چه نکاتی در ورزش کودکان اهمیت دارد؟


چه نکاتی در ورزش کودکان اهمیت دارد؟

وقتی بیشتر بزرگسالان درباره ورزش فکر می کنند، تصور می کنند که در باشگاه بدنسازی باشند روی تردمیل بدوند یا وزنه بردارند؛ اما برای بچه ها ورزش به معنای بازی و تحرک بدنی است. بچه ها وقتی در مدرسه کلاس ورزشی می گذرانند، در زمان استراحت، در تمرین فوتبال، هنگام دوچرخه سواری یا هنگام بازی گرگم به هوا ورزش می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ ورزش مقوله ای مهم در ایجاد سلامت جسم و روح است و همیشه مورد توجه بوده است؛ هر چند ورزش در سن های مختلف متفاوت بوده و نحوه انجام و تفسیر آن نیز متفاوت است؛ یکی از سنینی که در آن ورزش بسیار اهمیت دارد کودکی و نوجوانی است از این رو در این زمینه با سمیه الماسی کارشناس حوزه ورزش گفت و گو کردیم

*ورزش برای کودکان چه مزیت هایی دارد؟

وقتی بیشتر بزرگسالان درباره ورزش فکر می کنند، تصور می کنند که در باشگاه بدنسازی باشند روی تردمیل بدوند یا وزنه بردارند؛ اما برای بچه ها ورزش به معنای بازی و تحرک بدنی است. بچه ها وقتی در مدرسه کلاس ورزشی می گذرانند، در زمان استراحت، در تمرین فوتبال، هنگام دوچرخه سواری یا هنگام بازی گرگم به هوا ورزش می کنند.

همه افراد می توانند از ورزش منظم بهره مند شوند. از فوایدی که بچه های فعال با ورزش به آنها می رسند میتوان به عضلات و استخوان های قوی تر، بدن متناسب تر، کاهش خطر اضافه وزن و احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم کمتر و کاهش فشار خون و سطح کلسترول خون است.

بچه های علاوه بر لذت بردن از تناسب بدنی، از مزایای ورزش منظم نیز برخوردار هستند، خواب بهتری دارند. آنها همچنین بهتر می توانند از پس چالش های جسمی و عاطفی برآیند.

*به هنگام ورزش چه عناصری در کودک رشد می کند؟

اگر تاکنون بچه ها را در زمین بازی تماشا کرده اید، سه عنصر آمادگی جسمانی را هنگام قعالیت آنها مشاهده می کنید؛ فرار و تعقیب و گریز با بچه ها، استقامت است، عبور از میله های زمین بازی قدرت نامیده می شود و خم شدن تا کفش های خود را ببندد انعطاف پذیری است؛ والدین باید فرزندان خود را به انجام فعالیت های مختلف تشویق کنند تا بتوانند روی هر سه عنصر کار کنند.

استقامت وقتی ایجاد می شود که بچه ها مرتباً فعالیت می کنند. در حین ورزش هوازی، عضلات بزرگ در حال حرکت هستند، ضربان قلب سریع تر می شود و فرد تنفس بیشتری انجام می دهد. فعالیت هوازی قلب را تقویت می کند و توانایی بدن در رساندن اکسیژن به تمام سلول های خود را بهبود می بخشد.

ورزش های هوازی می تواند برای بزرگسالان و کودکان سرگرم کننده باشد. فعالیت های هوازی بسکتبال، دوچرخه سواری، اسکیت روی یخ، اسکیت خطی، فوتبال، شنا کردن تنیس، پیاده روی، آهسته دویدن و دویدن است.

بهبود قدرت به معنای بلند کردن وزنه ها نیست. در عوض، بچه ها می توانند دراز و نشست و شنا انجام دهند برای تقویت عضلات شکم، در کنار سایر تمرینات را انجام دهند. آنها همچنین می توانند با انجام تمرینات صعود، انجام یک حرکت بر پایه دست یا کشتی قدرت خود را بهبود ببخشند.

تمرینات کششی به بهبود انعطاف پذیری کمک می کند، به عضلات و مفاصل اجازه می دهد تا در دامنه کامل حرکت خود خم شوند و حرکت کنند. وقتی بچه ها برای رسیدن به اسباب بازی حرکت می کنند، تمرین پا باز انجام می دهند یا با دست ها سعی در انجام چرخ و فلک دارند در واقع بچه ها هر روز فرصت حرکات کشش پیدا می کنند.

*پیامدهای کم تحرکی و ورزش نکردن چیست؟

امروزه کودکان و نوجوانان زمان خیلی بیشتری را نسبت به گذشته نشسته اند. آنها هر روز ساعت ها را مقابل صفحه (تلویزیون ها ، تلفن های هوشمند ، تبلت ها و سایر دستگاه ها) به تماشای انواع رسانه ها (نمایش های تلویزیونی، سریال ها، فیلم ها، بازی ها) می گذرانند. زمان زیاد توجه به صفحه نمایش و فعالیت بدنی ناکافی به مشکل چاقی کودکان می افزاید.

یکی از بهترین راه ها برای تحریک بیشتر بچه ها محدود کردن زمان صرف شده در فعالیت های کم تحرک، به ویژه تماشای تلویزیون یا سایر برنامه ها است. به والدین توصیه می شود برای زمان استفاده از رسانه، که شامل تلویزیون، رسانه های اجتماعی و بازی های ویدیویی است، محدودیت هایی را در نظر بگیرند. این فضاها نباید جای خواب کافی و تحرک را بگیرند؛ برای کودکان دو تا پنج سال زمان فعالیت هایی مثل تماشای تلویزیون را به یک ساعت در روز یا کمتر محدود کنید.

هیچ فعالیت دیجیتالی را مگر چت ویدیویی جز در مواقع لزوم را برای کودکان زیر ۱۸ ماه تشویق نکنید؛ برنامه های با کیفیت بالا را انتخاب کنید و آن را با کودکان خود تماشا کنید تا به آنها کمک کند آنچه را که می بینند درک کنند و تلویزیون، کامپیوتر و بازی های ویدیویی را از اتاق خواب کودکان دور نگه دارید و در زمان صرف غذا وسایل تصویری دیجیتال را خاموش کنید.

چه میزان ورزش کافی است؟

والدین باید اطمینان حاصل کنند که بچه هایشان به اندازه کافی ورزش می کنند؛ کودکان و نوجوانان باید روزانه 60 دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند.

کودکان نوپا و کودکان پیش دبستانی باید چندین بار در روز به طور فعال بازی کنند. کودکان نوپا باید هر روز حداقل 60 دقیقه بازی فعال داشته باشند و کودکان پیش دبستانی نیز باید هر روز حداقل 120 دقیقه بازی فعال داشته باشند. این زمان باید شامل فعالیت بدنی برنامه ریزی شده ، تحت هدایت بزرگسالان و بازی آزاد و فعالیت بدون ساختار و قانونمند باشد.

کودکان خردسال نباید برای مدت طولانی بی تحرک باشند - بیش از یک ساعت مگر اینکه بخوابند و کودکان در سن مدرسه نباید بیش از دو ساعت بی تحرک باشند.

ترکیب فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم رمز اصلی یک سبک زندگی سالم است؛ والدین به کودکان خود در انجام فعالیت های متناسب با سن آنها کمک کنند و برای فعالیت بدنی یک برنامه منظم تنظیم کنند. تحرک را بخشی از زندگی روزمره خود کنند، مانند استفاده از پله به جای آسانسور وخودشان از یک سبک زندگی سالم استقبال کنند، بنابراین الگوی مثبتی برای کودکان خواهند بود؛ به عنوان یک خانواده در کنار هم فعال بوده و برنامه روزمره را سرگرم کننده انتخاب کنند تا بچه ها همواره برای رسیدن به لذت بیشتر آن را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو اولین اجرای معین در ایران !