مدیرعامل مخابرات: رگولاتوری قانون جنگل وضع کرده؛ اختلال در کلاب هاوس کار مخابرات نیست


مدیرعامل مخابرات: رگولاتوری قانون جنگل وضع کرده؛ اختلال در کلاب هاوس کار مخابرات نیست

مهندس مجید سلطانی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در یک مصاحبه خبری به صحبت‌های چندماه اخیر وزارت ارتباطات و رگولاتوری پاسخ داد. سلطانی در این مصاحبه در پاسخ سوال خبرنگار، مبنی بر ادعای وزیر ارتباطات که گفته بود مخابرات عامل عدم توسعه اینترنت ثابت در کشور است، گفت: ما این ادعا را نمی‌پذیریم. در حال حاضر بیشترین پورت اینترنت ثابت در اختیار شرکت...

مهندس مجید سلطانی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در یک مصاحبه خبری به صحبت‌های چندماه اخیر وزارت ارتباطات و رگولاتوری پاسخ داد. سلطانی در این مصاحبه در پاسخ سوال خبرنگار، مبنی بر ادعای وزیر ارتباطات که گفته بود مخابرات عامل عدم توسعه اینترنت ثابت در کشور است، گفت: ما این ادعا را نمی‌پذیریم. در حال حاضر بیشترین پورت اینترنت ثابت در اختیار شرکت مخابرات است. همچنین پیشرفته‌ترین و پرسرعت‌ترین خدمات اینترنت پرسرعت توسط مخابرات عرضه می‌شود. ما همواره به قوانین سختگیرانه و ضد انحصار رگولاتوری پایبند بودیم و همه آنچه برای ما تصویب کردند را اجرا کردیم. اینکه مخابرات عامل اصلی عدم توسعه بخش اینترنتی ثابت در کشور است، آدرس غلطی است که رگولاتوری به مردم می‌دهد.

سلطانی ادامه داد: مانع اصلی عدم توسعه این بخش، عدم توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری در این صنعت است. عدم توسعه این بخش به دلیل مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات است. توسعه زیر ساخت به نقدینگی نیاز دارد و با حرف زدن مشکلات درست نمی‌شوند. مخابرات از زمان خصوصی‌سازی 60 هزار میلیارد تومان به دولت پرداخت کرده، همچنین 50 درصد سهم مدیریتی مخابرات برای دولت است. با مقایسه این درآمدها با سال‌های قبل از خصوصی‌سازی، متوجه رشد درآمد دولت از مخابرات می‌شوید. با این درآمدها چیزی برای ما باقی نمانده است.

رییس شرکت مخابرات گفت: ما قبول داریم که در زمینه توسعه به مشکل برخورده‌ایم، اما تمام مشکل گردن مخابرات نیست. به طور مثال در تهران سوئیچی کار می‌کند که برای 30 سال پیش است، سوال اینجاست که چرا این تجهیزات تا کنون تعویض نشده است. در سال گذشته تکلیفی بر گردن مخابرات بود که در 11 استان 5 میلیون پورت VDSL برقرار کند. این که چرا این هدف تحقق نیافت به دلیل آن است که تیم مدیریت قبلی که منتسب دولت بودند مشکل عدم سرمایه‌گذاری داشتند و وقتی بدهی‌ها روی هم انباشه می‌شوند، قدرت تحرک از مخابرات گرفته می‌شود. رگولاتوری تنها وظیفه‌اش این نیست قانون وضع کند و به‌زور بخواهد چرخ صنعت را بچرخاند، سازمان تنظیم باید مقرراتی وضع کند که موجب درآمد زایی و سرمایه‌گذاری شود.

رگولاتوری قانون جنگل وضع کرده!

سلطانی در پاسخ به سوالی در خصوص انحصار مخابرات و احتمال صدور پروانه‌ای برای شهرداری برای خدمات شهری فیبرنوری گفت: اگر به این طور پیش‌رود همه در کار هم دخالت می‌کنند. هر کسی که مجوز دارد لزومی ندارد در حوزه‌ای که تخصصش نیست دخالت کند. اگر شهرداری می‌تواند ورود کند چرا شرکت گاز یا آب و فاضلاب دخالت نکنند؟ این کار رگولاتوری به جای تنظیم مقررات، رسمیت بخشیدن به قانون جنگل است.

وی ادامه داد: یکی از موانع توسعه و رشد این بخش همین است که اپراتورها باید مبلغ هنگفتی به شهرداری بابت حفاری واگذار کنند. پروانه جدیدی که قرار است به شهرداری تهران داده شود، نفی خدمات و از بین رفتن دارایی شرکت‌های FCP وSERVCO است، این درحالی است که سازمان تنظیم مقررات باید به فکر منافع شرکت‌های ارتباطی باشد.

اختلال در کلاب هاوس کار ما نیست

وی در آخر در مورد اختلال در شبکه اجتماعی کلاب هاوس گفت: این یک بحث فنی است و اما گروهی را معین کردیم تا به این مشکل رسیدگی کنند. منتظریم تا نتیجه بررسی‌ها به ما اعلام شود. برای ما به عنوان یک شرکت خدماتی خصوصی اصلا منطقی نیست که چنین کاری کنیم، هرچه مصرف بیشتر باشد به نفع ماست. محدود کردن سازوکار مشخصی دارد و همه می‌دانند اپراتورها اختیاری از خود ندارند و تابع دستورات بالادستی هستند. اختلال را باید از کسانی بپرسید که سابقه طولانی در آهسته کردن و بستن نرم‌افزارهای مشابه دارند. کاش دولت در خصوص مسائل مهم‌تر نیز این همه تلاش و حساسیت به کار می‌گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی