مخترع اتریوم کیست؟ جوانی که یک شبه میلیاردر شد


مخترع اتریوم کیست؟ جوانی که یک شبه میلیاردر شد

قیمت اتریوم در یک رکودشکنی تاریخی جدید از 3000 دلار گذشت و در حال حاضر دومین ارز بزرگ دیجیتالی جهان به حساب می‌ آید. اما شاید بد نیست که بدانید مخترع اتریوم یک جوان 27 ساله است که یک شنبه میلیارد شده است. البته او در زمان اختراع این ارز در سال 2013 19 سال داشته است.

مخترع اتریوم کیست؟ جوانی که یک شبه میلیاردر شد

به گزارش راهبرد معاصر قیمت اتریوم در مدار صعود است و در حال حاضر با ارزش 363 میلیارد دلاری دومین ارز بزرگ دیجیتال جهان است. اواخر سال 2013 ویتالیک بوترین 19 ساله این ارز را اختراع کرد. او یک برنامه نویس روسی کانادایی است که در حال حاضر جزو ده شخصیت برجسته بازار رمز ارز است . گفته می شود دارایی او از ابتدای امسال دو برابر شده است. بوترین در سال 2018اتریوم را به عنوان کیف اصلی دیجیتالی خود مهرفی کرد که اکنون بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد.

قیمت اتریوم در سال گذشته از ۲۰۰ دلار به حدود ۲ هزار دلار رسیده است. امروز هم ارز اتریوم در محدوده قیمتی ۳ هزار و ۳۰۰ دلار معامله می‌شود. به طوری که ابتدای سال 2021 تاکنون حدود 4 برابر افزایش داشته است. پندی پیش بوترین آدرس کیف پول اتریوم خود را در فضای مجازی به اشتراک گذاشت که موجودی آن 333 هزار و 520 اتریوم بود با این حساب او در حال حاضر یک میلیارد است چرا که ارزش کیف پول اتریوم او به بیش از 1 میلیارد و 50 میلیارد رسیده است.

روند صعودی اتریوم باعث شده است تا فعالان باراز رمز ارز ویتالیک بوترین را یکی از جوان ترین میلیاردرهای خودساخته بازار رمز ارز معرفی کنند.

مخترع اتریوم کیست؟ جوانی که یک شبه میلیاردر شد

اتریوم رقیب بیت کوین

اتریوم فراتر از یک ارز است و اگر رقیبی برای بیت‌کوین وجو داشته باشد آن اتریوم است اما اترویم با بیت‌کوین رقابت نمی‌کند. اتریوم ساختاری متفاوت دارد و مانند بیت‌کوین یک ارز مستقیم نیست و در عوض ارزی دارای فناوری‌های منحصر به فرد است که یک جز سکه هم دارد. واحد پول این ارز اتر نام دارد و می‌توان از آن در برنامه‌هایی که روی سیستم عامل اتریوم اجرا می‌شود استفاده کرد.

اتریوم رهبر قراردادهای هوشمند است در حالی که بیت‌کوین برای یک بار استفاده ساخته شده است. اتریوم با جاه‌طلبی بیشتر در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. زنجیره اتریوم می‌تواند برنامه‌ها را به صورت غیرمتمرکز و همزمان در میلیون‌ها کامپیوتر اجرا کند.

بیوگرافی ویتالیک بوترین مخترع اتریوم

ویتالیک بوترین از سال 2011، با همکاری در تأسیس و نگارش مقالات مجله بیت کوین، در جامعه خرید و فروش بیت کوین مشارکت داشته است. اما ویتالیک بیشتر به عنوان پسر نابغه طراح اتریوم (دومین پلتفرم ارز دیجیتال باارزش و مشهور دنیا پس از بیت کوین)، شناخته می‌شود. در زمان نگارش این متن، پروژه رویایی او، به دلیل رسیدن به سقف بالای بازار (بیش از 65 میلیارد دلار)، به خود می‌بالد و به رشد خود ادامه می‌دهد. در ضمن، ویتالیک فقط 25 سال سن دارد و طرح‌های بسیار زیاد و دور و درازی برای ابداع خود، در سر می‌پروراند.

مخترع اتریوم کیست؟ جوانی که یک شبه میلیاردر شد

ثروت ویتالیک بوترین چقدر است؟

دارایی وی چیزی حدود 100 میلیون دلار تخمین زده می‌شود. بخشی زیادی از دارایی او در قالب اتریوم است. گفته می‌شود خالق اتریوم، حدود 350 هزار واحد از این ارز دیجیتال را در والت الکترونیکی خود نگهداری می‌کند.

دوران کودکی ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین خالق اتریوم در 31 ژانویه 1994، در شهر کولومنا واقع در استان مسکو کشور روسیه به دنیا آمد. او تا 6 سالگی در روسیه زندگی کرد و سپس والدین او تصمیم گرفتند برای جستجوی فرصت‌های شغلی بهتر به کانادا مهاجرت کنند. زمانی که او کلاس سوم ابتدایی را در یک مدرسه کانادایی سپری می‌کرد، در برنامه ای که مخصوص افراد با استعداد بود، شرکت داده شد. با توجه به اینکه دستیابی به یک جایگاه در این برنامه، به معنای فرصت‌های یادگیری بیشتر بود، به طور ناگهانی از دوستانش جدا شد. در طول این برنامه، ویتالیک متوجه شد که مجموعه خاصی از مهارت‌ها و استعدادهای او، تا حدی مورد توجه اطرافیان و حتی معلمان قرار گرفته است.

او به صورت ذاتی، مستعد ریاضیات و برنامه نویسی بود و علاقه شدیدی به اقتصاد داشت و می‌توانست اعداد سه رقمی را به صورت ذهنی با سرعتی دو برابر بیشتر از میانگین ذهن انسان‌های هم سن خود، جمع کند.

مخترع اتریوم کیست؟ جوانی که یک شبه میلیاردر شد

نمرات ویتالیک بوترین همیشه خوب بود، اما مدتی زمان خود را به جای انجام تکالیف مدرسه، برای رسیدن به سطوح بالاتر بازی World of Warcraft، اختصاص داد. او از زمانی که ۱۳ سال داشت World of Warcraft را با خوشحالی بازی می‌کرد تا اینکه یک روز در سال ۲۰۱۰، شخصیت ویتالیک به دلیل به روزرسانی Blizzard تغییر کرد. آن شب تا زمانی که خوابش برد، گریه کرد و بعدا متوجه شد که سرویس‌های غیر متمرکز چقدر می‌توانند ترسناک باشند و World of Warcraft را کلا ترک کرد!

زندگی دانشجویی خالق اتریوم

شاید جستجو برای یک اشتیاق جدید در زندگی بود که Vitalik Buterin را به سمت دنیای ارزهای دیجیتال کشاند. او نخستین بار، از پدرش در مورد بیت کوین شنید. پدر ویتالیک در سال 2013، یک استارتاپ پشتیبانی نرم افزار داشت. ویتالیک بلافاصله وارد این کار نشد. علاوه بر این، او ابتدا فکر می کرد که یک ارز دیجیتال حتما با شکست مواجه خواهد شد، چرا که هیچ ارزش ذاتی ندارد. اما بعدها که دفعات بیشتری در مورد آن شنید، علاقه‌اش افزایش یافت.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم همیشه بر این باور بود که اگر در مورد چیزی دوبار شنیدید، ممکن است ایده خوبی برای سرمایه گذاری زمانی و تحقیق بیشتر باشد. در آن زمان، ویتالیک هر چیزی که با مقررات دولتی یا کنترل جمعی انجام می‌شد را به صورت یک چیز بد معمولی می‌دید. در این میان ماهیت غیرمتمرکز و غیرقابل کنترل بیت کوین علاقه او را به خود جلب کرد. با وجود اینکه بعد از آن زمان، سیاست او در مورد خوب و بد، به طور قابل توجهی به‌روز شده است، اما ویتالیک هنوز با اعتقاد خود که راهی برای قدرت بیشتر در دستان خود دارد، پیش می‌رود.

Vitalik Buterin زمانی را که به جستجوی شبکه‌ای در فروم‌های مختلف مرتبط با بیت کوین اختصاص می‌داد خاتمه داد. در ابتدا تنها عامل، ارز دیجیتال این شبکه بود که توجه او را جلب کرد. اما سپس هرچه مشارکت او با این جامعه بیشتر شد، شروع به درک پتانسیل نامحدود تکنولوژی مجازی بیت کوین کرد.

مخترع اتریوم کیست؟ جوانی که یک شبه میلیاردر شد

او قصد داشت با در اختیار داشتن تعدادی توکن، به طور رسمی به این اقتصاد جدید و تجربی بپیوندد، اما نه قدرت محاسبه برای استخراج داشت نه پولی برای خرید بیت کوین. بنابر این در فروم‌های مختلف به دنبال کارهایی بود که پرداختی آنها به صورت بیت کوین باشد. در نهایت، شروع به نوشتن مقاله برای یک بلاگ کرد که دستمزدش به ازای هر مقاله 5 بیت کوین بود.

تولد اتریوم

در اواخر سال 2013، ویتالیک بوترین خالق اتریوم ایده خود را در یک برگه سفید (وایت پیپر) توضیح داد و برای تعداد کمی از دوستانش ارسال کرد و آنها نیز به نوبه خود برای دیگران فرستادند. در نهایت، 30 نفر داوطلب شدند تا با ویتالیک خالق اتریوم در مورد این مفهوم، مذاکره کنند. ویتالیک منتظر نظرات انتقادی مردم و اشتباهاتی که از دید آنها در مورد این مفهوم وجود داشت، بود، اما هرگز این اتفاق نیفتاد.

حتی در آن زمان، مفهوم اتریوم هنوز در مورد پول رایج بود. این ایده، با گذر زمان و در طی جلسات و ملاقات‌هایی که با افرادی که کاملاً در جریان آن بودند، تغییر کرد و شکل گرفت. زمانی که آنها زبان برنامه نویسی داشتند، هر هفته روش های جدیدی را برای استفاده از آن مطرح می‌کردند.

تا پایان ژانویه ۲۰۱۴، تیم متوجه شد که ایجاد یک مکان ذخیره سازی غیرمتمرکز، کار نسبتاً آسانی است و مفاهیمی مانند ثبت نام را می‌توان تنها با چند خط برنامه نویسی، به وجود آورد.

همانطور که از این موارد استفاده می‌کردند، آنها به آرامی ایده ویتالیک را تغییر دادند و به تدریج آن را به سمت آنچه که امروز اتریوم نام دارد، سوق دادند. این پروژه در ژانویه ۲۰۱۴ به اعلام عمومی رسید و تیم مرکزی آن از جو لوبین، چارلز هاسکینسون (خالق کاردانو)، آنتونی دی یورو، میهای آلیسی، ویتایک بوترین و گوین وود تشکیل شد.

ویالیک بوترین خالق اتریوم در یکی از کنفرانس‌های بیت کوین که در میامی برگزار می‌شد، اتریوم را معرفی کرد و بعد از چند ماه، تیم تصمیم به برگزاری فروش جمعی اتر، توکن اختصاصی این شبکه، گرفت تا سرمایه آن افزایش یابد. در همان زمان، ویتالیک کمک هزینه Thiel را نیز به مبلغ ۱۰۰،۰۰۰ دلار دریافت کرد.

از طریق فروش جمعی که در آن اتر به ازای بیت کوین‌ها فروخته می‌شد، تیم موفق به افزایش بیش از 31،000 بیت کوین از جامعه ارز دیجیتال شد، که در آن زمان به ارزش 18 میلیون دلار بود. هرچند در زمان فروش جمعی، بیت کوین حدوداً 650 دلار معامله می‌شد اما بلافاصله پس از اینکه قیمت آن کاهش یافت، تیم مجبور شد با از دست دادن قابل اجتناب دلار رو به رو شود. با این وجود، تیم اتریوم با پول‌های جمع آوری شده، بنیاد اتریوم را که یک سازمان غیر انتفاعی مستقر در سوئیس است و بر توسعه نرم افزارهای متن باز اتریوم نظارت دارد، را تأسیس کرد.

مخترع اتریوم کیست؟ جوانی که یک شبه میلیاردر شد

اخبار دروغ در مورد مرگ ویتالیک بوترین

در 25 ژوئن 2017، اخبار دروغی که ادعا می‌کرد ویتالیک بوترین خالق اتریوم در تصادف رانندگی کشته شده است، باعث شد اتریوم 4 میلیارد دلار را در بازار از دست بدهد. اگرچه اتریوم تمام ارزش از دست داده‌اش را حفظ کرد، این شوخی اهمیت ویتالیک را برای پلتفرم و کل جامعه ارز دیجیتال و بلاکچین نشان داد.

هم اکنون این روزها، ویتالیک خالق اتریوم در سنگاپور زندگی میکند و به سخت ترین شکل ممکن روی طرح خود کار می‌کند. در ابتدا، فقط سه نفر روی پروتکل‌های اتریوم کار می کردند، اما او امیدوار است که به زودی تیم به سطحی خواهد رسید که کمتر به حضور او نیاز داشته باشد. او در مورد آینده این پلتفرم، خوش بین است و می‌گوید «تنها قاتل اتریوم، اتریوم است»

چندی پیش خبری منتشر شده بود که اگر ترون قاتل اتریوم است، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آن کجایند؟

اتریوم و تیمش در حال آماده شدن برای رونمایی از نسخه ­های جدید، پایدارتر، ایمن‌تر و کارآمدتر اتریوم هستند و بزرگترین چالش‌های آنها، مقیاس پذیری، بهینه سازی و هزینه مناسب می‌باشد.

بخشی از جوایز اهدا شده به ویتالیک بوترین

جایزه کمک هزینه تحصیلی Thiel، 2014

جایزه تکنولوژی دنیا در بخش نرم افزار IT، 2014

Fortune 40 ، زیر 40

Forbes 30، زیر 30

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان