«آتش بُر» در 330 هکتار از اراضی جنگلی شهرستان بهار ایجاد شد


«آتش بُر» در 330 هکتار از اراضی جنگلی شهرستان بهار ایجاد شد

همدان- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار گفت: 260 هکتار آتش بر در منطقه جنگلکاری «آقبلاق لتگاه» و 70 هکتار در حاشیه جاده بهار ایجاد شد.

مهدی محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به افزایش دما و گرم شدن هوا خطر وقوع آتش سوزی دور از انتظار نیست بنابراین برای ایمن ماندن منابع طبیعی از حریق ایجاد «آتش بُر» در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با ایجاد «آتش بُر» می توان در صورت بروز حریق از سرایت آن به دیگر اراضی جلوگیری کرد بنابراین مناطق بحرانی مستعد آتش سوزی شناسایی شده و نسبت به ایجاد «آتش بُر» در این نقاط تلاش شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار بیان کرد: ایجاد «آتش بُر» در فصل بهار و پیش از تولید بذر از سوی گیاهان صورت می گیرد تا هنگام ایجاد «آتش بُر» زمینه ساز پخش بذر بر روی زمین و رشد گیاه در این نقاط نباشیم.

محمدی اظهار داشت: ۲۶۰ هکتار از اراضی جنگلی «آقبلاق لتگاه» پاییز سال گذشته کشت صورت گرفت و با توجه به بالا بودن حساسیت در اولویت ایجاد «آتش بُر» قرار گرفت و برای پیشگیری از بروز آتس در مابقی مناطق از توان جوامع محلی، کشاورز و چوپان نیز استفاده می شود.

وی گفت: حاشیه جاده بهار نیز به وسعت ۷۰ هکتار درختکاری صورت گرفته است و برای مصون ماندن این درختان از حریق با مشارکت اداره راهداری و به کارگیری «گریدر» علف های هرز حاشیه جاده از بین رفتند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار بیان کرد: به منظور پیشگیری از حریق دوره های توجیهی و آموزشی برای روستائیان، دهیاران و شوراهای اسلامی برگزار شده است و از توان محیط بانان، هلال احمر و جوامع محلی برای مهار آتش نیز استفاده می شود.

محمدی از شهروندان خواست در صورت مشاهده دود یا حریق در منابع طبیعی موضوع را از طریق تماس با شماره های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع رسانی کنند تا با حضور به موقع بتوان حریق را مهار کرد.

وی یکی از عوامل بروز حریق را آتش زدن کاه و کلش از سوی کشاورزان پس از برداشت محصول دانست و گفت: جهاد کشاورزی نسبت به توجیه کشاورزان در زمینه آتش نزدن کاه و کُلش باقی مانده از برداشت محصول اقدام لازم را انجام داده است.

وی یادآوری کرد: سال گذشته ۶ هکتار از اراضی منابع طبیعی در ۲ فقره حریق خاکستر شدند امسال نیز به منظور پیشگیری از آتش سوزی چهار منطقه بحرانی شامل منطقه جنگلکاری «آقبلاق لتگاه»، اراضی روستای «وهنان»، ۷۰ هکتار درختکاری حاشیه جاده بهار و منطقه «گُنده جین» اقداماتی صورت گرفته است.

اراضی ملی شهرستان بهار ۴۵ هزار هکتار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس