شرایط حضور کشتی‌گیران چهارمحال و بختیاری در لیگ یک فراهم می‌شود


شرایط حضور کشتی‌گیران چهارمحال و بختیاری در لیگ یک فراهم می‌شود

شهرکرد - ایرنا - رییس هیات کشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه به دلیل نبود حامی مالی کشتی‌گیران استان با عضویت تیم‌های دیگر ،در مسابقات لیگ شرکت می‌کنند، گفت: با فراهم شدن 70 درصد شرایط، تلاش خواهیم کرد تا در صورت برگزار شدن مسابقات لیگ دسته یک در این رقابت‌ها شرکت کنیم.

جهانبخش سلیمیان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: جمع‌آوری کمک‌های مالی و معنوی برای حضور در مسابقات لیگ کشتی در استان به صورت قطره‌ای در حال انجام است که با جمع شدن این کمک‌ها و در صورت برگزاری مسابقات لیگ دسته یک کشتی در سال جاری، تیم‌های استان به این مسابقات اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه تاکنون در زمینه جذب حامی مالی موفقیت چندانی در هیات کشتی استان رخ نداده است، تصریح کرد: با این وجود برخی حمایت‌های مالی جلب شده است و با امضای تفاهم‌نامه با آموزش‌وپرورش شرایط همکاری در برگزاری مسابقات و اعزام تیم‌های ورزشی در رده‌های سنی مرتبط با حوزه فعالیت‌های آموزش‌وپرورش نیز فراهم شده است.

سلیمیان به رایزنی‌های انجام شده برای جذب حمایت مالی صنایع بزرگ چهارمحال و بختیاری همچون فولاد، سیمان و پتروشیمی از ورزش کشتی استان اشاره کرد و گفت: این مجموعه‌های صنعتی، قول مساعدت و همکاری را به هیات داده‌اند که امید است در آینده به نتایج خوبی منجر شود.

رییس هیات کشتی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه تنها مرکزی که در کشور، خانه کشتی ندارد، شهرکرد است، یادآور شد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشتی این است که زیرساخت مناسبی در اختیار هیات استان نیست و نمی‌توان برای طرح‌های بلندمدت، درخواست میزبانی اردوهای تیم ملی و مسابقات کشوری و برنامه‌های توسعه‌ای، برنامه‌ریزی مشخصی را در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از سالن‌های ورزشی که دوره‌های آموزشی کشتی در آن برگزار می‌شود، استیجاری هستند که به صورت مشترک با دیگر هیات های ورزشی از آن‌ها استفاده می‌شود، افزود: هیات کشتی این توانایی را ندارد که بتواند به صورت جداگانه برای ایجاد زیرساخت موردنیاز اقدام کند و توسعه زیرساخت‌ها نیازمند منابع اولیه دولتی است.

سلیمیان در مورد تاثیر شیوع کرونا بر فعالیت‌های کشتی استان نیز گفت: کشتی از ورزش‌های پربرخورد است و به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌های این ورزش به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی متوقف شد اما با این حال در اواخر سال گذشته ۲ تیم کشتی آلیش آقایان و یک تیم کشتی آلیش بانوان به مسابقات قهرمانی کشور اعزام شد و در سال جدید نیز چهار تیم از استان در رده‌های سنی جوانان و نوجوانان در مسابقات کشوری کشتی فرهنگی و آزاد شرکت کرد.

وی افزود: ورزشکاران استان در این مسابقات به نتایج مطلوبی دست یافتند و محمد ریاحی توانست با کسب عنوان قهرمانی وزن ۱۰۰ کیلوگرم کشتی آلیش به تیم ملی راه یابد.

سلیمیان به کسب نشان برنز یاسمین فاضلی در کشتی آلیش بانوان اشاره و تصریح کرد: مرتضی نصیری، نوجوان فرنگی‌کار وزن ۶۳ کیلوگرم استان در این دوره از رقابت‌های انتخابی تیم ملی به مقام چهارم رسید که با رایزنی‌های انجام شده در دور جدید اردوهای آماده‌سازی تیم ملی حضور خواهد یافت.

رییس هیات کشتی چهارمحال و بختیاری پیرامون برخی نگرانی‌ها درباره کاهش وزن ورزشکاران به ویژه نونهالان و نوجوانان در زمان مسابقه و مسائل مربوط به صغر سنی نیز افزود: این ۲ موضوع موجب شده بود تا ماموریت اصلی ورزش که ایجاد نشاط و سلامتی است دچار خدشه شود اما با درایت فدراسیون و نظر مثبت اعضای مجمع این مشکلات به نوعی مدیریت شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشتی‌گیران شرکت‌کننده در مسابقات به صورت مدام وزن‌کشی می‌شوند و با تغییر وزنی ناگهانی به شدت برخورد می‌شود، افزود: در سال گذشته چنین موردی برای یکی از ورزشکاران استان به وجود آمد که با دخالت کمیته انضباطی، محرومیت‌هایی برای کشتی‌گیر و مربی وی در نظر گرفته شد چرا که کاهش وزن به ویژه برای رده‌های سنی پایین، سلامت ورزشکار را به خطر می‌اندازد و قابل بخشش نیست.

سلیمیان صدور کارت ملی کشتی را نیز یادآور شد و گفت:با این اقدام و ثبت تمامی اطلاعات کشتی‌گیران در سامانه‌های فدراسیون دیگر بحث صغر سنی در مسابقات مطرح نیست و این مشکل رفع شده و جابه‌جایی ورزشکاران میان استان‌ها نیز قانونمند شده است.

وی در خصوص گسترش فعالیت‌های هیات کشتی در شهرستان‌های استان نیز گفت: هم‌اکنون در تمامی شهرستان‌ها به جز شهرستان اردل به دلیل نبود علاقه‌مندی و کمبود زیرساخت‌ها، ورزش کشتی دنبال می‌شود اما کمبود امکانات همچون تشک کشتی همچنان پا برجاست.

رییس هیات کشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۰ تشک کشتی از طرف فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی به استان اختصاص یافت، افزود: این تشک‌ها بدون هماهنگی با هیات کشتی استان توزیع شد که لازم است وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌ها در توسعه زیرساخت‌ها و توزیع امکانات بازنگری‌هایی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، تا پیش از شیوع کرونا بیش از ۷۰۰ ورزشکار در چهارمحال و بختیاری در هیات کشتی این استان ساماندهی شده بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی