ماژول اصلی ایستگاه فضایی چینی به مدار زمین پرتاب شد


ماژول اصلی ایستگاه فضایی چینی به مدار زمین پرتاب شد

گجت نیوز بر اساس تازه‌ترین اطلاعات، برای ساخت ایستگاه فضایی چینی باید ده پرتاب فضایی انجام شود که تاکنون پرتاب مربوط به اصلی‌ترین قسمت این آزمایشگاه معلق انجام شده است. ساخت ایستگاه فضایی چینی یکی از پروژه‌های جاه‌طلبانه آژانس فضایی این کشور بوده که در روزهای گذشته کار پرتاب ماژول اصلی آن به فضا انجام شد. طبق... نوشته ماژول اصلی ایستگاه فضایی...

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات، برای ساخت ایستگاه فضایی چینی باید ده پرتاب فضایی انجام شود که تاکنون پرتاب مربوط به اصلی‌ترین قسمت این آزمایشگاه معلق انجام شده است.

ساخت ایستگاه فضایی چینی یکی از پروژه‌های جاه‌طلبانه آژانس فضایی این کشور بوده که در روزهای گذشته کار پرتاب ماژول اصلی آن به فضا انجام شد. طبق اطلاعات موجود، در مجموع باید ده پرتاب برای کامل کردن این ایستگاه انجام شوند.

نام ماژول مورد نظر تیانهه (Tianhe) بوده که در زبان چینی به معنی «هارمونی آسمان‌ها» است. این اتاقک در تاریخ ۲۸ آوریل، سوار بر یک موشک لانگ مارچ ۵ بی وای ۲ (Long March-5B Y2)، از خاک چین به مدار زمین فرستاده شد. گفته شده که علاوه بر تیانهه، به عنوان اصلی‌ترین بخش این ایستگاه فضایی، پرتاب‌های دیگری به منظور تکمیل پروژه انجام می‌شوند و در نهایت، آزمایشگاه معلقی که از سوی چینی‌ها در مدار زمین قرار خواهد گرفت، به مراتب از نمونه آمریکایی آن، یعنی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) کوچک‌تر خواهد بود.

ایستگاه ISS هم اکنون در ارتفاع ۴۰۸ کیلومتری سطح زمین در گردش بوده و ناسا هم قصد دارد تا این آزمایشگاه پر سن و سال را با ورژن‌های جدیدتر و مجهزتر جایگزین کند. ماژول تیانهه بزرگ‌ترین فضاپیمایی بوده که چین تاکنون ساخته است؛ این اتاقک ۱۷ متر طول و ۴ متر عرض دارد و وزن آن هم به ۲۲.۵ تن می‌رسد.

ایستگاه فضایی چینی

چین هم اکنون برنامه‌ای بزرگ و جاه‌طلبانه برای ساخت ایستگاه فضایی خود در نظر دارد. این کشور می‌خواهد با همکاری سایر کشورهای هم‌پیمانش مقدمات لازم برای تکمیل پروژه را فراهم کند و این‌طور که به نظر می‌رسد، چنین کاری به شکل حداقلی نیازمند انجام ۱۰ پرتاب فضایی است.

همان‌طور که انتظار می‌رود، ایالات متحده هیچ همکاری در ساخت ایستگاه فضایی چینی نخواهد داشت. چین هم از همان ابتدای ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی اجازه حضور در این پروژه را نداشت، چرا که کشورهای دخیل در ساخت ISS نگران این مسئله بودند که چینی‌ها با انجام اقدامات جاسوسی و دزدی اطلاعات، اسرار تکنولوژیکی آمریکا و سایر کشورهای شریک در پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی را به سرقت می‌برند.

ماژول اصلی ایستگاه فضایی چینی به مدار زمین پرتاب شد

ماژول اصلی ایستگاه فضایی چینی به مدار زمین پرتاب شد

ده پرتابی که آژانس فضایی چین برای تکمیل آزمایشگاه معلق خود در فضا در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ انجام خواهند شد. این پرتاب‌ها دو ماژول دیگر را به مدار زمین می‌برند و به علاوه، چهار محموله شامل وسایل مورد نیاز تکمیل این ایستگاه هم هرکدام سوار بر یک موشک به فضا برده می‌شوند. چهار پرتاب دیگر هم برای انتقال فضانوردان چینی به این ایستگاه فضایی در نظر گرفته شده‌اند. چینی‌ها برای عملی کردن اهداف خود در این پروژه، از سه نوع مختلف از راکت‌های لانگ مارچ استفاده می‌کنند.

پیش از این اعلام شده بود که ایستگاه فضایی چینی به صورت هم‌زمان ظرفیت جا دادن به شش فضانورد را خواهد داشت. مقامات چینی می‌گوید که داشتن حضوری ثابت و طولانی مدت در فضا به این کشور امکان می‌دهد تا آزمایش‌های فضایی خود را به صورت گسترده انجام داده و خدمات‌رسانی گسترده‌ای در این زمینه داشته باشد. خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماژول تیانهه هم مدتی پیش با خوشحالی فراوان توسط مقامات چینی اعلام شده بود و به نظر می‌رسد که مشکل خاصی در عملی کردن مراحل بعدی پروژه آژانس فضایی چین وجود نداشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما