استرازنکا، یک واکسن تضمین شده است


استرازنکا، یک واکسن تضمین شده است

قزوین - ایرنا - معاون سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: استرازنکا که به صورت سراسری در کشور در حال تزریق است؛ عوارض جانبی خاصی ندارد و  یک واکسن تضیمن شده است که در بسیاری از کشورهای اروپایی در حال تزریق است.

به گزارش ایرنا، پیمان قجربیگی روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واکنش استرازنکا موجب نگرانی برخی از شهروندان شده است، در حالی که این واکسن هیچگونه عارضه ای نداشته و تنها یک سری واکنش‌ دارد که این واکنش ها در بدن افراد مختلف متفاوت است.
وی ادامه داد: رعایت کردن یک سری نکات خاص، جهت ایمن سازی بدن در هنگام تزریق واکسن کووید ۱۹ باعث می‌شود از شدت واکنش‌های این واکسن بکاهد.
قجربیگی اظهار داشت: این واکسن پس از تزریق تا ۷۲ ساعت با تب سستی و بی‌حالی، حالت تهوع و سرگیجه همراه است.

معاون سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با اشاره به گزارش های موردی مبنی بر بروز حوادث ترمبوآمبولیک (لخته شدن خون) بعد از تزریق واکسن کووید ۱۹ تصریح کرد: شهروندان می‌توانند برای جلوگیری از خطر احتمالی این عارضه که البته مختص به تمام واکسن ها است؛ از داروهای هورمونی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی ، داروهای استروژنی، استروئید های آنابولیک با مشورت پزشک خود استفاده کنند.
وی همچنین افزود: با توجه به احتمال بروز حساسیت بعد از تزریق واکسن توصیه می شود، بیمار در روز تزریق واکسن، به مقدار زیاد و قابل توجهی آب بنوشد.
وی تصریح کرد: پیش از تزریق واکسن به جهت پیشگیری از عوارض احتمالی واکسن استفاده از استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آنتی هیستامین ها توصیه نمی شود چرا که استامینوفن می تواند باعث کاهش پتانسیل ایمنی زایی واکسن و آنتی هیستامین ها باعث پوشانده شدن عوارض آنافیلاکسی شوند.
وی بیان کرد: آنافیلاکسی یک واکنش است که در بعضی از افراد که به آلرژی‌های شدید مبتلا هستند؛ رخ می دهد و بر همین اساس سیستم ایمنی بدن، یک سری مواد شیمیایی آزاد می‌کند که این شرایط می‌تواند به شوک آنافیلاکسی منجر شود. در این حالت، ناگهان فرد دچار افت فشار خون می‌شود و مسیرهای تنفس طبیعی باریک و گاهی حتی مسدود می‌شود. این شرایط بسیار خطرناک است و اگر فورا درمان نشود، عوارضی جدی و حتی مرگ را به‌دنبال خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت