نشست «قدس میان دو طرح مقاومت و عادی سازی روابط » در سوریه


 نشست «قدس میان دو طرح مقاومت و عادی سازی روابط » در سوریه

به مناسبت روز جهانی قدس رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق با همکاری انجمن دوستی ایران و فلسطین برنامه سخنرانی نخبگان با عنوان « قدس میان دو طرح مقاومت و عادی سازی روابط» را در سالن امام خمینی (ره) برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» سید حمید رضا عصمتی، رایزن فرهنگی و کارکنان رایزنی ،آیتی کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران، بحیصی، رئیس انجمن دوستی ایران و فلسطین و حورانی رییس اتحادیه نویسندگان عرب و ابو حازم دبیر کل فتح انتفاضه و شخصیت های فلسطینی و سوری و ایرانی حضور یافتند.

پیش از شروع مراسم ، سرود اسمای حسنی توسط حسینی و به همراهی مهدی شعیب خوانده شد. دراین مراسم سید حمید رضاعصمتی در سخنان خود آرزو کرد مردم و ملت ستمدیده فلسطین و دیگر ملت های عرب و مسلمان روز قدس را در کانون توجه خود قرار دهند و همچنان نسبت به اعلای آن کمر همت ببندند، و سعی و تلاش این باشد که همه خاک فلسطین با همت آزادگان و مقاومت آهنین آزاد گردد.

رایزن فرهنگی در ادامه صحبت های خود گفت: امام خمینی(ره) همه مردم دنیا را مورد خطاب خود قرار داد و مسأله فلسطین را جهانی کرد، و جایگاه قدس و مسأله فلسطین در دل همه آحاد ملت های مسلمان قرار داد.

عصمتی افزود: فلسطین در عمق باورهای مردم ایران و دیگر ملت های مسلمان ریشه دوانده و مردم و ملت ها با همین پشتوانه در برابر رژیم صهیونیستی و طرح های عادی سازی روابط می ایستند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: با همه تحرکاتی که از سوی برخی دولت های مرتجع برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس انجام می گیرد و ما شاهد آن هستیم اما اسرائیل در اذهان و اندیشه ملت های عرب و مسلمان دشمن محسوب می شود و این همه راهپیمایی های میلیونی در روز قدس در ایران و اقصی نقاط جهان دلیلی روشن بر بی عدالتی اقدامات عادی سازی روابط با صهیونیست هاست.

درادامه این مراسم حورانی، رئیس اتحادیه نویسندگان عرب به ابعاد فرهنگی و هنری و ادبی مسأله فلسطین پرداخت و بر ضرورت پایبندی به فرهنگ مقاومت و محافظت از پیامدهای آن تأکید کرد.

وی گفت: اگر دشمن اسلحه سنگینی داشته باشد می تواند مردم را با همین اسلحه نابود کند اما نمی تواند فرهنگ و ادب و اندیشه را در دل و عقل مردم خفه کند. در نتیجه با این همه تلاش و مساعی برای عادی سازی روابط چنانچه ملت ها فرهنگ مقاومت را در خود و نسل های آینده حفظ کنند آسیبی به مقاومت نخواهد رسید، و حقوق از دست رفته دو باره به دست خواهیم آورد. برخی فکر می کنند این کشورهای مرتجع تازه وارد فرآیند عادی سازی روابط خود با اسرائیل شدند، اما این درست نیست. این نوع ارتباطات و تماس های رد و بدل شده بین این کشورها و رژیم اشغالگر قدس از سالیان سال بوده، اما به صورت مخفیانه و پنهانی، حالا روی خود را نشان داد و با وقاحت تمام در رسانه ها از آن صحبت می شود. برای حاضران معلوم است که یکی از اهداف بهار به اصطلاح عربی نشانه گرفتن همین روحیه مقاومت نزد ملت ها و عقب راندن دولت های از حرکت در راستای مقاومت و آزاد سازی خاک فلسطین بوده است. و مستحضر هستید برنار لیوی نظریه پرداز صهیونیستی معمار حرکت های مرموز بهار عربی خود میانجی این دولت های مرتجع با فرآیند عادی سازی روابط با اسرائیل است.

وی در ادامه گفت: نهادهای فرهنگی و ادبی و فکری چنانچه دولت ها به سمت و سوی عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس پیش بروند، نباید پشت سر آنها حرکت کنند و باید تا آخر در برابر رژیم صهیونیستی و فرآیند عادی سازی روابط بایستند، نباید دروغ گفت، مسؤولیت بزرگی نسبت به تاریخ و سرنوشت و فرزندان بر دوش می کشیم، نباید با صهیونیست ها همزیستی کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در اتحادیه در همه فعالیت ها و برنامه ها به این مسأله توجه می کنیم و بستر خرد جمعی را آماده می کنیم تا با عادی سازی روابط از هر نوعی که باشد مقابله کند، و کتاب هایی از هر نوع ژانر ادبی چاپ کردیم که در آن از فکر مقاوم و ایستادگی در برابر صهیونیست ها دفاع می شود.

درادامه ابو حازم دبیر جنبش فتح انتفاضه درسخنانی اظهارداشت: پس از سال 1973 میلادی گفتمانی در کشورهای عرب پدیدار شد مبنی بر اینکه چگونه می توان با تلاش ها و مساعی عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل مقابله کرد. دولت مصر در آن زمان وارد این فرآیند شد اما سوریه نپذیرفت. بی شک در آن زمان چالش جدیدی در صحنه مقاومت ظاهر شد و آن گفتمان به برخی از دولت ها و سیاستمداران سرایت پیدا کرد. سادات از نزاع عربی - صهیونیستی خارج شد و راهی کنیست اسرائیلی شد تا برای صلح و عادی سازی روابط با صهیونیست ها زمینه چینی کند، و کمپ دیوید امضا شد و متأسفانه این توافقنامه فلسطین را به لبه پرتگاه خطرناکی قرار داد. مصر با پشتوانه جمال عبد الناصر و مردم سلحشور مصر به کنار رفت و فلسطین را تنها گذاشت.

وی درادامه افزود: آن زمان در لبنان بودیم و این سؤال مطرح می شد که چه کنیم و حالتی از سرگردانی و حیرت بر ما مستولی شد تا اینکه انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی پیروز شد.

ما پیش تر با اندیشه های امام آشنا بودیم و می دانستیم که این رهبر بزرگ چه هدیه آسمانی برای ما بوده است. خداوند با انقلاب اسلامی شکست و ضعف ما را جبران کرد و در حقیقت امام خمینی (ره) ودیعه الهی برای مستضعفان و فلسطینیان بود، و توافقنامه کمپ دیوید را خیانت نامید. انقلاب اسلامی کنار رفتن مصر از صحنه را جبران کرد. تا به حال شنیده اید که یک ایرانی یا یک فردی از حزب الله یا یک شهروندی از سوریه با عادی سازی روابط با صهیونیست ها موافقت کند؟!! محور مقاومت این است.

وی در ادامه افزود: روابط با جنبش های فلسطینی برقرار شد و جمهوری اسلامی حمایت و پشتیبانی بی قید و شرط خود را از مقاومت فلسطینی اعلام کرد. نمونه بارز این ارتباط و حمایت شهید سلیمانی است، این شهید عالیقدر مسؤول آمادگی دفاعی شهرهای زیر زمینی سامانه موشکی در غزه بود؛ سامانه ای که خواب صهیونیست ها را به کابوس مبدل کرد.

وی در ادامه گفت: در سایه حضور جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت و پیروزی های سوریه و توسعه محور مقاومت در یمن و عراق ممکن است با چشمان خود شاهد آزادسازی سرزمین فلسطین را شاهد باشیم.

آیتی کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران درادامه این مراسم با اشاره به این که امام خمینی(ره) روز قدس را در آخرین جمعه از ماه رمضان روز اسلام نامید اظهارداشت: در این روز همه مسلمانان انزجار خود را نسبت به رفتارهای وحشیانه صهیونیست ها اعلام می کنند. اسرائیل دشمن همیشگی ملت های عرب و مسلمان است، قدس هم عربی و اسلامی است. صهیونیست ها نخواهند توانست هویت عربی- اسلامی آن را از بین ببرند.

وی در ادامه صحبت های خود گفت: ایران همچنان از همه آزادگان و فلسطینیان حمایت می کند و امام خامنه ای فرمود هیچ مانعی و هیچ مشکلی نمی تواند ایران را از فلسطین جدا کند. برای همین است که دشمنان برای رخنه کردن و شکست محور مقاومت سردار سلیمانی را شهید کردند. ما در سایه تعالیم قرآن مجید و سنت نبوی و عترت و اندیشه های امام خمینی به جهانیان ثابت کردیم که آمریکا از معامله قرن چیزی جز شکست به دست نیاورد.

آیتی تصریح کرد:سالیانی از غصب فلسطین از سوی رژیم اشغالگر قدس می گذرد و متأسفانه برخی از کشورهای مرتجع با آن رژیم روابط خود را عادی سازی می کنند. اما با وحدت میان همه طیف های مقاومت فلسطینی و مردم فلسطین به پیروزی نزدیک می شویم. فلسطین مسأله جهان اسلام است.

وی در ادامه افزود: ما می دانیم که کمک به فلسطین وظیفه ما و وظیفه همه مسلمانان است و مردم فلسطین چه مسلمان و چه و مسیحی و چه یهودی که از ساکنان اصلی این مرز وبوم هستند خود درباره آینده فلسطین تصمیم می گیرند.

در پایان از دوکتاب رونمایی شد نخست "شهید القدس .. الحاج قاسم سلیمانی" به کوشش سید مهدی باقر و "مسیرة العودة .. نحو فلسطین" به کوشش دلال السلطی. حاضران و علاقمندان در پایان برنامه از نمایشگاه کتاب تخصصی در باره فلسطین و آثار هنری گرافیک ونقاشی دیدن کردند.

پایان پیام/43

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج