تشدید تنش‌ها بین انگلیس و فرانسه بر سر حق ماهیگیری در جزیره جرسی


تشدید تنش‌ها بین انگلیس و فرانسه بر سر حق ماهیگیری در جزیره جرسی

لندن – ایرنا – تنش‌ها بین لندن و پاریس بر سر حق ماهیگیری در آب‌های اطراف جزیره جرسی بالا گرفته و از صبح امروز (پنجشنبه) حدود یکصد کشتی ماهیگیری فرانسوی اطراف این جزیره را محاصره کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، دولت فرانسه تهدید به قطع برق این جزیره کرده که متعلق به انگلیس است و نزدیک مرزهای فرانسه قرار دارد. انگلیس هم در مقابل دو کشتی جنگی به منطقه اعزام کرده تا از محاصره آن توسط ماهی‌گیران فرانسوی جلوگیری کند.

جزیره جرسی در دریای مانش قرار گرفته و ۱۱۶ کیلومتر وسعت دارد. فرانسه مدعی استفاده از حق انحصاری آب‌های اطراف این جزیره است، اما انگلیس آب‌های اطراف آن را جزو سواحل خود تلقی می‌کند.

از بهمن‌ماه گذشته که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد، دعوا بر سر حق ماهیگیری میان لندن و پاریس بالا گرفت. اما اختلافات اخیر پس از آن تشدید شد که دولت محلی جرسی هفته پیش طرح جدیدی را برای ادامه فعالیت ماهی‌گیران فرانسوی به اجرا گذاشت که با واکنش معاون وزیر حمل و نقل در امور فرانسه مواجه شد.

دولت محلی جرسی در چارچوب توافقنامه برگزیت به ماهیگیران فرانسوی گفته که برای ادامه فعالیت در این منطقه باید ضمن ارائه سوابق گذشته مجوز دریافت کنند. آنیک گیراردین معاون وزیر حمل و نقل فرانسه هم هشدار داده که پاریس آمادگی دارد تا در اقدامی تلافی‌جویانه برق این منطقه را که ۹۵ درصد آن از فرانسه تامین می‌شود قطع کند.

یک کارشناس مسائل سیاسی به نشریه دیلی میل انگلیس گفت که دولت فرانسه با این کار ادای روسیه را در می‌آورد. مسکو به گفته او «معمولا برای تهدید همسایگانش تهدید به قطع منابع انرژی و گاز آنها می‌کند. این رفتاری است که در قبال کشورهای سرکش انجام می‌شود و محاسبه‌ای جنگ طلبانه محسوب می‌شود.»

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیشب با رئیس دولت محلی جرسی سناتور جان له‌فوندره درباره تحولات اخیر و دورنمای محاصره دوبندر اصلی در این منطقه گفت‌وگو و حمایت خود را از این منطقه اعلام کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟