! خوشا به حال کسی که او را دوست بدارد! خوشا به حال کسی که او را معتقد باشد.» (مجلسی، بحارالانوار، ج21، ص115) عشق به منجی موعود(عج) در واقع عشق به خدای منجی است که او را به این مقام برگزیده است «وَمَنْ اَحَبَّکُمْ فَقَدْ اَحَبَّ اللَّهَ». در دعای بعد از زیارت آل یاسین نیز عاشقانه عرض می کنیم: «وَ اَن تَملَاَ قَلبِی نُورَ الیَقیِنِ... وَ مَوَّدَتِی نُورَ المُوالاهِ لِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ علیهم السلام حَتَّی اَلقاکَ»؛ «خدایا! از تو می‌خواهم که سینه‌ام را از نور دوستی محمد و آل محمد، سرشار کنی، تا آن زمان که تو را ملاقات کنم.» (غایة المرام، باب ۲۳، حدیث ۱۰۵، ص۸۸ ).

کلید ظهور امام زمان(عج) در شب های قدر نهفته است

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه عشق در رویکرد عرفانی به انتظار جایگاه خاصی دارد، تاکید کرد: منتظران موعود(عج)، عاشقانی هستند که شب و روز چشم‌انتظار رویت جمال دلارای حجت خدا هستند و در فراق او ندبه و زاری می کنند و در دعاها و خواسته های خود به ویژه در شب های قدر، زیارت او را طالب اند و اذن ظهور او را از خدا می خواهند. کلید ظهور امام زمان(عج) در شب های قدر و در فریادهای خالصانه و استغاثه های از روی درد و نیازمندی و در اشک های ندامت و حسرت و در صداقت دعاهای ما نهفته است؛ چنان که اصلی ترین صیحه آسمانی که بشارت دهنده ظهور امام زمان(عج) است نیز در ماه رمضان و شب های قدر خواهد بود.

این کارشناس مهدوی ادامه داد: در روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمودند: «قائم(عج) در شب 23 ماه رمضان به نامش ندا داده می شود و در روز عاشورا قیام می کنند». آغاز ظهور امام زمان از شب قدر خواهد بود و یقین بدانیم که استغاثه ها و ابراز محبت ها و وفاداری ها و مهروزی های ما در شب های قدر و دعاها و خواسته های قلبی ما تاثیر بسزایی در آن دارد. طبق توصیه بزرگان تعجیل در ظهور و فرج امام زمان(عج)، باید در راس دعاها و خواست های ما در شب های احیا باشد که این نهایت دوستی و محبت ما نسبت به ایشان را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه مداومت بر دعای سلامتی امام زمان(عج) «أللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحجّة بن الحسن...» از مهمترین اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است، خاطرنشان کرد: از امام رضا علیه السلام نقل شده است: « ...هنگام فقدان ماء معین، بسیاری از مردان و زنان مؤمن، دلسوخته و متاسف و اندوهناک‌ اند؛ گویا آنان را در ناامیدترین حالاتشان می‌بینم که ندا را می‌شنوند؛ ندایی که از دور، مانند شنیده شدن از نزدیک شنیده می‌شود و آن رحمتی برای مؤمنان و عذابی برای کافران است» (شیخ صدوق، کمال الدین وتمام النعمة،ج 2، ص 371). پس بایسته است که شب قدر را شب ظهور و قیام و جلوه گری جمال امام زمان(عج) قرار دهیم و با تمام عشق و محبت خود، آمدنش را از خداوند متعال بخواهیم و هر لحظه منتظر بشارت های الهی باشیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان