توصیه ای به بهبودیافتگان کرونا که درگیری ریه داشتند/ روشی برای بهبودی واریس


توصیه ای به بهبودیافتگان کرونا که درگیری ریه داشتند/ روشی برای بهبودی واریس

یک فیزیوتراپیست به بهبودیافتگان کرونا که ریه آنها درگیر شده توصیه کرد: ورزش های هوازی کم شدت مانند پیاده روی، تردمیل و دوچرخه سواری را سر جای خود داشته باشند و برای افزایش ظرفیت ریه دم عمیق، دو سه ثانیه مکث کنند تا ریه در حالت پرباد قرار بگیرد و بازدم در حد پنج تا شش ثانیه انجام شود و باز یک تا دو ثانیه در حالت مکث باشند تا ریه کامل تخلیه بشود؛...

دکتر"مهدی مداحی" در گفت و گو با ایسنا درباره نقش ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن اظهار کرد: ورزش فواید زیادی برای بدن دارد و ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت روح و روان و پیشگیری از افسردگی موثر است که خود این موارد برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس نیز می تواند کمک کننده باشد.

وی افزود: در شرایط سختی هستیم و کسی که بتواند روحیه خود را حفظ کند، برد کرده و ورزش به افزایش اعتماد به نفس و شادابی روحی و روانی کمک می کند.

مداحی با اشاره به اینکه هرکدام از ورزش ها کاربرد خاصی دارند، تصریح کرد: ورزش هایی هستند که قدرت تنفس را بالا می برند و به درمان کسی که به کرونا مبتلا شده کمک کرده و موجب تقویت ریه ها بعد از بیماری می شود.

وی با اشاره به اینکه برای تقویت سیستم ایمنی بدن ورزش مستمر توصیه می شود، بیان کرد: دو ساعت در هفته فوتبال بازی کردن نه تنها کمکی نمی کند بلکه آسیب زاست و فشار زیادی به قلب و عروق وارد کرده و خطر سکته قلبی افزایش می یابد.

این فیزیوتراپیست با بیان اینکه ورزش باید ممتد، مستمر و کم شدت باشد، گفت: اگر ورزش پرشدت است باید مستمر باشد مانند فوتبالیست ها و وقتی هر روز فشار زیادی به قلب وارد می شود شروع به رگ سازی می کند، قطر سلول های قلب افزایش پیدا می کند و قلب بزرگ تر می شود و قلب و عروق و تنفس خود را با شرایط تمرین هر روز وفق می دهند.

وی با اشاره به اینکه بهترین ورزش آن است که مستمر، مداوم، منظم و کم شدت باشد، افزود: در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا و قرنطینه خانگی ورزش های خانگی و آپارتمانی را بیشتر توصیه می کنیم.

مداحی با بیان اینکه یکی از ورزش های خانگی پیاده روی است که در فضای باز نیز با ماسک و رعایت فاصله می توان انجام داد، اظهار کرد: در منزل حدود 45 دقیقه تا یک ساعت می توان پیاده روی کرد به صورت که 10 دقیقه اول پیاده روی آهسته و در واقع گرم کردن، 20 تا 30 دقیقه تند تا ضربان قلب بالا برود و ده دقیقه آخر آرام و فاز سرد کردن است.

رییس انجمن فیزیوتراپی کرمان گفت: یک باره پیاده روی تند انجام دادن و قطع کردن مضرّ است و باید همان روندی که اعلام کردم رعایت شود.

وی افزود: اگر فردی در زمان پیاده روی تند دچار حالت تهوع، سرگیجه و ... شود حتما باید ورزش را قطع و به متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و با این حالات نباید ورزش را ادامه بدهد.

مداحی با اشاره به اینکه در پیاده روی با تردمیل نیز باید الگوی ذکر شده رعایت شود، تصریح کرد: روزه داران برای جلوگیری از اُفت قند خون و از دست دادن آب بدن نبای در طول روز ورزش کنند. در نزدیکی افطار می توانند ورزش سبک انجام داده و یا یکی دو ساعت بعد از افطار ورزش کنند.

وی درباره استفاده از ماسک در هنگام ورزش کردن بیان کرد: استفاده از ماسک به دلیل اینکه می تواند موجب کمبود اکسیژن شود، در حین ورزش توصیه نمی شود و اگر فعالیت بدنی در فضای باز و با رعایت فاصله است، می توانند حین ورزش کردن ماسک نزنند اما در باشگاه های ورزشی به دلیل اینکه محیط بسته، تعریق وجود دارد و بازدم ورزشکاران با شدت بیرون می آید و ممکن است کسی بیمار باشد و بقیه را مبتلا کند، باید پنجره ها باز باشد و از ماسک استفاده کنند.

این فیزیوتراپیست در بخش دیگری از سخنانش درباره ارتباط پیاده روی و زانو درد گفت: پیاده روی با کفش مناسب و در سطح صاف، اگر زیر یک ساعت باشد زانو درد ایجاد نمی کند و اگر بیش از یک ساعت باشد موجب تحریک آرتروز و زانودرد شود.

وی درباره ورزش کردن افراد مبتلا به واریس اظهار کرد: واریس درمان قطعی ندارد و توصیه ما حمام متضاد است؛ اینکه یک دقیقه آب گرم روی پاهای بریزند و بعد آب سرد و چند مرتبه این را انجام بدهند و اولین و آخرین حرکت آب گرم باشد و دو سه ماه این کار را انجام بدهند که واریس ها وضعیتشان خیلی بهتر می شود.

مداحی افزود: دستگاه هایی در کیلینیک های فیزیوتراپی وجود دارد که به درمان واریس کمک می کند. همچنین تزریق دارو و استفاده از لیزرهای خاصی نیز وجود دارد که مقداری گران بوده و در دسترس تر نیستند.

وی تصریح کرد: افراد مبتلا به واریس می توانند پیاده روی را با جوراب واریس انجام داده و بعد از اتمام ورزش، مقداری پاها را بالا نگه دارند.

این فیزیوتراپیست درباره فعالیت خانم های خانه دار بیان کرد: کار منزل ورزش به حساب نمی آید و ورزش باید به صورت همان الگویی که اعلام شد انجام شود.

وی به بهبودیافتگان کرونا که ریه آنها درگیر شده توصیه کرد: ورزش های هوازی کم شدت مانند پیاده روی، تردمیل و دوچرخه سواری را سر جای خود داشته باشند و برای افزایش ظرفیت ریه دم عمیق، دو سه ثانیه مکث کنند تا ریه در حالت پرباد قرار بگیرد و بازدم در حد پنج تا شش ثانیه انجام شود و باز یک تا دو ثانیه در حالت مکث باشند تا ریه کامل تخلیه بشود؛ تمرین خوبی است که در روز دو تا سه بار و هر بار هشت مرتبه انجام شود که حالت کشسانی ریه را افزایش می دهد.

مداحی تصریح کرد: این افراد بهتر است در حالت دم و بازدم دست ها را باز و بسته کنند که قابلیت ارتجاعی ریه را به حالت قبل از بیماری برمی گرداند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ورزش های کششی گفت: براثر کم تحرکی به مرور عضلات کوتاه می شوند و در حال حاضر کم تحرکی در دانش آموزان باعث عوارضی از جمله گوزپشی، قوس کمر و ... می شود که برای انعطاف پذیری عضلات باید ورزش ملایم انجام دهند.

این فیزیوتراپیست بیان کرد: ورزش های مقاومتی مثل دمبل یا وزنه سبک نیز به افزایش قدرت عضلات کمک می کند و اگر این سه نوع ورزش ها(قدرتی، هوازی و کششی) انجام شود می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن بشود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان