ورود بانک‌ها به بازار سرمایه، نقدینگی بورس را افزایش می‌دهد


ورود بانک‌ها به بازار سرمایه، نقدینگی بورس را افزایش می‌دهد

ایران اکونومیست- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک‌ها منابع بالقوه زیادی را در اختیار دارند که اگر بخواهند آن‌ها را وارد بازار سرمایه کنند بورس از لحاظ نقدینگی با رشد مواجه خواهد شد.

ورود بانک‌ها به بازار سرمایه، نقدینگی بورس را افزایش می‌دهد

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر افزایش حضور بانک‌ها به منظور سرمایه گذاری در بازار سرمایه، اظهار کرد: بانک‌ها منابع بالقوه زیادی را در اختیار دارند که اگر بخواهند آن‌ها را وارد بازار سرمایه کنند بورس از لحاظ نقدینگی با رشد مواجه خواهد شد.

او تصریح کرد: اما تجربه ۲۰ سال اخیر نشان از آن دارد که بانک‌ها در هر بازاری که وارد شدند به جای سود رساندن به آن بخش آسیب زدند که عامل اصلی چنین امری را می‌توان به سبب میزان منابع مالی تحت اختیارشان دانست به طوری که به همین منظور می‌توان به ورود بانک‌ها به بحث بازار ارز، خودرو و ... اشاره کرد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر بانک‌ها بخواهند به صورت بلند مدت در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند وارد بحث بنگاه داری می‌شوند، اما با توجه به سبقه‌ای که طی چند سال اخیر بانک‌ها از خود به نمایش گذاشتند بازه سرمایه گذاریشان بیشتر از چندماه نبوده است.

میرزایی تصریح کرد: قبل از آنکه بانک‌ها به طور جدی سرمایه گذاریشان را در بازار سرمایه افزایش دهند بهتر است ضوابط آن مشخص شود به گونه‌ای که در این زمینه می‌توان به چگونگی نقش آفرینی، مدت زمان حضور آن‌ها در بورس و سایر موارد اشاره کرد لازم به ذکر است است که اگر چنین مسائلی به طور واضح مشخص نشود به طور قطع بازار سرمایه آسیب خواهد دید. به سبب آنکه سهم‌های بانکی در بازار سرمایه به صورت لیدر عمل کنند.

او تصریح کرد: ضوابط مشخصه برای بانک‌ها در برهه نخست بدین معناست بانکی که یک سهام را می‌خرد به چه نحوی می‌تواند آن را مدیریت کند آیا برایش این امکان فراهم است که هماننده مردم عادی معامله کند، سرمایه گذاری بانک‌ها باید به نحوی باشد که با تشکیل هیئت مدیره به بنگاه داری تبدیل نشود که اجرا سازی چنین مسئله‌ای بسیار سخت است به سبب آنکه بانک‌ها از قدرت زیادی برخوردار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار‌های مالی مانند یک دومینو به هم متصل هستند اگر بخشی از آن تخریب شود سایر قسمت ها نیز با ریزش مواجه خواهند شد به گونه‌ای که می‌توان به چند ماه پیش که بانک‌ها اقدام به خرید اوراق کردند و به همان نسبت بازار سرمایه با ریزش مواجه شد اشاره کرد.

میرزایی گفت: بحث افزایش سرمایه گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه را باید در سطح کلان اول مورد بررسی قرار گیرد بعد از نتیجه دهی مسئولان آن را وارد مرحله اجرا کنند، چون در صورت عدم موفقیت در این بخش بانک‌ها دچار زیان خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در حال حاضر باتوجه به ضوابطی که در بازار سرمایه حاکم است و مدیرت کمی که بانک‌ها در کنترل ریسک دارند به نظر نمی‌رسد طرح افزایش سرمایه گذاری بانک ها در بازار سرمایه چندان موفقی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی